auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Zijwindgevoeligheid neemt drastisch toe

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDiF 90pk

Sinds kort lijkt mijn Peugeot 307SW veel heftiger te reageren bij zijwind. Het stuur is dan wat gevoelloos en als er vrachtverkeer wordt ingehaald moet je echt de zeilen bij zetten om de auto op koers te houden. Wel treedt het alleen op bij hogere snelheden (>100kmh).

Enige weken terug heb ik een lekke band gehad. Op de snelweg reed ik ergens overheen (blijkbaar) waarbij linksachter een gat ter grootte van een pink ontstond. De band is gerepareerd, maar de zijwindgevoeligheid was met het reservewiel linksachter ook merkbaar.
Ik weet niet zeker of het gedrag daarmee te maken kan hebben, of dat het toeval is.

De wagen heeft ter diagnose van de wielophanging bij mijn garage gestaan. Daar zijn, als het goed is, alle verdachte zaken bekeken.
Het enige dat gevonden is, is een stuurkogel met speling. Die is vervangen (of eigenlijk de hele spoorstang) en vervolgens is de auto uitgelijnd. Bij uitlijning bleek de sporing buiten de grenzen te liggen (totaal toespoor -0.85gr), dit is terug gezet naar -0.34gr (nominaal moet zijn tussen -0.50gr en -0.25gr). De auto stuurt nu zeker strakker dan voorheen, maar de zijwindgevoeligheid is nog steeds dramatisch.

Wie heeft tips?

Geplaatst door

Worteltjestaart (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bandenspanning ?

wkhoek 0
badge

9 jaar

Rondom 2.5 bar zoals voorgeschreven...

Al eens het reserve wiel of een andere set wielen gemonteerd? Vind nl een gat ter grootte van een pink best een flink gat om te repareren.

Jan307SW 0

9 jaar

Met het reservewiel gaf ie hetzelfde probleem. Maar die heb ik niet op elke plek uitgeprobeerd.
Een volledig andere set wielen heb ik niet.

[quote=Worteltjestaart]Het enige dat gevonden is, is een stuurkogel met speling. Die is vervangen (of eigenlijk de hele spoorstang) en vervolgens is de auto uitgelijnd. Bij uitlijning bleek de sporing buiten de grenzen te liggen (totaal toespoor -0.85gr), dit is terug gezet naar -0.34gr (nominaal moet zijn tussen -0.50gr en -0.25gr). De auto stuurt nu zeker strakker dan voorheen, maar de zijwindgevoeligheid is nog steeds dramatisch.

Wie heeft tips?[/quote]
Bij het vervangen van een stuurkogel/spoorstang moet de lengte van de spoorstang opnieuw worden afgesteld. Hierdoor is uitlijnen na een dergelijke reparatie noodzakelijk. Dit is ook de reden dat de beginwaarde van de sporing bij het uitlijnen buiten de grenzen ligt. Het zegt niets over de vraag of de uitlijning voor het vervangen van de spoorstang/stuurkogel al dan niet in orde was.

Wellicht een of meerdere slechte schokdempers, wat is de km stand van de auto?

Brum1467 0

9 jaar

Kilometerstand is net iets meer dan 220.000.
Subjectief als ik ben heb ik het gevoel dat de vering wat soepel voelt, maar als ik op de hoeken duw en loslaat, lijkt de auto niet duidelijk na te deinen.

Als de schokdempers nog nooit zijn vervangen, kun je er wel vanuit gaan dat deze hun beste tijd gehad hebben gezien de kilometerstand. Dit kan heel goed de oorzaak zijn van de windgevoeligheid van de auto. (Of wellicht toch een breuk in een veer?)

Brum1467 0

9 jaar

Klinkt plausibel, maar is er een betrouwbare manier om de schokbrekers te testen?
Ik zou op zich wel graag zeker willen weten of ze op zijn voordat ik ze laat vervangen.

Is het te verklaren dat versleten schokdempers zich vooral laten merken met zijwind maar dat ik met gewoon rijden eigenlijk niets geks merk aan het weggedrag?

Overigens zijn de veren gecontroleerd en geen breuk te zien.

Veren zijn geen schokbrekers. Ik ben het eens met Cristiaan.

Ralf_Jensen 0
badge

9 jaar

Een band met een gat zo groot als een pink , moesten ze verbieden te repareren , levensgevaarlijk.
Is de achteras ook gecontroleerd op de juiste sporing en speling , een achteras bepaalt namelijk wat de vooras doet , zit daar iets niet goed , moet je dat voor corrigeren .

Slijtage aan de schokdempers gaat geleidelijk, daardoor merk je er niet zoveel van.

Betrouwbaar testen als ze onder de auto zitten is lastig. Ik weet niet hoe ze gemonteerd zitten bij deze auto, maar als ze er makkelijk onderuit kunnen, zou je eens een achterschokdemper kunnen demonteren en beoordelen.

Maar zoals al gezegd, ga er maar vanuit dat deze schokdempers hun beste tijd gehad hebben.

Brum1467 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.