Peugeot 206 1998: Wil soms niet starten, startmotor draait rond maar motor niet.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: TU3JP, Motorinhoud (cc): 1400

Vage klacht tijdens starten.

Als je de auto wilt starten dan lijkt het erop alsof de bendix van de startmotor niet in het vliegwiel grijpt, de startmotor hoor je op dat moment draaien maar de motor niet.
Bij de tweede of derde poging start de auto wel.

Heb de startmotor uit elkaar gehaald en de as waar de bendix over glijd schoongemaakt en gesmeerd en alles liep toen lekker soepel en de startmotor heeft het toen een paar weken goed gedaan.
Ook zagen de koolborstels er nog als nieuw uit.
Het huis waar de spoel in zit die de bendix naar buiten schuift kon ik zo gauw niet open krijgen dus dat had ik gelaten voor wat het was.

Toen het weer wat kouder werd kwamen de klachten langzaamaan weer terug, af en toe moest je wel 12 pogingen doen om de motor gestart te krijgen.

Uiteindelijk een andere tweedehands startmotor gekocht en die blijkt precies dezelfde kuren te hebben waaruit ik kan opmaken dat het niet aan de startmotor ligt.

Vermoedde op een gegeven moment dat de tanden van het vliegwiel misschien versleten waren maar na het vervangen van de koppelingset een paar weken geleden heb ik kunnen zien dat deze tanden er nog prima uit zagen.
Wellicht waren de tanden een beetje vies, had deze tanden graag nog even schoongemaakt maar mijn broer had haast met dat hete tropische weer dus we hebben dat gelaten voor wat het is.

En nu begin ik een beetje door mijn ideeën heen te raken.

Zou het kunnen dat de accu misschien wat minder is waardoor er te weinig kracht op de spoel die de bendix naar buiten schuift staat?

Heeft iemand wel eens soortgelijke klachten gehad door vieze tanden door koppelingplaatstof op het vliegwiel?

Moet je het tandwiel wat in het vliegwiel grijpt misschien voorzien van een beetje vet?

Waarom doet hij het op het ene moment wel en op het andere moment niet?

Wie o wie heeft nog bruikbare ideeën?

Jeroen1978

Geplaatst door Jeroen1978 , lid sinds 15 jaar geleden

7 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Als de startmotor wel draaid maar niet het vliegwiel meeneemt , hoor je dan echt de rondeel van de startmotor over de startkrans razen , of draaid de startmotor zonder lawaai ?

Jeroen1978, 1 jaar geleden

Startmotor draait zonder lawaai, enigste wat je hoort is dat de startmotor ronddraait, net zo als je deze buiten de auto op een accu laat draaien.

kaleido 1 PRO, 1 jaar geleden

Zou ik het toch zoeken in de startmotor , relais werkt niet goed.

Jeroen1978, 6 maanden geleden

Probleem is inmiddels nog steeds niet opgelost en het begint langzamerhand erg vervelend te worden.

Heb een filmpje van het probleem gemaakt en deze kun je hier downloaden (via WeTransfer):
https://we.tl/t-qmBBWcCHh1

Wil binnenkort de spanning op de spoel meten en kijken of deze misschien te laag is.

En heeft iemand wel eens meegemaakt dat de kern van de spoel die de bendix naar buiten schuift door vervuiling soms in de spoel blijft hangen?

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Je begrijpt de werking van de startmotor niet helemaal , de startmotor draaid en de bendix is het deel dat beweegt over de as van het anker , bendix grijpt dan aan in het vliegwiel en laat de motor draaien . Bendix kan door vervuiling blijven hangen. Je hebt de startmotor er nog niet af gehad om schoon te maken , wat ook wel eens gebeurt dat er tanden uit de startkrans verdwijnen dan neemt de bendix het vliegwiel ook niet mee .

Jeroen1978, 6 maanden geleden

Hoi Kaleido1,

Bedankt voor je reactie!

Ik begrijp wel hoe een startmotor werkt hoor.
Door een 12V-stuurspanning aan te bieden (tijdens het omdraaien van de autosleutel) word in een spoel een kern aangetrokken die via een mechaniek ervoor zorgt dat de bendix in het vliegwiel geschoven wordt en een schakelcontact verbonden wordt zodat de startmotor zelf voorzien word van spanning waarna de startmotor met bendix gaat draaien.

De startmotor die ik bij de autosloop gehaald heb en die er nu op zit is inderdaad nog niet open geweest en kan best vervuild zijn maar ik vermoed dat vuil ook hier niet de oorzaak van is gezien beide startmotoren hetzelfde probleem hebben en de eerste originele startmotor wel gereinigd en opnieuw gesmeerd was.

Ik denk als ik nu bij een automaterialenhandel 10 nieuwe startmotoren koop en deze er 1 voor 1 in ga zetten dat ik bij alle 10 de startmotoren hetzelfde probleem heb.

Daarom vraag ik mij af of er, buiten de startmotor, niet een andere oorzaak kan zijn.

Misschien is de spanning op de spoel wel niet hoog genoeg zodat hij de bendix niet in het vliegwiel geschoven krijgt.

kaleido 1 PRO, 6 maanden geleden

Als de startmotor draaid is de spanning hoog genoeg als zodanig , wat is de accuspanning? De massakabel van je accu naar de versnellingsbak is ook goed , niet half vergaan?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.