hallo daar allemaal,
Ik kom er net achter dat een van mijn cillinders niet meeloopt, waardoor de motor ietswat loopt te schudden en minder vermogen heeft.
Inmiddels heb ik de enigste bobine die in deze auto zit en de bougiekabels vervangen, doch dit is niet de oorzaak.
Aan de motor zelf is totaal niets te horen, dus geen kleppen, krukas of lagers rammelen of zo...
Starten is ook geen enkel probleem, een tik en hij loopt, en valt niet uit of gaat stotteren tijdens stationair .
Kan dit vuil of een verstopping zijn, of zijn de kleppen soms een tandje van de distributie verschoven.
Heel af en toe gaat even het motorlampje branden als ik meer gas geef, en merk dan dat het vermogen ietswat meer wordt.
Ik heb het idee dat een verstopping de oorzaak is, maar wwar moet ik naar kijken.
Misschien heeft een van jullie hier dit ook wel eens aan de hand gehad, of weet misschien wel de oplossing of oorzaak..
Alvast bedankt voor jullie inzet..
groeten, alex
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je toch bezig bent doe de bougies dan ook is dat ook uitgesloten misschien kapot
Verdelerkap bekeken? bougie omgewisseld met een andere? kabel gewisseld? Wat was de kleur van de bougie echt zwart of ook roestig? en verliest ie geen koelvloeistof?
check dus eerst ff of er uberhaupt vonk op die cilinder komt, dan kunnen we verder puzzelen.
gr
Peco Power
Flauwekul te koop? www.probleembak.hyves.nl
Mogelijkheden :
- geen onsteking : verwijder bougie en controleer ontsteking al startend.
- geen benzine in cilinder. Check injektor.
- klep verbrand : geen compressie in 1 cilinder. Dit is niet hoorbaar. Dus compressie meten.
Identificeer eerst welke cilinder niet meewil. Verwijder 1 voor 1 de bougiekabels tot je die gevonden hebt die geen verschil maakt. Dan kan je je concentreren op die ene cilinder. Denk eraan dat er hoogspanning op de kabels zit.
16 jaar
Het is de middelste achterste cillinder, en de bougie ziet er zwart uit, maar niet roestig.
ik heb ook al inmiddels de bougies vervangen, maar heeft niets uitgehaald.
ook verliest het blok geen koelvloeistof, zelfs de motorolie is blank en schoon gebleven na 10.000 km.
De injector heb ik inmiddels gecontroleerd, en werkt gewoon goed.
vandaag check ik even de verdeelkap, maar als ik de desbetreffende bougiekabel met draaiende motor van de verdeelkap aftrek, trekt deze wel een vonk naar de bougiekabel als ik deze er bij houd.
Als ik de bougiekabel wat verder weg houd, hoor je dat de vonk ergens op in slaat, maar ik weet niet of dat er toe doet...
misschien is het inderdaat wel zo dat mijn kleppen verbrand zijn, dus zal ik vandaag de compressie meten.
Als dat zo is, rij ik daar al een langere tijd mee, maar heb ik daar dan niet meer schade mee veroorzaakt ?
ik houd jullie op de hoogte, en bedank jullie voor de reacties.
groeten, alex
16 jaar
Hoe kan je weten dat de injector goed werkt ?
Heeft hij het op benzine en op LPG ?
Welk LPG systeem heb (multipoint of venturi) ?
Als hij het op benzine en LPG heeft en hij heeft ontsteking (wat blijkbaar zo is), dan is het hoogstwaarschijnlijk een klep.
Weet iemand of deze motor hydraulische klepstoters heeft ? Indien niet, kan je proberen de kleppen te stellen. En anders komt een cilinderkoprevisie eraan.
Door met te weinig klepspeling te rijden, kan de klep volledig verbranden, dan breken er stukjes af.
Eerst compressie meten en klepspeling nakijken, dan weet je meer.
16 jaar
deze motor heeft hydraulische stoters (amerikanen allemaal!!)
heb het ff te druk om er op in te gaan, maar het zit of in je verdelerkap/bougiekabel of een verbrande klep. kijk ff bij andere transsport topics, ik heb het wel eens eerder uitgelegd
Gr
Peco Power
de cilinder die niet meedoet is cilinder 4,
[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]
dit is het ontstekingsschema van de 3.8 liter, met de lose bobines, maar cilinders blijven gelijk genummerd. heb zo geen pic van de 3.1 voorhanden, staat niet op de laptop.
