close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: wordt te warm bij belasting motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 8V TU5JP

Hallo allemaal,

Hierbij een probleem bij een Peugeot 206

De motor wordt te warm bij zwaardere belasting (rijden snelweg fors optrekken) Temperatuur:110 - 120 graden

Reeds vervangen is:

Koppakking
Waterpomp
Radiateur
Temperatuursensoren
Thermostaat

Als ik de thermostaat verwijder blijft de motortemperatuur 70 graden echter dan is de opwarmfase van de motor te lang en ook komt deze dan niet echt op bedrijfstemperatuur.

Iemand enig idee wat er met deze 206 aan de hand is. Hij bouwt geen druk op in het koelsysteem en de fan slaat ook netjes aan bij 90 graden. Ook heb ik voor de zekerheid nogmaals een nieuwe (orginele) thermostaat gemonteerd alleen dit verhelpt het probleem niet!

Geplaatst door

JohanZwiers (0)
badge

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

temperatuur is dat gemeten van de instrumentenpaneel wat de betreffende wijzer aangeeft
of op een andere manier, je kunt hem ook digitaaluitlezen en kijken wat hij wordt
het wil wel eens voorkomen dat de wijzer van de instrumentenpaneel niet het juiste waarde aangeven

verder zou ik graag de laatste acht van de chassisnummer hebben
ik weet dat er auto's bij zijn geweest waarbij je de sensor iets dichter bij de kachelradiateur moet plaatsen
ivm vooral met koude start
maar dat durf ik niet te zeggen
ik kan wel dan kijken of het bij deze ook zo is

Beste Werner

De laatste acht zijn: 40101540

Ben benieuwd als je hier iets met kunt, Verder heb ik nog een kleine aanvulling:
Via de OBD stekker kunnen we het motormanagment niet uitlezen. Ook hangt er een zwarte kabel los bij het bobineblok.
Uit mijn geheugen hoort deze via een condensator aan massa te liggen?
Verder zat er een behoorlijke witte aanslag op de kleppen. Dit lijkt mij op een arme verwarming die gepaard gaat met een hogere warmteontwikkeling?

JohanZwiers 0
badge

11 jaar

heb gekeken niks gevonden.
hoe dan ook lijkt erop dat de verbranding niet goed is/niet klopt
je kunt dan verschillende onderdelen bedenken
bobine
bougies
injectoren
brandstofdruk
pingelsensor
katalisator
lambdasonde voorste
lambda sonde achterste

je moet eigenlijk kijken welke kleur je bougies hebben als je keer flink op zijn staart hebt getrapt.
ze snel uit draaien (al is dat ff op een parkeerplaats)
foto maken en even uploaden
je kunt namelijk daar het een en ander van afleiden als je de bougies ziet


dingen waar ik al keer op de zaak problemen mee heb gehad met dit als gevolg heb je eigenlijk al vervangen
keer waterpomp gezien zonder schoepen eraan, aan de distributie en alles was niet van af te leiden dat de pomp scheef zat ook al waren de schoepen weg.

Update:

Viergas test gedaan ( waardes zijn zeer goed ( CO nihiel, Lambda 1.0 en HC 14)
Motormanagment uitgelezen en waardes vergeleken met dashboard (lopen synchroon)
Systeem gereinigd met reiniger (womi) niets zichtbaar wat eruit kwam,

Verbazingwekkend was de temperatuur tijdens rijden snelweg 93 graden, Rekeninghoudend dat de thermostaat bij 89 opent lijkt me dit acceptabel.

Tot zover:probleem opgelost,

Truck0werner bedankt voor het meedenken,

Met vriendelijke groet,
Johan Zwiers

JohanZwiers 0
badge

11 jaar

ik wil niet heel lullig klinken
of met een dooie mus je wakker maken
maar het klinkt inderdaad goed
wat wel zo is dat tehrmoststaat rond de 80-90gradnen open gaat
zijn verschillende types
verder met dit weer is 83-87graden op snelweg goed mogelijk
dat hij nu 93is kan zijn dat de koude winterweer de motor net voldoende koelt
voor zulke problemen is het beste om in de zomer te kijken wat het doet en of nog aanwezig is
nu met dit weer is het moeilijk diagnose te doen ivm koeling te groot is

stilzetten en laten warm draaien tot ventilator inslaat is het beste
kijken of het nog steeds dan op 90graden zit
kans is dat lage snelheid bijvroobeeld niet doet maar wel de hoge snelheid
lage snelheid zit bijvoorbeeld bij 90-95graden en hoge snelheid zit bij 100-105graden
als je airco aanzet moet altijd de lage snelheid draaien

Beste Truck0werner,

Ben me er ook zeker van bewust dat het probleem zich met warmer weer kan voordoen,
Alleen vooralsnog kan ik er nu weinig meer mee, De thermostaat die gemonteerd zit opent bij 89 graden

Verder zit op dit type een ventilator met 1 stand, na lang stationair draaien slaat deze aan en de tempratuur blijft ook stabiel.
Airco zit bij deze 206 niet gemonteerd, mocht je of iemand anders verder nog opties,ideeen hebben hou ik me van harte aanbevolen!

JohanZwiers 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.