close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206 1998: Zelf AIRCO bijvullen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TU3JP, Motorinhoud (cc): 1400

Ik wil graag zelf de AIRCO van deze auto bijvullen.

Verleden jaar schakelde de koppeling van de compressor nog wel in en deed de AIRCO het nog een klein beetje, nu schakelt de koppeling van de compressor niet meer in en ik vermoed dat de druk in het systeem nu helemaal onder de maat is waardoor de drukschakelaar ter beveiliging van de compressor belemmerd de koppeling van de compressor in te schakelen.

Maar goed, mag ook wel eens na 22 jaar :)

Even een paar vragen.

Als je het koelsysteem bij gaat vullen met busjes R134a koudemiddel, kan je dat er gewoon bij doen of moet je het systeem dan ook opnieuw voorzien van SP10 smeerolie?

Wil ook voor de zekerheid UV vloeistof erbij doen voor het geval dat er toch ergens een lekje zit, hoeveel milliliter van deze vloeistof moet je erbij doen?

Heb ook een tabel gevonden waarin ik kan zien dat de druk aan de lage druk kant bij 21 graden Celsius zo'n 35-40 psi moet zijn, zou dat ook voor deze auto gelden?

Voor de rest heeft de condensor een paar plekken erin zitten waarbij er wat lamellen vergruist zijn.
Een kennis van mij die koelmonteur is zegt dat als de condensor lek is er dan vaak sporen met olie te zien zijn en volgens hem hoeft de condensor in dit geval niet lek te zijn.
Wat is jullie ervaring?

Geplaatst door

Jeroen1978 (235)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In het motor compartiment zit een airco sticker met een hoeveelheids vulling in gram, als je kunt wegen hoeveel gram koudemiddel er nog in het systeem aanwezig is, vul je dat bij totdat je het hoeveelheid hebt bereikt wat op de sticker staat.
Je zult toch een airco machine nodig hebben om dit te realiseren, deze haalt het systeem leeg,afgetapte koudemiddel gewicht wordt kenbaar gemaakt,systeem wordt ledig gemaakt gevacumeerd,en opnieuw gevuld tot de bestemde hoeveelheid.

Echt waar , wat je wil , zit sinds 1994 in oa in de koeltechniek, heb daar een heel duur diploma voor moeten halen , dit soort dingen doet mij mijn nog kleine beetje haar ten berge reizen.
A , je pleegt een milieu delict.
B , systeem is lek mag niet bijgevuld worden , niet eerder dan na reparatie.
Condensor is 100% lek , deze dient met droger vervangen te worden , systeem afpersen , etenstijd in acht nemen en alles controleren met zeepsop op lekdichtheid , als alles dicht is , vacumeren en systeem afvullen met de juiste hoeveelheid .
Dan doe je het goed , al het ander is prutswerk .
Om dit goed te doen heb je dus de nodige apparatuur nodig.

Systeem laten testen door een vakman.
Lek moet opgespoord en hersteld worden alvorens het systeem opnieuw te vullen.

Lainke 0
badge

4 jaar

@ kaleido1 => Dus als er wat bij jou in huis stuk gaat waar jij niet voor geleerd hebt dan repareer jij dat ook niet zelf?

Dat is nu net wat ik niet bedoel , wat jij wil gaat niet zoals jij het voorsteld , de sites die deze flesjes verkopen doen voorkomen alsof het aansluiten en vullen is , als je niet weet wat een airco systeem doet , kunnen er behoorlijke ongelukken gebeuren met flinke brandwonden en erger tot gevolg.

Sommige reparaties, ook in je eigen huisje, moet je uit handen geven, hoe vervelend ook. Dit is er één van.

hans4074 0
badge

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.