Ik zit mij reeds lange tijd door alle posts heen te werken aangaande deze wagen. Mijn dochter heeft nu een rode pontiac in bezit, maar hij wil niet meer aanslaan.
De wagen staat bij de lokale garage, waar ik er zelf wat aan kan doen. Maar die heeft er nu een kleine 3 weken reeds logies en ontbijt, en wat vooruitgang zou mooi zijn en goed voor het moraal.
Bij het starten kregen we in eerste instantie de motorstoringslamp en een klikkend geluid naast de rechter (of voor de kijkers linker) koplamp> deze relais zijn gedemonteerd en alle contactpunten nagezien en die waren in glimmende conditie. Na terugbouwen hiervan, verdween ook het lampje uit t dashboard.
Als eerste is de startonderbreker (GT-136) buiten werking gezet met een doorverbinding van de brandstofpomp en de ontsteking/startmotor.
N.a.v. diverse posts hier hebben we via auto demontagebedrijven een volledige bobinegallerij met ontstekingsmodule ontvangen.
Opgewekt begonnen aan de wisseling van de sloop module, en na enig gevogel met accu polen e.d. om de zaak te resetten, sloeg hij wel aan, liep even stationair (minuut of 5) en viel weer stil. na het afslaan weer een aantal malen gestart, maar nu moest er flink op t gaspedaal getrapt worden. De motor sloeg aan en liep met de hoge toeren. Zodra je het gaspedaal los liet, viel de wagen stil.
Vanwege dit uitvallen, bedachten we ons dat er iets met de brandfstof toevoer zou zijn, dus de brandstofpomp getest, en het filter gedemonteerd en uitgeblazen met de compressor. Er kwam niets anders uit dan heldere benzine, en geen enkel teken van kleine deeltjes of vervuiling. Nadien het filter weer terug geplaats, en weer de pomp laten lopen om te controleren of deze Pontiac mogelijk last van de prostaat zou kunnen hebben, maar ook met filter was er toch sp[rake van een ferme straal benzine.
Daarna de bobinegallerij weer gedemonteerd, en alles nagezien op mogelijke slechte contacten met de massa.
De module is gepolijst van onder en ook de montageplaat die contact maakt met het motorblok.
Daarna de bobinegallerij voorzien van een 4 tal bougies en de klep ondersteboven op het blok gelegd, zodat de connector er nog net aan kan. De bougies middels kopperdraad met elkaar verbonden voor de massa, maar helaas weer geen vonk. op geen enkel bougie.
Starten proberen we met een aantal extra massa draden die op de klep en op het motorblok zitten
Ook aan de wagen zijn diverse extra massa verbindingen tot stand gebracht, waarbij de verbindingen zelfs gesoldeerd zijn om geleiding te waarborgen.
Nog steeds geen verandering in deze patient.
De accu wordt na elke start sessie weer aan de druppelaar gezet, maar ook met een extra zware accu erbij geeft onze Pontiac geen teken van leven.
Als laatste optie heb ik onder het spruitstuk een stekker weten los te halen die in het blok verdwijnt, omdat ik begreep dat dit de aansluiting was van een sensor van de krukas. Deze contacten waren ook schoon, en ik merk erbij op dat ik bij het starten wel even een signaal krijg op de toerenteller.
De gedachte om iets te doen met potgrond en wat leuke eenjarige planten en een Pontiac carrosserie komen steeds verder naar boven, want wij weten niet meer wat de boosdoener zou kunnen zijn, zonder alles rucksichtloos te gaan vervangen.
Dit is ook budgetair geen echte optie.
Ik hoop dat er iemand hier is die nog een briljante ingeving heeft, want mijn dochter zit wel onthand, aangezien zij 4 kinderen onder haar hoede heeft, en dan is dit formaat auto toch erg handig.
Zijn die modules wel door te meten of ze in orde zijn, of is het een soort Rad van Avontuur??
Ik heb al menig post hier doorgelezen van dit type, maar het mag nog niet baten.
In afwachting van de dingen die komen gaan ........................
groet ik u allen vriendelijk.
Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Neem eens contact op met de beheerder van deze site, de heer Siem Bijman, deze heeft de afgelopen jaren regelmatig met dit bijltje gehakt......
gr
Peco Power
Ik ontdek net dat je in Zeeland woont, iets dichterbij voor je is van den bergh usa cars in Axel
http://www.vandenbergusacars.com/index.p...
gr
Peco Power
PP bedankt voor t meedenken, heb net bericht gelezen van Siem Bijman, en onze storingen zijn nagenoeg identiek.
ook bij hem ging t om de misterieuze module, en de hardnekkigheid van t geheel.
Ik ga dus eerst nog even wat controleren in de bobinegalerij, en hopen dat dit een over het hoofd gezien puntje is.
Eigenlijk wel grappig dat de ene kant van nederland, communiceert met de andere kant van nederland, over een amerikaanse wagen. ;-)
De link van van den berg in Axel was ik al eens tegen gekomen, dus dat is inderdaad ook nog een optie.
Ik ga verder met deze speurtocht, als er nieuws is, dan is het hier te lezen.
zeeuwsche groeten
Ronald
14 jaar
Wil iedereen bedanken voor de informatie over deze storing. Mijn dochter wil er geen geld meer in investeren, en heeft besloten dat de auto naar de sloop kan.
Spijtig, ivm de vele uren die er al in zitten, maar wel begrijpelijk.
groeten
Ronald
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar