close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: witte rook onder motorkap / bruinig water onder voorkant auto

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.

Vandaag voor het eerst gereden met de nieuwe accu. Geen probleem, reed prima. Rotterdam-Barendrecht en weer terug, op de terugweg heel even in de file gestaan. Parkeergarage ingereden, temparatuurlampje ging branden. Was toch al aan het parkeren, dus niet veel aandacht aan besteed. Ik had de auto nog niet stilgezet, of er kwam hevige (witte) rook onder de motorkap vandaan en bij nadere inspectie spoot er (koel?)vloeistof uit het kapje en onder de auto vandaan. Deze vloeistof was bruinig maar zeker geen olie. Er lag echt een hele plas, dat was er in no time uitgelopen. Wat kan dit zijn en kan ik nog rijden?!

Geplaatst door

Peugeotje1978 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

koelvloeistof zit vaak vol roest, dus bruinig..
bijvullen en een stuk rijden is een optie, let goed op je temperatuurmeter, en probeer thuis te komen (geen snelweg nemen)

mickeyD 0

15 jaar

Mogelijk is de koelventilator niet gaan draaien op het moment dat in de file de temperatuur te hoog opliep.
Als je dan doorrijdt,krijg je met geen of te weinig rijwind inderdaad een spuiter.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Vrijwel zeker koelventilator die niet aanslaat. En voortaan motor uit als het lampje gaat branden want de koppakking vliegt er zo tussenuit!

Niet rijden, eerst koelvloeistof bijvullen en dan de storing opzoeken.
Groet,
Paul

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Bedankt voor de reacties. Heb gisteren eerst de koelvloeistof bijgevuld, toen motor gestart, niks aan de hand, vloeistof lekte ook niet. Halverwege de rit (geen snelweg, hooguit 5 km) ging de temperatuurwaarschuwing weer aan en direct zag ik ook weer witte rook onder de motorkap vandaan komen. Auto langs de kant gezet, half uurtje gewacht, alles weer ok en weer verder naar huis gereden. Vanochtend weer gekeken, maar alles ziet er gewoon goed uit en toch ging weer heel even het temperatuurlampje aan :/ Ging ook binnen 2 minuten weer uit, dus toch maar weer verder gereden. Verder geen problemen gehad, maar vertrouw het toch niet helemaal... zou het idd de koelventilator zijn? Het koelvloeistofreservoir lekt niet en er zat ook nog genoeg in.

Peugeotje1978 0

15 jaar

Maar die witte rook duid toch op een lekkage ? als de koelvloeistof over een warme motor loopt krijg je dit..( drukopbouw o.i.d ? )

stefan84 0

15 jaar

[quote=Peugeotje1978]Bedankt voor de reacties. Heb gisteren eerst de koelvloeistof bijgevuld, toen motor gestart, niks aan de hand, vloeistof lekte ook niet. Halverwege de rit (geen snelweg, hooguit 5 km) ging de temperatuurwaarschuwing weer aan en direct zag ik ook weer witte rook onder de motorkap vandaan komen. Auto langs de kant gezet, half uurtje gewacht, alles weer ok en weer verder naar huis gereden. Vanochtend weer gekeken, maar alles ziet er gewoon goed uit en toch ging weer heel even het temperatuurlampje aan :/ Ging ook binnen 2 minuten weer uit, dus toch maar weer verder gereden. Verder geen problemen gehad, maar vertrouw het toch niet helemaal... zou het idd de koelventilator zijn? Het koelvloeistofreservoir lekt niet en er zat ook nog genoeg in.[/quote]
Dit schiet niet op.
Als je op het moment,dat je die witte rook zag, even onder de motorkap had gekeken waar het vandaan kwam,dan hadden we heel wat meer geweten.
En ik heb nog steeds niet gehoord of je bij de te hoge temperatuur de ventilator hebt horen draaien.
Sommige mensen willen niet geholpen worden, lijkt het wel.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Op een gegeven moment loopt de auto warm, als hij te warm wordt gaat het water koken, en ontsnapt er stoom via een overdrukklep, dus er moet geen fit zijn.

Wat moet er nu gebeuren :
- vul koelvloeistof bij.
- laat auto stationair warmdraaien en controleer of koelventilator gaat draaien. Deze moet beginnen draaien voor de auto te warm wordt. Indien niet is ofwel de ventilator, ofwel de voeler kapot.

Als ventilator toch draait, en hij wordt nog te warm, is er duidelijk iets anders kapot.

Als dit alles niet duidelijk is, hulp inschakelen.

Als je zo blijft verder rijden, is er binnenkort inderdaad veel meer kapot.

Harald4118 0

15 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Dit schiet niet op.
Als je op het moment,dat je die witte rook zag, even onder de motorkap had gekeken waar het vandaan kwam,dan hadden we heel wat meer geweten.
En ik heb nog steeds niet gehoord of je bij de te hoge temperatuur de ventilator hebt horen draaien.
Sommige mensen willen niet geholpen worden, lijkt het wel.[/quote]
Nou nou, meneer (?) Wiersum... niet zo'n kort lontje hoor, misschien komt daar die rook wel vandaan...

Heb onder de motorkap gekeken en rook kwam gisteren uit / bij koelvloeistofreservoir vandaan. En de ventilator hoor je niet draaien, maar je ziet het wel. Harald4118, zal eens opletten of die gaat draaien bij stationair voordat die te warm wordt!

Vandaag overigens géén problemen op min of meer dezelfde route... :/

Peugeotje1978 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.