Hallo,
heb vandaag geprobeerd mijn rechter wiellager te vervangen.
Met een zelfgemaakt hulpstuk kon ik de wielnaaf uit de fusee persen, maar op de wielnaaf blijft de buitenring van het lager zitten.
Hoe wordt deze eraf gehaald ?
Harold
Geplaatst door Heroism50 (75) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 Reacties
hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden
???, op de wielnaaf, de buitenring van het lager. Dit kan niet.
Het is Of de binnenring van het lager, wat op je naaf blijft zitten.
Of de buitenring, die In het huis blijft zitten.
Omdat je spreekt over ERAFHALEN denk ik het eerste.
Hiervoor heb je nodig 1- een slijptolletje ( 11 cm schijf zoiets)
2- een afbraamschijf.
3- een vaste hand
4- een dosis engelengeduld.
5- scherp beiteltje met stevige hamer.
Ga er rustig voor zitten, en maak het jezelf gemakkelijk.
Neem de afbraamschijf, en begin van bovenaf de ring vlak af te slijpen, totdat je aan de as bent, dit kan even tegenhouden omdat de lagerring nogal hard is.
Begin niet als een idioot in die ring te snijden, want voor je het weet, zit je in de as te roeren met je schijf.
Als je vlakbij de as bent, en nog maar een klein laagje metaal overhebt van de ring ( je ziet dit door hevig verkleuren van het materiaal, en soms gaat het plaatselijk ook wat opbollen), moet je stoppen.
Je zet dan het kleine beiteltje tegen het snijvlak van de ring, en met de hamer probeer je hem te overtuigen dat hij een keertje rond moet gaan draaien op de as. Meestal breekt dan de ring op het afgeslepen gedeelte en kun je hem er zo afschuiven.
Dit allemaal zonder de as te raken.
Mocht je de as een paar keer lichtelijk aantikken is dit niet erg, mits er maar geen grote vlakke stukken, of happen uitzijn.
Succes. Marcel
Heroism50 (75), 18 jaar geleden
De binnenring, klopt !!!!
bedankt voor je reactie.
Ik vindt het wel een idiote oplossing, maar het kan niet anders (slechte constucteur geweest, die Fransman....)
Heroism50 (75), 18 jaar geleden
Gelukt.....
Tijdens mijn werkzaamheden is er alleen een beschermkapje (groen hard kunststof) kapot gegaan die op een sensor zit. Moet ik dit kapje vernieuwen of kan ik ook zonder kapje ? Wat is dit eigenlijk voor een sensor.(rechtervoorwiel)
harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden
dat kunststof kapje zit over de abs-sensor, en zou ik maar vervangen. en deze wiellagerconstructie wordt door zeer veel autofabriekanten toegepast en dus niet weer een typisch franse constructie, maar dit terzijde.
Heroism50 (75), 18 jaar geleden
weet iemand het aantrekmoment van de naafmoer.
Alvast bedankt
harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden
ja, 325Nm
hellbat (0) PRO, 18 jaar geleden
Lagerringen afslijpen, bijna dagelijks kost als trailermonteur.
En da zijn nog niet van die kleintjes ook niet.
Maar mooi dat het je gelukt is,
succes Marcel
Heroism50 (75), 18 jaar geleden
Het is wel gelukt maar het lawaai is gebleven.
Als ik tijdens het rijden mijn linkerwiel ga belasten (bocht naar rechts) is het lawaai weg, dus dacht ik rechter wiellager.Maar het geluid is er nog steeds. Vooral goed hoorbaar bij 70 km/h.
Wat kan dit zijn ???
harry4203 (465) PRO, 18 jaar geleden
de andere kant, bij zo"n voorwiellagerconstructie is het d.m.v. sturen bijna niet te bepalen welke kant er defect is.
Santa (0), 18 jaar geleden
Durfde het bijna al niet te zeggen.......
Hans4040 (320) PRO, 18 jaar geleden
oeps!
Heroism50 (75), 18 jaar geleden
Balen !!!