auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Zoektocht naar oorzaak lekstroom

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: KFW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Beste lezers,

Sinds enkele weken is mijn accu binnen enkele dagen leeg. Ik heb inmiddels een lekstroom van 0,38A geconstateerd, maar kan de bron ervan niet vinden. Elke zekering in het zekeringskastje linksonder het stuur is inmiddels verwijderd, maar zonder resultaat. Echter, als ik de accu afkoppel (met andere woorden: de multimeter tussen de plus-pool en de plus-kabel uithaal) en weer aankoppel, is de lekstroom verdwenen en meet ik 0,01A. Ik krijg de lekstroom weer terug door de sleutel weer in het contact te stoppen, deze om te draaien (maar niet te starten) en vervolgens weer terug te draaien, eruit te halen en de auto te sluiten: na enkele minuten wachten zakt de gemeten stroom weer tot 0,38A. Dit is helaas hoog genoeg om de accu in circa 2 dagen leeg te krijgen.

De voorgeschiedenis: ik had onlangs te maken met een kapotte dynamo. Deze is tegelijk met de radiateur (die lekte) vervangen. Ik heb er zelf een nieuwe accu ingezet. Ook is de originele autoradio onlangs vervangen door een Pioneer. Hiermee de gebruikelijke aansluitproblemen gehad (geel/rood omdraaien en de niet-standaard aansluitingen van Peugeot, zie bijvoorbeeld http://forum.fok.nl/topic/2318846/1/25), maar ik ben er vrij zeker van dat deze nu goed is aangesloten, mede omdat de lekstroom gelijk is bij een aangesloten en een losgekoppelde autoradio.

Tot hier reikt mijn ervaring en boerenverstand. Heeft iemand enig advies over waar het aan kan liggen of hoe verder te zoeken?

Hartelijk dank!
Tijmen

Geplaatst door

tijmenjoppe (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In de motorruimte zit ook een zekeringkast...

Hans4040 1430
badge vip badge

7 jaar

Kijk, dat is nuttige informatie! Ik duik er meteen op.

tijmenjoppe 0

7 jaar

Helaas, het verwijderen van de zekeringen in de motorruimte heeft het lek ook niet boven water gebracht. Enig advies over vervolgstappen?

tijmenjoppe 0

7 jaar

Ook de " hoofdzekeringen " onder de BM34 ( relais/zekeringkast motorruimte ) gezien ?
Deze moet hiervoor gedemonteerd worden .
Vond ook nog iets over een dynamo oorzaak .
Iets met diode,s . Gooi deze eens los . Ondanks dat deze onlangs is vervangen .

Inderdaad als er een velddiode defect is , loopt de accu ook leeg , B+ los nemen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.