close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot partner: wiellager voor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: hdi

Hallo,
heb vandaag geprobeerd mijn rechter wiellager te vervangen.
Met een zelfgemaakt hulpstuk kon ik de wielnaaf uit de fusee persen, maar op de wielnaaf blijft de buitenring van het lager zitten.
Hoe wordt deze eraf gehaald ?

Harold

Geplaatst door

Heroism50 (75)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

???, op de wielnaaf, de buitenring van het lager. Dit kan niet.

Het is Of de binnenring van het lager, wat op je naaf blijft zitten.
Of de buitenring, die In het huis blijft zitten.

Omdat je spreekt over ERAFHALEN denk ik het eerste.

Hiervoor heb je nodig 1- een slijptolletje ( 11 cm schijf zoiets)
2- een afbraamschijf.
3- een vaste hand
4- een dosis engelengeduld.
5- scherp beiteltje met stevige hamer.

Ga er rustig voor zitten, en maak het jezelf gemakkelijk.
Neem de afbraamschijf, en begin van bovenaf de ring vlak af te slijpen, totdat je aan de as bent, dit kan even tegenhouden omdat de lagerring nogal hard is.
Begin niet als een idioot in die ring te snijden, want voor je het weet, zit je in de as te roeren met je schijf.
Als je vlakbij de as bent, en nog maar een klein laagje metaal overhebt van de ring ( je ziet dit door hevig verkleuren van het materiaal, en soms gaat het plaatselijk ook wat opbollen), moet je stoppen.
Je zet dan het kleine beiteltje tegen het snijvlak van de ring, en met de hamer probeer je hem te overtuigen dat hij een keertje rond moet gaan draaien op de as. Meestal breekt dan de ring op het afgeslepen gedeelte en kun je hem er zo afschuiven.
Dit allemaal zonder de as te raken.
Mocht je de as een paar keer lichtelijk aantikken is dit niet erg, mits er maar geen grote vlakke stukken, of happen uitzijn.

Succes. Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

De binnenring, klopt !!!!
bedankt voor je reactie.
Ik vindt het wel een idiote oplossing, maar het kan niet anders (slechte constucteur geweest, die Fransman....)

Heroism50 75

18 jaar

Gelukt.....

Tijdens mijn werkzaamheden is er alleen een beschermkapje (groen hard kunststof) kapot gegaan die op een sensor zit. Moet ik dit kapje vernieuwen of kan ik ook zonder kapje ? Wat is dit eigenlijk voor een sensor.(rechtervoorwiel)

Heroism50 75

18 jaar

dat kunststof kapje zit over de abs-sensor, en zou ik maar vervangen. en deze wiellagerconstructie wordt door zeer veel autofabriekanten toegepast en dus niet weer een typisch franse constructie, maar dit terzijde.

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

weet iemand het aantrekmoment van de naafmoer.

Alvast bedankt

Heroism50 75

18 jaar

ja, 325Nm

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

Lagerringen afslijpen, bijna dagelijks kost als trailermonteur.

En da zijn nog niet van die kleintjes ook niet.


Maar mooi dat het je gelukt is,

succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Het is wel gelukt maar het lawaai is gebleven.
Als ik tijdens het rijden mijn linkerwiel ga belasten (bocht naar rechts) is het lawaai weg, dus dacht ik rechter wiellager.Maar het geluid is er nog steeds. Vooral goed hoorbaar bij 70 km/h.

Wat kan dit zijn ???

Heroism50 75

18 jaar

de andere kant, bij zo"n voorwiellagerconstructie is het d.m.v. sturen bijna niet te bepalen welke kant er defect is.

harry4203 2495
badge vip badge

18 jaar

Durfde het bijna al niet te zeggen.......

Santa 0

18 jaar

oeps!

Hans4040 1240
badge vip badge

18 jaar

Balen !!!

Heroism50 75

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.