Pontiac Trans Sport: Motor slaat af bij loslaten gas.

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 3,8

Bij loslaten gas slaat motor af. Bij opnieuw starten en gas geven geen proleem zodra gas wordt losgelaten slaat moter af. Volgens garage is een defecte luchtdrukmeter de oorzaak. Heeft iemand hier ervaring mee?

gdwa

Geplaatst door gdwa (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Pontiac Trans Sport? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

ja. De mapsensor alswel de lmm (luchtmassa meter) willen wel eens problemen geven bij deze motoren, met dit bouwjaar is dat trouwens nog makkelijk uit te lezen dmv de paperclipmethode, ik zal het thuis even op zoeken, dan post ik het hier wel even. weet je in elk geval wat er aan de hand is. een obd stekker is natuurlijk simpeler maar dan moet je wel de software hebben.

Toch nog even een vraag, loopt de auto wel op alle 6 cilinders? en niet op 4 of 5 want de bobines en modules van deze auto's geven ook nogal eens ellende

gr

Peco Power

gdwa (0), 14 jaar geleden

Ik ben helaas niet zo technisch, maar de wegenwacht is erbij geweest en heeft alles gecontroleerd en kon het eerst ook niet vinden. Na telefonisch contact met de technische dienst heeft hij ervoor gezorgd dat ik thuis kon komen. Dus ik neem aan dat de cylinders wel in orde zijn.
Gr.G

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

En? auto staat nog steeds thuis?

gdwa (0), 14 jaar geleden

[quote=Mercury]En? auto staat nog steeds thuis?[/quote]
Nee,je had inderdaad gelijk de luchtmassameter is vervangen en tevens de gasklep gereinigd.
Trouwens bedankt voor je reactie. De garage die mijn auto repareert is geen Pontiac dealer. Die zit namelijk in Rotterdam zuid.
Dat is wat onpraktisch.
Ik heb gelijk nog een vraagje. De vulling voor mijn airco is niet meer verkrijgbaar.
Het advies is ombouwen maar dat kost ruim 1000 euro. Is wat veel voor een auto van 18 jaar.
herken je dit en is deze vulling echt niet meer te koop?

Mercury (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, ik herken dit probleem en nee, deze vulling mag niet meer verkocht worden/gebruikt worden. Toch zou ik eens even bij wat aircospecialisten rondvragen wat de mogelijkheden zijn. Soms hebben zij een goedkopere oplossing.

gr

Peco Power

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem (afslaan moter), en mijn benzinetank trekt ook vacuum, plus dat het lampje van mm. regelmatig brandt.
Waar zit de lmm, wat is de paperclipmethode?

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Hoi Jan,
Ik heb er nog wel een liggen dus weet je gelijk of dit het eufel is.
Wil ook voorkomen dat de vaccuumslang van de hoofremcylinder eraf ligt zelfde beeld. Gelet op het feit dat je MM brandt zal de luchtmassameter wel defect zijn.

Bezinedop afnemen speolen met benzine en daarna met luchtspuit even droogblazen. In dat geval is meestal het vaccumprobleem opgelost.
(Of op de sloop eentje halen voor weinig)

groet Danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Dank je wel Danny voor je bericht.
Benzinedop heb ik gedaan maar moet ik nog testen hoe het nu gaat, de vacuumslang zal ik controleren. Ik hou je op de hoogte.
Mocht het probleem blijven bestaan, dan ben ik wel geinterreseerd in je aanbieding.
Ik heb hem laten uitlezen bij Tyra in Bunschoten en die zeggen dat alle sensoren goed werken en dat het lampje brandt is volgens hun onverklaarbaar.
Misschien zijn ze de benzinedop vergeten te controleren.
Nogmaals bedankt voor je reactie en ik hou je op de hoogte.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

[quote=Rosalie1]Ik heb hem laten uitlezen bij Tyra in Bunschoten en die zeggen dat alle sensoren goed werken en dat het lampje brandt is volgens hun onverklaarbaar.
Misschien zijn ze de benzinedop vergeten te controleren.[/quote]
Hoi Jan,

Ook dit is makkelijk te testen starten zonder de dop erop probleem weg vaccumprobleem. Let wel erop dat rijden zonder dop gevaarlijk en ook verboden is.
In principe moet men de fout kunnen zien als het mangementlampje brandt. Indien deze brandt dan doet ook je overdrive en cruise control het niet.