Hoe test je nou die bougie? Nou, draai hem eruit, leg hem op het blok en sluit de kabel weer aan. start de auto en kijk of de bougie vonkt. omdat ie nogal zwart is zal ie wel niet vonken. trek nu van de voorste rij ff een bougiedop van een bougie, doe de bougie aan dez kabel en leg hem weer op het blok. vonkt ie nu wel? dan is de bougie goed maar de kabel niet. meet de kabel eens door met een ohm meter, 6kilo ohm is de maximale weerstand! vonkt ie niet, bougie kapot! en zo kun je ook de andere bougie eruit draaien , de kabels uitwisselen etc etc.
compressiemeten wordt lastig, je krijgt de bougies er al lastig uit en in!!!
suc6
Peco Power
En? wel vonk?
Jongens, bedankt voor jullie inzet om me te helpen dit probleem op te lossen, ben helaas een paar dagen uit de roulatie geweest zodat ik niet kon reageren.
Helaas heb ik vonk, brandstoftoevoer van gas of benzine, hetgeen betekent dat mijn kleppen waarschijnlijk naar de filisteinen zijn.
Ik kwam er zojuist achter dat de eerste cillinder ook haast geen compressie heeft, want het verschil is haast niet te merken als ik de bougiekabel van de verdeelkap weghaal....
Mijn vraag is dan ook aan jullie, of het loont om de koppen te reviseren met een kilometerstand van bijna 3,5 ton, of dat het wijselijker is om naar een andere pontiac uit te gaan kijken.
Het liefst vervang ik de kleppen, omdat je toch zeer gehecht raakt aan dit rijdend bankstel op wielen, dus eigenlijk wil ik niet opgeven...
Ik sta open voor suggesties of ideeen.
In ieder geval ben ik jullie heel dankbaar voor jullie inzet en kennis.
16 jaar
Hallo Alex,
het vervangen van de koppen, zal een redelijk dure aangelegenheid worden, daar komt bij dat je een 3.1 ltr hebt en die komt veel minder voor dan de 3.8 ltr, dus koppen zijn ook lastig te vinden (goeden dan). Optie is om er dan een andere motor in te zetten (compleet, maar daar zitten weer allemaal electronische haken en ogen aan. (ontsteking, versnellingsbak, dashboard etc etc) Wat is dan wijsheid...
Reken een pakkingset op 200 euro, een goede gebruikte kop op 100 euro, dan ben je aan delen al een 400 euro kwijt, maar er zit ook ruim een dag werk in reken maar 8 uren , dat x het werkplaats tarief van minimaal 50 euro, komt er nog eens 400 euro overheen, ben je al 800 euro verder.
Omdat je de zooi toch al los hebt liggen zou ik de distributie en de waterpomp ook maar direkt doen bij deze km stand, komt er nog een 200 euro bij, zit je op 1000 euro aan kosten en heb je nog een 16 jaar oude transsport met een onderstel en versnellingsbak die 350k hebben meegedaan, wat is het volgende wat de geest geeft?
Voor de sloopdelen, Autopart den dolder, zit voor jou het dichtste bij, www.autopart.nl dan Luijben Soest, hebben geen website, Rooie Ben amsterdam, weet ik zo de website niet van, en van den Berg parts in Axel www.vandenbergusacars.com .
Nieuwe delen , Tyra bunschoten, C&P parts schinfeld en Catalina us parts in tegelen.
Even rondneuzen op marktplaats en speurders voor een andere, levert je voor het kostenplaatje waar je tegen aankijkt wss ook nog wel een andere op, maar ook dat blijft riskant, wat koop je dan? Bekijk een andere in elk geval goed van onderen (achterste wielkasten en voorste draagbalken, ) want ze willen wel roesten!!
suc6
Peco Power
beste peco, bedankt voor je advies.
Zojuist heb ik koppen gevonden voor 50 euro, en er zit garantie op voor 3 mnd, dus laten we aannemen dat dit goed zit......
Wat moet er allemaal gedemonteerd worden als ik de boel heb gevlakt en pakkingen heb gekocht ?
Ik wil het zelf gaan doen om kosten te drukken, maar heb daarbij jullie advies en aanwijzingen nodig...
Kan je me uitleggen in welke volgorde ik te werk moet gaan?
Ik moet vandaag beslissen of ik die koppen wil hebben......
Ik hoop dat jullie mij vandaag ter wille kunnen zijn
Groeten alex
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar