Peugeot 307: Wiellager afstellen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI 110 PK

Het wiellager linksvoor heeft wat speling. Ik heb het zelf getest door een flinke ruk aan het wiel te geven, en merk dat er speling op zit.

Is het lager eenvoudig af te stellen? Bij mijn oude Passat ging het makkelijk: splitpen eruit > lagermoer aandraaien > nieuwe splitpen erop. Gaat het bij de 307 ook zo?

andreetje

Geplaatst door andreetje (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Andreetje weet je wel zeker dat die speling in het lager zit??? Zo'n lager zit spelingsvrij gemonteerd en als je daar al speling in zou voelen moet deze een geluid geven als een tram door een bocht !!! Til de auto op en kijk met een hulp wat er precies beweegt . Het komt wel voor dat de passing wielnaaf /lager niet krap genoeg is en door kruien ruimte ontstaat met de daarbij krakende geluiden. Compleet vervangen is het enige wat helpt . Aandraaien van die moer helpt maar zeer tijdelijk. Succes.

andreetje (0), 12 jaar geleden

Ik hoor in de bochten geluiden, en als ik over een bult ga, klapppert het. Dit samen met de speling die ik voel in het wiel deed mij denken aan het wiellager.

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

andré, dit lijkt er erg op dat er wellicht een ´scharnierpunt´ speling heeft. Controleer de fusékogel en de stuurkogel(s). Een wiellager vertoont andere symptomen.

Voel eens of er speling zit in de vertikale richting óf in de horizontale richting. (handen op kwart voor drie, en daarna handen op 6 uur.)

andreetje (0), 12 jaar geleden

Dank je wel voor je hulp! Ik ga dit vanavond eens proberen.
Laatst is links de stuurkogel vervangen, dus dat zal het wel niet zijn.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

peugeot heeft al langere tijd geen wiellagers die afgesteld moeten worden
is gewoon goed vast draaien en dan borgen

wat je ook kunt controleren is koppelstang
loopt van veerpoot naar stabilisatorstang
deze komen wel vaker voor
rubbers waar stabilisatorstang komt ook wel eens voor maar is meer kraken dan klapperen

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

André gaat ons wel vertellen, waar precies de speling zit. Hij krikt vanavond dat wiel op, en gaat aan de slag.

Ben benieuwd

andreetje (0), 12 jaar geleden

Ik heb nog eens goed gekeken, maar heb geen idee wat er aan de hand is. Ik heb mijn monteur net gebeld (ja, dat kan 's avonds :-)) ) en daar ga ik woensdag naar toe. Hij verwacht ook geen wiellager (dat hoor je tijdens het rijden en het geluid is snelheidsafhankelijk) maar iets van een rubber of fuseekogel. Wordt vervolgd.

trucker0werner (0) PRO, 12 jaar geleden

waarschijnlijk de koppelstang die spelling heeft
dan krijg je het betreffende geluid

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

speling op die koppelstang voel je niet met een ruk aan 't wiel maar hoor je wel.

eendmans (0) PRO, 12 jaar geleden

Zit er geen speling op de binnenste spoorstangkogel? Dit komt namelijk ook erg vaak voor bij de 307.

andreetje (0), 12 jaar geleden

Vandaag is de auto naar de garage geweest. Het is het draailager boven op de veerpoot dat los zit. Onderdeel moet besteld worden en wordt aan beide kanten vervangen.
Het levert niet direct gevaar op, maar je moet er ook geen maanden mee doorrijden.

Allen bedankt voor het meedenken!

Update 22-10-2011
Het heeft even geduurd, maar vorige week zijn eindelijk de draailagers vervangen. Het probleem is wel minder geworden, maar helaas nog niet opgelost. Ook de fuseekogels moeten vervangen worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.