close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Trans Sport: pakt slecht op hoog benzine verbruik af en toe afslaan bij stati

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.1

Ik heb sinds kort een transsport gekocht van '92 (3.1 v6), nu heb ik geen ervaring met deze auto,s, maar ik vind hem erg sloom voor een 3 liter. Ook pakt hij slecht op bij gasgeven en na een tijdje rijden wil hij afslaan en moet ik flink gassen in zijn "n" stand. ook lijkt de oliedrukmeter best hoog te staan. Hoe weet ik of hij op alle zes de cyl. loopt? Het lijkt of ik veel vermogen mis. Ook gebruikt hij 25 liter benzine op 150 km, dit lijkt mij toch ook wat veel, wat is het normale verbruik? Heeft iemand a.u.b. een suggestie, wat te doen? Verder wil ik nog vragen of je met de sleutel de cv moet kunnen bedienen en hoe krijg ik de "gezichtsblowers van de kachel aan het werk, hier komt geen lucht uit. Bij voorbaat mijn dank.

Geplaatst door

Fred Hartman (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Antwoorden:

1: verbruik van 1 op 6 a7 is normaal, op lange afstanden kun je 1 op 9 halen , maar dan echt niet boven de 2500 toeren komen, ik weet niet wat je gewend bent, maar ik vindt zo'n transsport niet echt sloom, nou heb je de 3,1 en da,s niet zo'n vlotte als de 3,4 of de 3,8, maar je moet er toch wel met rokende banden mee weg kunnen.
2: afslaan bij stationair lopen, slechte gas reactie, 1e wat is de staat van de bougies en de bougiekabels? bougies worden vaak niet gewisseld, omdat je wat slecht bij de achterste kunt, de kleine bougiedop en een kniestukje zijn noodzaklijk, wat verlengatukken ook handig. Gm motoren lopen knudde op champion bougies, waarom???? maar dit is gewoon mijn ervaring. het beste zijn ac-delco's (origineel GM) de bougiekabels mogen niet meer weerstand hebben dan 6 kilo Ohm.
3: de oliedrukmeter lijkt best hoog te staan???? hoe hoog is best hoog? minder dan de helft bij stationair is niet best bij deze motoren, amerikanen staan gewoon hoog in de oliedruk, stationair zo'n 3/4 en rijdend bij 2200 toeren daarboven is normaal/goed.

Alle 6 cilinders, trek (liefst met een geisoleerde tang ) vanaf de verdelerkap 1 voor een de bougiekabels eraf en luister of de motor anders loopt, check ook de verdelerkap zelf op slijtage en ook de rotor. als je de kabel weer terugzet en je bent er vlakbij kun je de vonk vaak wel horen/zien springen naar de kabel. vonkt ie naar al de 6 kabels, check dan de bougies stuk voor stuk (kan met 1 kabel, gewoon steeds de bougie wisselen, leg de bougie ff op het blok en kijk of ie vonkt.. niet met de hand vasthouden, voor hartritmestoornissen heb je een ander apparaat tegenwoordig!)
Onthoud welke kabel van welke cilinder komt of merk ze even, als je even verder zoekt hier tussen pontiac vindt je wel een plaatje van de ontstekingsvolgorde en de cilinder nummers, de latere types hebben voor elke cilinder een eigen bobine (een net zo min betrouwbaar systeem)
Vaak is bij deze motoren de ontstekingsmodule in de war, heb ik laatst hier ook gepost waar die zit, die zit in de ontstekingspot. Ook is het van belang dat de massa van deze auto's goed is, leg evt een extra massa kabel van het blok naar de accu en een van het blok naar het schutbord (niet naar de spatborden, want die zijn van plastic (hele carrosserie trouwens))

Je kachel wordt bedient door vacuumkleppen (de stroomrichtingen) of er is een slang af/lek of een van de vacuumpotjes/activators is kapot, zit allemaal achter het dashboard, een heel gepiel....

dus zoek hier ff verder onder pontiac of bij chevrolet onder lumina en corsica, daar staat meer info over de 3,1ltr motoren

suc6 en als je iets niet begrijpt, dan gewoon weer vragen, we hebben hier service tot aan de hemelpoort!!!

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Allereerst heel erg bedankt voor de snelle reactie!!
De oliedruk staat op 3/4 inderdaad en is aardig stabiel. Ik vond 1 op 6 erg veel voor een rustige rit over de snelweg. Ik verwacht toch wel van een 3 liter dat deze flink moet kunnen trekken, voor mijn gevoel mis ik veel vermogen, en houdt hij in bij het optrekken. Vandaag had ik ook weer bij koude start : afslaan en toen hij bleef lopen, tussen de 8 en 1200 toeren heen en weer. (chocke?) Als hij een maal rijdt lijkt het ok, soms na een tijdje bij het stoplicht b.v. afslaan. Ik zal je tips ter harte nemen en laten weten hoe het is gegaan.
Ook krijg ik de achterklep niet op slot slotje wil helemaal niet draaien, doe ik iets verkeerd? En als ik de vergrendelknop aan de binnenkant van de deur gebruik, gaan alleen de twee voorste deuren dicht.

Groeten Fred

Fred Hartman 0

16 jaar

Slotje is ook al eens een topic overgeschreven, is ook een vaker voorkomend euvel, ik zoek het wel ff voor je op. moet nu eerst ff eten
gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Thnx

Fred

Fred Hartman 0

16 jaar

hier is ie
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

gr
Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.