close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Bonneville: accu probleem?

Bouwjaar: 1968, Brandstof: LPG, Motorcode: 6.6

Hallo, het volgende is mij opgevallen.
Als de motor goed warm is en ik zet hem uit om bijvoorbeeld te tanken en af te rekenen.
En ik wil de motor daarna starten. ( Dus na een korte stop.) Is het net of de accu onvoldoende opgeladen is.
Motor gaat te langzaam rond om aan te slaan. Als ik na een lange rit de auto een tijd niet gebruik (half uur of een uur) is er niets aan de hand.
Ook s'morgens met de koude start is er niets aan de hand. Ik heb inmiddels een nieuwe accu geplaatst
maar het blijft het zefde. Ik heb de dynamo na laten meten. En die laad voldoende bij.
Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven waar ik moet zoeken om dit op te lossen.
Groetjes Eric.

Geplaatst door

viking 1 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ontsteking staat te vroeg

probeer de ontsteking wat later te zetten ,en kijken wat hij dan doet.

metalux 0
badge

12 jaar

Ik heb de ontsteking heel iets later gezet. En tot nu toe start de auto normaal. bedankt voor de tip.
Weet jij misschien wat het kan zijn. Als de motor koud is , en ik geef heel iets gas dan pakt de motor heel mooi op . dan hoor je de verbrandinsslagen heel regelmatig in de uitlaat. En als de motor op tempratuur is en ik geef heel iets gas dan hapert de motor heel even. En loopt onregelmatig.
Ik heb alles al vervangen HEI otsteking, kabels, rotor, verdelerkap, bougies ac delco, edelbrock intake en edelbrock carburateur Bij de garage zeggen ze dat het heel normaal is voor zo,n oude auto. Maar dat lijkt mij sterk zo,n V8 moet toch lekker regelmatig lopen.

viking 1 0

12 jaar

zoals je het beschrijft ,denk ik toch dat je het in de carburateur zoeken ,als hij koud is en op zijn choke heeft hij een rijker mengsel.
dus het lijkt mij een te arm mensel ,werken je acceleratorsproeiers wel en/of je 2e trap van je carb?

metalux 0
badge

12 jaar

Sorry, ik ben vergeten te vertellen dat de auto op lpg loopt.
Kan het ook te maken hebben dat het slangetje van de carterontluchting
dicht zit? Als de motor warm is blijkt dat de slang door de warmte zacht wordt en vervormt en daardoor bijna dichtslaat. Als ik de slang helemaal dicht knijp is het net of er een klepje dicht slaat.
Als ik de slang er af haal en er weer op duw dan gaat de motor ook even onregelmatig lopen.

viking 1 0

12 jaar

Heb je dat verschijnsel op benzine ook.
Op lpg reageert de motor wat trger op plotseling gasgeven.
Nou is het wel zo dat je een amerikaan niet te arm af moet stellen op lpg.
Het klinkt gek,maar beter een verbruik van 1 op 4 dan 1 op 5/6 op lpg.
Te arm staan is echt een aanslag voor de kop en de kleppen.

primera p11 0

12 jaar

Nee op benzine heb ik dat verschijnsel niet.
Als ik gewoon gas geef onder het rijden dan gaat ie als de brandweer, niets aan de hand.
Het gebeurt alleen als ik heel iets gas geef bij het optrekken vanuit stilstand.
Of als de motor stationeer loopt en ik heel iets gas geef, dan zie je de motor ook heel even schudden.
Als de motor dan terug valt in toeren en ik geef gelijk weer gas is er niets aan de hand en reageert dan ook snel op het gas.
Ik zit zelf te denken om er andere bougies in te draaien. geen ac delco. Dit moet toch op te lossen zijn.