Je kunt kijken of je met reseten het probleem tackeld door de massakabel - pool van de accu los te nemen en weer terug te plaatsen na ca 10-15 sec.
Komt het lampje weer binnen dan is er zeker weten een storing.

groet Danny

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk Jan,

Nu heb je de echte TS specialist er bij, Danny heeft 100 keer meer ervaring en kennis van deze Transsports dan ik, dus nu moet het goed komen. Danny bedankt voor je bijdrage, jij zit bij hem in de buurt en kunt veel meer voor hem betekenen dan ik.

Gr

Peco Power

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

En Jan....
Probleem nog daar of opgelost?
groet Danny

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi Danny,

aangezien er niet meer gereageerd wordt en we 14 dagen verder zijn...... zal het probleem wel opgelost zijn, net als de herinnerring naar dit prachtige forum waar je voor niks geholpen wordt.
Welkom bij de amerikaan rijdende nederlander, waar 90 % wel het forum weet te vinden voor vragen maar slechts weinig nog de moeite nemen om een oplossing te plaatsen......

gr

Peter

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Hoi Danny en Peter,
Excuses dat ik zo laat ben met reageren. Ik heb niet eerder tijd gehad.
Ondertussen heb ik de benzinedop vervangen. Eerst bij Tyra geprobeerd, nou voordat je daar contact hebt cq. geholpen wordt? Dus vorige week er eentje van de sloop gehaald in Soest. Gelijk de auto ook gereset.
Het resultaat was 0,0. Het probleem bestaat nog steeds.

Nogmaals excuses, want dit is een hele mooie en goede site.

Grtjs,

Jan

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

Tyra is idd heel slecht te contacteren, in de wandelgangen heb ik ergens iets opgevangen dat zowel tyra als c&p en catalina parts (de usa onderdelenleveranciers zeg maar) opgekocht zouden zijn door 1 (soort van) multinational, maar dat is een onbevestigd gerucht.
Goed, nog steeds een vacuum/benzinedruk probleem dus. Misschien dat Danny er via het duits oostenrijkse forum wat over kan vinden.

gr

Peco Power

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Beste Danny en Peter,
Zoals jullie al gelezen hebben is het probleem( afslaan motor en branden mmslampje.) er nog steeds, ondanks een andere benzinedop. Nu valt het mij op dat na elke keer tanken het probleem lijkt opgelost maar na een 1/2 tank weer optreed. Zou de benzine filter verstopt zitten? en zo ja waar zit tie?
PS. als het mmslampje brandt, dan blijft de motor goed stationair lopen, indien lampje uit dan valt de motor uit bij stationair.

(Het kan ff duren voordat ik antwoord, ben altijd harstikke druk.)

Gr.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Beste Jan,

Een beetje vreemde storing die je hebt.
Heeft de auto uberhaupt al een beurt gehad? Luchtfilter bougies (ook achterzijde 3 stuks) olie en benzinefilter.
een benzinefilter verstopt pas echt goed als je de tank flink leeg rijdt.
De plaats van het filter bevindt zich onder de auto aan de binnenzijde chassisbalk bestuurderszijde.
2 boutjes losdraaien zodat de leidingen een beetje los zijn en je het filetr middels de snelkoppeling kan wissselen.
Let erop dat je bij plaatsen de koppeling er correct in voelt hoord klikken.
er akn een weinig benzine uit de leiding lopen dus gebruik een lekbakje of doek en natuurlijk de benodigde beschermingsmiddelen.

