auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Pontiac Bonneville: module

Bouwjaar: 1968, Brandstof: LPG, Motorcode: 6.6

Hallo
Mijn pontiac is uitgerust met een hei ontsteking.
Nu is het al 2 keer voor gekomen dat de module is door gebrand.
Ze vertelde mij bij de eerste keer dat het waarschijnlijk veroorzaakt werdt door slechte massa. Waardoor er een piekspanning zou ontstaan.
Dus heb ik alle massa kabels schoon gemaakt. En 2 massa kabels vervangen voor een paar nieuwe.
Maar nu is het dus voor de 2de keer gebeurd
Het enige wat ze in het verleden veranderd hebben, is een nieuwe kabel van de dynamo naar de spanningregelaar.(deze is trouwens ook nieuw) omdat deze te weinig zou bijladen
Wat mij toen wel is opgevallen, (nadat ze die kabel vervangen hadden) dat het lampje van de tank reserve veel feller brandt dan voor die tijd.
Kan het zijn dat er op 1 of andere manier te veel spanning wordt afgegeven naar de ontsteking.
In het verleden heeft men mij de tip gegeven om er een andere dynamo op te zetten. (waar de spanningsregelaar gewoon in zit) het oude systeem zou te veel problemen opleveren.
Voor de rest loopt de auto goed.

Als er iemand bekend is met dit probleem dan hoor ik het graag.
Groeten Eric.

Geplaatst door

viking 1 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De zg afgeregelde spanning kun je eenvoudig zelf meten. In dit geval zou ik tijdelijk een voltmeter plaatsen.
de min op de massa van de dynamo en de + op de voeding van de Hei
Als er weinig verbruikers ingeschakeld zijn is de kans op een (te) hoge spanning het grootst.
Misschien is de temperatuur van invloed? Of is er tijdelijk een slecht contact
Daarom zou ik de meting langdurig doen. gewoon met de auto rijden en de meter blijven observeren

In die tijd was het gebruikelijk dat deze niet hoger mocht komen dan 13,8 volt oid. Misschien is dat na te zoeken als je nog een origineel werkplaatshandboek hebt.

de Hei is niet origineel en kan dus een lagere voedings spanning mogen hebben?

Ik hoop dat de bobine bij de hei hoort???

Er zit een voltmeter in de auto. En normaal gesproken staat de meter ongeveer in het midden.
Maar na het leggen van de nieuwe kabel.En het monteren van de nieuwe spanningsregelaar.
Is mij opgevallen dat als ik geen verlichting aan heb (dus weinig stroomverbruikers ) de meter langzaam oploopt tot zeker ruim over het midden.
Soms wel tot driekwart van de meter.
En met de verlichting aan blijft de meter steken op iets over de helft.

En wat de 13,8 volt betreft, we hebben nadat de eerste keer de module was doorgebrand en een nieuwe was gemonteerd. De boel doorgemeten.
En toen zag ik al waarden voorbij komen van ruim 14 volt.
Deze waarden en het fel branden van het lampje van de benzienemeter (reserve) zeggen mij dat er te veel spanning aanwezig is. Denk ik.
De bobine hoort bij de ontsteking want die zit in de verdeler kap.

Zal het vervangen van de dynamo voor een type met ingebouwde spanningsregelaar niet de oplossing zijn.
Een kennis van mij had een amerikaan waar de dynamo niet voldoende spanning leverde.
Ze hebben er toen een dynamo van een golf op gezet . en het probleem was over.

viking 1 0

11 jaar

De dynamo is niet het probleem, maar de (losse) spanningsregelaar of de massaverbinding ervan. Voor de goede werking is het noodzakelijk dat de regelaar via de bevestiging op de carrosserie massa maakt

gewoon een verkeerde spanningsregelaar gemonteerd.... en de zoveelste die ellende heeft met zo'n HEI ontsteking.... nog nooit begrepen waarom men die op een auto van voor 1974 plaatst. altijd een tijd ellende voor dat het goed werkt, vacuumproblemen etc etc.. maar goed. Zit er een 400 of een 428 cub inch in? de 400, (6.6 liter ) is evt wel een nieuwer type gm dynamo aan te knopen, met ingebouwde spanningsregelaar, de 428 (7 liter) zou dat ook wel kunnen, maar moet je de beugels ff veranderen om m goed te kunnen monteren.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

11 jaar

De motor in mijn Pontiac is een 400 (6.6)
Weet je toevallig ook welk type dynamo op de Pontiac past als vervanging van het origineel
Bij voorbaat bedankt voor het meedenken van dit probleem.
Groeten Eric.

viking 1 0

11 jaar

Woensdag gaan we een andere dynamo (met ingebouwde spanningregelaar) plaatsen.
Ik hoop dat het dan verholpen is.

viking 1 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Bonneville of stel zelf een nieuwe vraag.