viking 1 0

12 jaar

Ja zeker, je moet je gas goed aflaten stellen, watvoor installatie zit er op? en heb je een gasmenngstuk met verstelbare luchttoeveoer (dus een kabel die je aanmoettrekken als ie op gas loopt zodat ie minder lucht krijgt?) en wat voor verdamper zit er op? er moet eigenlijk een 300+ horsepower verdamper op zitten. Liefst van impco.
vacuum van de vervroeging zit goed aangesloten?
En zorg voor een goede carterventilatie, zo'n slang is wel te regelen... en wat hierboven al gezegd wordt... die afstelling, dit blok (een originele 68 er pontiac 400, loopt op lpg gewon 1 op3, zuiniger? dan gaan geheid je kleppen er aan.
Ook wil dit probleem ontstaan door een slecht werkende hydraulische lifter, die te weinig druk heeft en daardor te traag of niet ver genoeg een klep opent. verklaart waarom ie na een keer gas geven hij weer beter loopt (oliedruk is dan hoger) ac delco bougies zijn de bougies voor een gm motor! en de afstand ongeveer 0.9 mm op lpg. of je hebt de pech dat je nokkenas aan het slijten is...of je distributieketting is wat ruim...
lastig probleem om via het beeldscherm te tackelen...

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

De lpg instalatie heb ik vorig jaar in laten bouwen. Het is een impco instalatie. De verdamper is een 300A.
Het gasmenstuk is toch dat deel waar ook het luchtfilter op zit. Daar zit inderdaad een kabel aan.
Maar tegen mij is gezecht dat je op benzine de kabel aan moet trekken. De bougies ga ik controleren die staan volgens mij op 1.1 en de carterventilatie zet ik een andere slang op. Daar zit nu een stuk tuinslang op. Waar vind ik de hydraulishe lifter en wordt die inwerking gebracht door het vacuüm van de carterventilatie?is dat ook het klikken wat ik hoor als ik de slang van de carterventilatie dicht knijp.
Zoals gezegt ik heb hem af laten stellen maar kreeg te horen dat het een oude auto is en dat je hem niet moet vergelijken met een auto van deze tijd. Als het moet zet ik de pontiac op een aanhanger en kom naar jullie toe. Ik hou je op de hoogte hoe het verloopt. gr Eric

viking 1 0

12 jaar

De hydraulische lifters zitten midden in het blok op de nokkenas, de lifter is gevuld met olie (en een veertje) en duwt de stoterstang omhoog, hierdoor wordt onder je kleppendeksel een tuimelaar bediend(omhoog gedrukt) en deze hefboom duwt aan de andere kant een klep tegen de veerdruk in open......
Je kunt er dus zomaar niet even bij en dan nog is het de vraag of dat het is....
Maar vacuum heeft daar niks mee van doen. mijn vraag is: heb je de originele ontsteking nog? en was die echt ganz kaput of dacht men dat het daar aan lag? en is je blok echt van 1968? of is er een nieuwere motor ingekomen... (heeft nl een andere ontsteking.......)

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

De HEI ontsteking zat er al op toen ik hem kocht. Dus de originele heb ik niet. Het blok is van 68 en hoort orgineel bij deze auto.
Maar als de klepstoters niet goed werken en de nokkenas is versleten moet de motor op benzine toch ook niet goed lopen?

Toen ik de auto kocht liep hij netjes op benzine. later op lpg liep de auto ook goed, niets aan de hand. Maar na 3 a 4 weken kreeg ik een mega back fire (wat veroorzaakt werdt door een verrot vacuum slangetje van de vervroeger) auto weer terug gebracht naar de lpg boer. Af laten stellen maar hun kregen het back fire probleem niet helemaal onder de knie.
Ze vroegen mij om alles te vernieuwen op gebied van ontsteking, kabels, bougies, verdelerkap, rotor,vacuum, dat heb ik inmiddels gedaan.(aleen de slang van de carterontluchting nog niet)
Toen ben ik naar een andere monteur gegaan ( 40 jaar ervaring met usa cars op lpg) daar zijn ze een week aan het afstellen geweest. En het probleem back fire en onregelmatig lopen was de wereld uit. Ik helemaal blij, de auto in de winterstalling gezet. Auto naar 4 maanden weer op gehaald. Niets aan de hand. 3 dagen mee rond gereden en de motor begon weer kuren te krijgen. En dan krijg je te horen het is een oude auto, nou schiet mij maar lek. Ik heb de auto nu zo,n 2 jaar en heb er nog geen 1500 km mee gereden op lpg. dat moet toch anders kunnen.
Gr Eric

viking 1 0

12 jaar

de man met 40 jaar us ervaring zei dit? ... het is soms een kwestie van even doorrijden, en de zaak komt weer los........ hoeveel km heb je ongeveer gereden nadat je hem uit de stalling hebt gehaald?
verbranding op lpg is veel heter, dus kan in het type bougie zitten.........

