Peugeot 205 1.1 XE: Zouden het de wiellagers kunnen zijn?

Bouwjaar: 1989

LS,

De laatste tijd heb ik het gevoel dat mijn voorwielen niet meer soepel draaien. Het viel mij op nadat ik rustig een straatje ging keren en met de wielen in uiterste stand deze gewoon vast leken te zitten. Aan de remtangen ligt het niet want die zijn nog bij de laatste grote beurt vervangen; voor zover ik weet heb ik dit probleem al voor het vervangen van de remtangen.

De reden dat ik de wiellagers vermoed is ook vanwege een vreemd geluid (beetje huilerig geluid ... oeeehhhhhhh) nadat ik een tijdje met constante snelheid heb gereden en dan op die snelheid de koppelingspedaal intrap; dit komt sporadisch voor en hoorbaar bij de wielen.

Last but not least, bij een weg met veel snel elkaar opvolgende oneffenhedden en met lage snelheid klappert mijn voortrein; klinkt als speling, dat geklapper is niet voelbaar in mijn stuur of anders heel licht.

Vraag: klinkt dit plausibel? Zo nee, waarom? Zo ja, waarom? En is op de brug een wiellager simpel te controleren? (De auto is nl. al op de brug geweest, maar men kon niets vinden, de wielen draaiden prima werd er beweerd).

Bij voorbaat dank.

Raddraaier

Geplaatst door Raddraaier (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

wiellager controleren,

auto opkrikken
wiel een slinger geven
met de hand de veer beetpakken en voelen of er een lichte trilling in de veer zit
zoja? dat wielager versleten.

kamalimba (0) PRO, 19 jaar geleden

MIjn ervaring met een versleten wiellager is dat je het kunt horen (misschien dat huiligerige geluid) onder het rijden. Het geluid wordt erger in een bocht naar rechts als het linkerlager is versleten en andersom.

Nic8069 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ronny, deze redenering gaat niet altijd op. Het hangt ervan af welke conische kant in de lager defect is. Het kan wel een eerste indicatie zijn. Beste is na de testrit de wagen nog eens op te kricken en één wiel per keer laten draaien (en goed je oortjes spitsen). Bij een klassieke voorwielaangedreven auto kan je gewoon één voorwiel per keer omhoog kricken en in 3de of 4de het wiel laten draaien. Wel opletten de koppeling voorzichtig laten opkomen, als er ESP of zo op zit ben je anders weg met krick en al!

Raddraaier (0), 19 jaar geleden

@Arie, het wiel een slinger geven lukt niet, omdat deze na een slinger niet een volledig rondje voltooid. Kan dit met de lager te maken hebben?

@Nicolas, beetje enge manier hoor? Of kan het differentieel daar wel mee omgaan? Ik zal het anders rustig proberen, handrem erop?

mb-man (0) PRO, 19 jaar geleden

draait het wiel geen heel rondje als je het draait ???
dan is eer toch echt iets aan de hand , haal je remtang er eens af en probeer het dan nog eens , dan weet je 100 % zeker dat het daar niks mee te maken heeft , als het dan nog hetzelfde is zou ik toch ook aan het lager denken

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

je differienteel kan dit wel aan, flink stevig op de handrem trekken, kan er niks gebueren. diferentieel verdeelt de kracht over het het wiel wat weg kan, dus dat is het wiel wat dan vrij draait.

mijn voorkeur gaat wel uit naar bokjes(kun je meteen beide kanten omhoog doen) in plaats van een krik, heb je iets meer zekerheid.

je wiel moet als je de wagen in zijn vrij hebt staan toch wel enigzins vrij moeten draaien. gaat uiteraard iets zwaarder dan achter.

maar zoals mb man zegt, remtangen er afhalen en weer proberen. doet hij het dan noch, zit het in je lagers. verder zit er niks op.

succes

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.