groet danny

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Als de MM lamp brandt dan loopt de motor op het noodprogramma van de computer.
Is de Lambda sonde gecontroleerd op de juiste waarden, kathalysator?
Een en ander ook te controleren via de emissiemeting.

groet danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Thnx. Danny,
Ja, hij heeft een beurt gehad, ook alle bougies vervangen.Probleem bleef bestaan. Laten uitlezen bij Tyra en die zeiden lamdasonde en gescheurd uilaatspruitstuk.
Spruitstuk laten lassen en lamdasonde vervangen. Probleem bleef bestaan. Weer laten uitlezen door Tyra. Conclusie: alle sensoren goed, onverklaarbaar dat mms lampje blijft banden maar staat toch id. zuinige stand? dus blij er maar mee rijden.
Toen ben ik bij jou (via Peco) terecht gekomen en heb ik de benzinedop vervangen.
Grtjs.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Hoi Jan,
meten en uitlezen van deze auto zijn een pre bij Ami's.
Het blijft nu gissen op dit ogenblik en op de gok onderdelen wisselen zonder dat je deze zelf op de plank heb liggen blijft een kostbare zaak.
Ik heb even ook het probleem neergelegd in het pontiac forum misschien dat daar nog een aantal zaken uitrollen.
Groetjes Danny

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

By the way van welk bouwjaar is jou auto daar de probleemaangever GDWA een ts heeft uit 92.
Zekf niet zo op gelet maar na 93 zijn de motoren wat verandert qua sensoren evenals de automaatische bak.

groet danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Morge Danny,
Thnx. tot zover.
Het bouwjaar is 1993-94. Kenteken: GT-BV-72.

Jan

PS. Hij is gemeten en uitgelezen bij Tyra, zie bovenstaand bericht. De automatische bak is vorig jaar gereviceerd, +/- 2 mndn. daarna traden de problemen op.

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

ok een 3.8 dus volgens rdw
Wat is de vincode nr achter de voorruit voor de exacte info?

groet danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Morge Danny,
De vincode is: 1GMDU06\2PT308900. Het \ kan ook een 1 zijn.

Danny, ik zie zelf ook wel dat ik een vreemd probleem heb en ben van alles verzinnen wat het kan zijn. Misschien heeft het volgende er ook mee te maken.
Vorig jaar augustus zat ik met de auto in Italie en heb daar 1x E10 getankt (volle tank). Nu hoor je van die rare berichten over E10, van wel of niet geschikt voor sommige auto's, dus misschien ligt daar de oorzaak. De problemen begonnen +/- 1 maand later na de tank beurt.

Oh ja, Rome-Amsterdam binnen 10 uur, met 2 bekeuringen in Zwitserland en 1 in Nederland.

Grtjs.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Zie hier een reactie op het probleem van het Pontiac forum:
Der Fehler wird nur gespeichert, wenn die Kondition eine gewisse Zeit herrscht, ca. 1 Minute sollte reichen. D.h. wenn man den Motor sofort nach Aufleuchten der orangen Leuchte stoppt, wird kein Code gespeichert.
Ich vermute einen Fehler im Kabelbaum vom Kurbelwellensensor übers Zündmodul zum Nockenwellensensor. Bei defektem Nockenwellensensor läuft der Motor (mit eingeschränkter Qualität) weiter, die Lampe brennt dauernd. Wenn auch der Kurbelwellensensor krank wird, gibt es Zündaussetzer, die bis zum Absterben des Motors gehen. (springt aber sofort wieder an). Hier kann sein, dass KEIN Fehler abgelegt wirde, wohl zeigt aber die Diagnose einen cam/crank error an, die Zahl ist ca. 2 oder höher. (1 ist kein Fehler, sondern systembedingt möglich.)

Dass beide Sensoren defekt sind, ist eher nicht üblich, ich tippe auf den *Zündkabelsteuerstrang*, ein üblicher Fehler bei älteren Modellen. Sprich Thomas Heavyhinkel an, der fertigt diese Kabel an.

Het kan dus een storing zijn vanuit je startslot.
Nu heb ik inderdaat zelf ook een gelijkwaardig geintje gehad bij mijn 94 TS.
Dus probeer het eens met je andere startsleutel. Wellicht dat het dan over is.

groetjes danny

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Vincode is niet corect jan even lezen uit je kentekenpapieren.
groet danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Wederom bedankt zover.
Ik ga de andere sleutel proberen.
Net nog ff achter de voorruit gekeken en ik kan er geen andere vincode van maken. Ik kijk vanavond in de kenteken papieren.

Jan

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Danny:
Volgens kenteken: 1GMDU06L2PT308900
Vervolgens heb ik de andere contactsleutel ingebruik. Resultaat: het branden van het mms lampje gaat wat vaker uit, maar komt nog regelmatig terug.
Misschien moet de comp. ff wennen of moet ik resetten.

Groet,

Jan

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Beste Danny,
Ik rij nu een tijdje met de andere contactsleutel en mi. is er niks veranderd,het probleem is er nog steeds.
Nu blijf ik zelf ook steeds bedenken waar het aan kan liggen.
Heeft het niks temaken met de krukkenas of nokkenas sensor? Uit het "Duitse" verhaal lees ik zoiets.
Als bij mij het lampje uit is (sporadisch) en ik laat mijn gas los dan slaat de moter gelijk af om gelijk weer aan te springen.

Heeft het evt. iets te maken met de revisie van de versnellingsbak? Zit er niet een "contactje" los? Het lijkt wel of de overdrivestand het zelfde doet als normale D stand.
Graag je advies.
Mvrgr.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

hoi Jan.
Ik denk even met de diagnose eraan rijden, dan moet een en ander wel duidelijk worde.
Momenteel heb ik het erg druk dus met een x-aantal weken kan ik wel bij je komen kijken
groetjes Danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Thnx a lot Danny,

Het zou een uitkomst zijn.
Ik hoor graag van je.

Groet,

Jan

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

PS.
We kunnen ook ergens halverwege afspreken.

Jan

dannymdouma (0), 13 jaar geleden

Ik kijk wel even als ik weer richting DE ga dan kom ik toch langs Bussum.
Moet allen evn de laptop weer eens bekijken voor de instellingen.

groet Danny

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Goeiemorge Danny,
Ik heb nu tot september vakantie. Kunnen we wat afspreken?
Ik denk er zelfs over om de hele motor te laten vervangen, hij heeft er toch al 330 opzitten.
Weet jij een goed adres hiervoor?

Grtjs.

Jan

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

k kijk wel even als ik weer richting DE ga dan kom ik toch langs Bussum.
Moet allen evn de laptop weer eens bekijken voor de instellingen.

groet Danny
Offline


Goeiemorge Danny,
Ik heb nu tot september vakantie. Kunnen we wat afspreken?
Ik denk er zelfs over om de hele motor te laten vervangen, hij heeft er toch al 330 opzitten.
Weet jij een goed adres hiervoor?

Grtjs.

Jan

Heren, voor dit soort gesprekken hebben we dus gewoon mail, het geven van adressen voor motorenombouw etc etc, gaat te ver in de reclamesfeer, bovendien vindt de 1 dit een suoeradres en de ander het niks, en is volgens de forumregels het aanbieden dan wel vragen om diensten niet toegestaan. In deze usa topics knijp ik nog wel eens een oogje dicht ivm de weinige adressen en de "onbekendheid "daar mee, maar we zijn hier op de grens.

gr

Peco Power

Rosalie1 (0), 13 jaar geleden

Beste Transport gebruikers,
Mijn probleem is opgelost, het bleek een kapotte TPS sensor te zijn.
Danny is mij komen helpen, wat een vakman is dat en hij weet alles van de Transport.
Mocht je ooit problemen krijgen waar je niet uit komt, probeer in contact te komen met Danny, zeker weten dat hij het weet op te lossen.

Groet,

Jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.