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

12 jaar

Ik heb nu ongeveer 750 km gereden nadat ik de auto uit de winterstalling heb gehaald.
Ik probeer van de week het slangetje van de carterontluchting te veranderen en de bougies te kontroleren op afstelling en type.
Als dit geen effect heeft dan maak ik opnieuw een afspraak met die gast die het lpg heeft ingebouwt.
Per slot van rekening heeft de auto 3 a 4 weken goed gelopen op lpg. Voor die bewuste back fire. Toen had ik al die nieuwe onderdelen nog niet gemonteerd.
Ik heb trouwens een oude rekening opgezocht van de eigenaar waar ik hem van heb gekocht. Er is op 20-01-2007 bij mijlen stand 82540
een kleine motor revizie uitgevoert
Er zijn vervangen: klepstoters, nokkenas, hoofdlagers, drijfstanglagers, zuigerveren, stoterstangen, timingset en de nodige pakkingen en klein materiaal.
De auto heeft nu ongeveer 91500 mijlen gereden. Ik schrijf dit om het een en ander uit te sluiten.
Alvast bedankt voor het meedenken van mijn probleem.
Ik hou je zeker op de hoogte hoe het verloopt.
Gr Eric

viking 1 0

12 jaar

laat je nou niet te gek maken,als hij op benzine goed loopt en op gas niet heeft dit niks met nokkenas of wat te maken,elektrodenafstand bougie's op 0.9 zetten,en als jij hier een vacuum vervroeger op je ontsteking hebt zitten moet je eens kijken of deze goed zit aangesloten op je carb.als je dit slangetje lostrekt en tijdens het lopen eraan zuigt moet je motor reageren,en als je eraan zuigt moet hij vacuum blijven houden niet dat dat vacuum potje lek is wat heeeeeel veeeeel voorkomt.en gas niet te arm zetten ook dan krijg je backfire,en houd hij in, deze motor zuipt nou eenmaal gas en dat hoort ook.

Backfire duid op een te arm mengsel,en idd laat em niet te arm afstellen,ze zuipen nou eenmaal.

primera p11 0

12 jaar

Ik heb de bougie's afgesteld op 0.9, ze stonden op 0.7. Het zijn AC Delco's R 43 S. De slang van de carterontluchting vervangen.
En ik heb aan het slangetje van de vacuum vervroeger lopen zuigen. Maar de motor reageerde daar niet op, en ik voelde ook niet iets van een weerstand. Het was net of ik aan een klein dun rietje aan het zuigen was. Ik neem nu het zekere voor het onzekere.
Ik laat hem afstellen bij de garage wie de lpg instalatie heeft ingebouwd en laat gelijk de vacuum vervroeger vervangen.
En wat het backfire betreft daar heb ik geen last meer van.
Het is meer het onregelmatig reageren van de motor bij het optrekken.
Gr Eric.

viking 1 0

12 jaar

Ik blijf er bij dat de gasinstallatie te arm staat.
Je hebt het namelijk niet op benzine.
En hou er ook rekening mee dat gas vertraagd reageert op plotseling gasgeven.
Het is een wezenlijk andere brandstof dan benzine.

primera p11 0

12 jaar

Hoera hoera, ik heb het probleem opgelost.
Na veel denken en speuren op het internet. Om het probleem op te lossen. Heb ik besloten om een hele nieuwe onsteking te monteren.
En wat denk je, LOPEN ALS EEN MALLE. koud, warm, maakt niet uit. Wat was nu het geval.
De vacuum vervroeger van de oude onsteking werkte helemaal niet. En het blijkt dat de vorige eigenaar met het inbouwen van de motor
niet zo voorzichtig te werk is gegaan. Want als de motor stationeer liep dan zag je het huis van de onsteking heel iets slingeren.
(krom dus) Ik denk dat de onsteking een beste tik heeft gehad. Daarom het zekere voor het onzekere. Alles nieuw.

Daarom bij deze, allemaal bedankt voor het reageren op mijn probleem. En in het bijzonder Robby 10030 voor de tip om de vacuum vervroeger te testen.

Bedankt en groetjes Eric.

viking 1 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Bonneville of stel zelf een nieuwe vraag.