Goededag mede forumleden,
Ik heb het volgende probleem. Mijn 206 SW 1.4hdi loopt als een zonnetje, maar toch valt de trekkracht tegen. Tevens ligt de topsnelheid op slechts 140 km/u. Niet dat de 1.4hdi een raceridder is, maar toch moet dat beter kunnen.
Binnenkort ga ik het volgende controleren:
- Luchtmassameter
- katalysator
- distributieriem
Hebben jullie nog tips?
En er is nog iets. Na het starten hoor ik vanuit het dashbord een soort van waarschuwingspiep. Een korte tijd hierna hoor ik wederom dezelfde piep. Na 2 keer is het foetsie. Ik heb alle vloeistofniveau's gecontroleerd en deze zijn allemaal prima.
Als iemand weet wat het is hoor ik het graag!
Alvast dank voor het meedenken.
Groeten,
Michel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al laten uitlezen op mogelijke storingen?
Als de auto piept, komt er dan niet ergens op een display een storingsmelding te staan? Wat is de kilometerstand? Twee keer piepen herken ik als melding "roetfilter reinigen" en "storing uitlaatgas". Die twee storingen doen de auto vervolgens in noodloop waarbij mijn 406 2.2 HDiF ook met moeite de 130 bereikt. Eenmaal roetfilter vervangen is 200 geen probleem meer.
15 jaar
1.4 HDi zit geen roetfilter op.
Dat zal het probleem dus zijn. :-)
15 jaar
Wow...dat zijn snelle reacties!...Bedankt voor het meedenken! Km-stand is 173.000. En er zit inderdaad geen roetfilter onder. Storingen moeten nog uitgelezen worden. Ik heb trouwens het gevoel dat de auto koud ietsjes beter trekt dan wanneer 'ie warm is.
15 jaar
Hallo Mensen,
Ik heb de auto uit laten lezen op storingen, maar er komt niks bijzonders naar boven. (Alleen storing koppelingssensor, maar dit schijnt niks te zijn).
Een tip die ik kreeg was anderhalf liter benzine in een halve tank gieten om zodoende eventuele vervuiling rond de EGR-klep weg te branden.
Iemand tips nog? Want ik kom helaas nog niet heel veel verder : (
15 jaar
De EGR-klep zit in de uitlaat. Voordat jouw diesel-benzine mengsel daar komt is alles al verbrand in de motor. Ik weet niet wat je er dan nog van verwacht.
Bovendien loop je een behoorlijk risico op schade aan de inspuitpomp of injectors omdat benzine schraler is dan diesel en minder smeert.
Is de auto rijdend (bij 140) uitgelezen? Met name de gewenste en werkelijke turbo-druk zijn belangrijke gegevens om dit probleem op te lossen.
Hallo Oldford,
Ik had begrepen dat de egr in een aluminium buis achter het blok zit, maar als ik jou zo hoor is benzine toevoegen behoorlijk nutteloos inderdaad. De auto is in stilstand zonder draaiende motor uitgelezen.
15 jaar
Helemaal technisch had ik moet zeggen dat de EGR-klep tussen de uitlaat en de inlaat in zit.
Als de klep opengaat, gaan er uitlaatgassen vanuit de uitlaat terug naar het inlaat traject.
De diesel wordt rechtstreeks in de motor gespoten en komt niet in het inlaat traject.
Lijkt me dus duidelijk dat het geen effect heeft, behalve de brandstofpomp of de injectors mollen.
Bij vol gas hoort de EGR klep dicht te zijn.
Zou hem maar eens rijdend laten uitlezen door de dealer, dan weet je misschien iets meer van het probleem.
Op 173.000Km zou het wel eens kunnen dat het inlaatspruitstuk en het uitlaatgas-recyclage-circuit dichtgeslibt zijn door de roet.
Je kan al eens zelf proberen om heel die boel proper te krijgen.
Kan misschien helpen...
baat het niet dan schaadt het niet ;o)
Goeie tip Lainke...ga ik binnenkort doen.
Ik laat ook de kat reinigen. Ik heb begrepen dat een verstopte kat een regelmatig terugkerend fenomeen is!
Heb het gevoel dat de oplossing er aan zit te komen :D
15 jaar
Jongens...het is opgelost! De kat zat volledig verstopt. Deze kon eenvoudig verwijderd worden en met een koevoet leeggeramd worden.
Hij loopt weer als de brandweer!!!!
Allemaal super bedankt voor het meedenken en de tips!
Groeten,
Michel
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar