Pontiac Trans Sport: Dynamo of accu probleem?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.8 V6 L27

Vorig jaar December deze auto gekocht. In januari nieuwe accu ingezet, type Exide Accu EX31 88AH. De oude originele accu zat er nog in maar was aardig bol. Het plaatselijke garagebedrijf zei dat dit de goede accu was. Rest van het jaar geen problemen gehad met de accu, start goed en liep.

Tot de herfst inviel en ik op een vochtige ochtend de auto niet kon starten. Later scheen de zon en kon ik hem starten. (I see dead people)
Later in die week maar de ANWB laten komen want het was vochtig en bleef vochtig weer maar startte helemaal niet meer. De wegenwacht zei dat me accu leeg was of geen genoeg power had omdat hij niet goed bijgeladen was.
De dynamo liet hij zien dat die bijladen door een laadstroom meter erbij te zetten en inderdaad hij laadde richting accu. de wijzer sloeg die kant uit.

Verleden week ging ik rijden en zag op de voltmeter in het dashboard dat mijn accu bijna leeg was. tijdens het rijden laadde hij ook niet bij.
Naar huis gegaan en wegenwacht laten komen. Die constateerde dat mijn accu goed was maar de dynamo dood was. Hij laadde niet meer bij.
Nieuwe dynamo(gereviseerd) gehaald, type SG35 GM USA 105A.
Deze heb ik er ingezet en 1 op 1 aangesloten. de oude erut en nieuwe erin. Maar hij startte niet meer. Twee accu's erbij om hem te starten maar als ik die losgekoppelde sloeg hij af. Heb maar weer de mannen in de gele autos laten komen en ie heeft er een bypass op gezet vanaf de dikke rode draad van de dynamo naar een pluspunt naast de ABS relay. Nu laadde hij niet bij maar ineens weer wel. hij stond voor een raadsel de monteur. Hij zei dat de dynamo niet werd bekrachtigd als het contact aanstond.
Hij loste dat op door een zekering van 15 amp tussen te zetten waardoor de dynamo wordt bekrachtigd en wel start en goed loopt. haal ik de zekering er tussen uit dan gaat hij slechter lopen. zet ik hem er tussen dan loopt hij rustig en zonder horten en stoten.
Nu zei die beste man dat ik de bedrading moet vervangen. Daarvoor deed die auto het wel gewoon en laadde hij bij.

Kan iemand me misschien verder helpen met dit probleeem? Hij melde ook terloops even dat het ook aan de startmotor kan liggen.
Heb ondertussen maar een Haynes boek besteld.

Sepp2004

Geplaatst door Sepp2004 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Pontiac Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

IK heb hier even geen flauw idee, zit er bij jou in de buurt een bedrijf dat ook dynamo's en startmotoren reviseerd? laat die de zaak eens bekijken of doormeten. Laat ook je massakabels en aansluitingen ff controleren, is een ramp bij die auto.s

gr

Peco Power

Sepp2004 (0), 14 jaar geleden

Nee dat had de ANWB door gemeten en die zei hij is goed de dynamo. Maar hij start wel alleen met die sekering van 15 amp er tussen. Haal ik die er tussen uit start hij wel maar loopt dan heel slecht. Terwijl voor de vervanging van de dynamo hij gewoon liep.
Wat zijn fusible links dan eigenlijk?
Die man zei dat het misschien de bedrading was dus ik hoop het niet. Van de week gaat ik hem reparen en op de brug want moet ook nog met carterpakking vervangen. Nergens tte krijgen hier in de buurt laten overkomen uit USA. 5 tot 8 dagen levertijd. Dus tot dan kan ik hem niet starten en lopen.

Gr Sepp

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

In Bunschoten, Soest, Den Dolder, In Belfeld, en in Rotterdam hadden ze die pakking echt wel gehad. Die 3.8 motor heeft in wel 40 verschillende amerikanen gezeten, ook in de buicks en de oldsmobiles....

Maar geloof mij maar, het zit in een massaprobleem.

gr

Peco Power

Sepp2004 (0), 14 jaar geleden

Hij start ne weer hij is goed. zonder zekering en al. bedankt voor de info.

dannymdouma (0), 14 jaar geleden

Hoi Sepp2004,
Los even van het feit dat alles nu weer werkt het volgende ter voorkoming dat je ter prooi valt aan dure overbodige reparaties.
De lading van de accu gaat via een dikke kabel via de dynamo naar de startmotor en vandaar naard de accu.
Met een meter weet je direct of dynamo defect is of niet. meten op de accu bij draaiende motor ca 13,8 Volt indien niet gemeten op de aansluiting bij de dynamo moet dit geven zoja dan is de aansluiting richting de startmotor defct of los vervuild etc.
Geeft deze geen spanning af of defect = wisselen geen spanning op de kleine stekker dan is het benodigde hulpveld afwezig dit kan door een defecte zekering van de airco dan is tevens de ventilatie niet uit te zetten in de auto en werken de koelventilatoren ook niet.
Zekering heel dan mogelijk een defct vanuit de PCM. Laatste oplossen door uitwisselen van PCM of plaatsen lampje in circuit om hulpveld te creeren.
Zie details hiervoor op de pontiac trans sport website

groet Danny

fiero2m4 (0), 14 jaar geleden

hallo,ik heb hetzelfde probleem!maar dan met een pontiac fiero.accu ontlaad zich compleet ,tijdens het rijden compleet,slaat dan af.Accu is nieuw
Dynamo is ook gereviseerd net als de startmotor.Zou het aan de startmotor liggen?

dannymdouma (0), 14 jaar geleden

Hallo Fiero2m4,
Ik ben zelf niet zo bekend met de Fiero als zodanig, maar uitgaande van een gelijkwaardige aansluitvolgorde zou het probleem kunnen liggen het interconnectionpoint (hoofdaansluiting) op de startmotor, zoals beschreven wordt er bij de Trans sport gebruik gemaakt om hier door te lussen naar de accu.
In geval van breuken loszittende moeren en meer voorkomend ook corrosie laadt de dynamo wel maar komt de lading dus niet aan op de accu. In geval van slecht contact kan er met bijv 8 volt worden geladen hetgeen meer dan onvoldoende is en je inderdaad met een lege accu komt stil te staan.
Om dit te constateren moet je dus meten met een multimeter als eerder beschreven.
wanneer het inderdaad op dit punt stuk is let ook dat de ogen van de aansluiting deugelijk aan de kabel vastzitten.
Na reinigen de handel met vaselinespray inspuiten voor een goede besherming.

groet Danny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.