close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Trans Sport: oliedruk transport

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3,8V6

mijn probleem is dat de olie druk meter bij 2000 rpm net boven het rode gebied aangeeft en als motor 650rpm (stationair) draait is er totaal geen reactie op druk meter te bekennen, lampjes gaan er niet branden, de olie druk was wel goed tot voorheen.
echter nog geen motor problemen ondekt, geen rare geluiden.
wel gecontroleerd of pomp olie geeft, er komt olie in de koppen.

heb gedacht dat het mischien het overdrukventiel defect kan zijn.
nieuwe olie en olie filter hebben nog tot geen resultaat geboekt.

heeft iemand ervaring, de garage weet niet wat ze er mee aan moeten. (of heel hoge kosten maken op niets af aan)

Geplaatst door

valkengineering (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Wim,

Ik ben bang dat je oliepomp de geest gaat geven, is ook een onding omdat het plastic binnenwerk heeft, lopen heel vaak stuk en idd helaas geen lampje, alleen een meter. Het zou nog kunnen dat je oliedrukzender stuk is, komt ook nog wel eens voor en wat ook nog wel eens gebeurd is dat de pomp een stuk kering heeft aangezogen en dat de zeef voor de oliepomp dicht zit. Gezien de leeftijd van de auto zal de kmstand ook zo rond de 250 a 300000km zijn en vandaar dat ik vrees voor een versleten oliepomp.

Greetz

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Hoi Wim,
Om zeker te zijn wat er stuk is kun je het beste een oliedrukmeteraansluiten.

Ik heb zelf ditzelfde geintje ook ter hand gehad en bleek ondanks motor goed liep versleten lagers en pomp te zijn.
Het wissellen van de onderdelen is niet veel werk maar voordat je zover bent om de pomp te wisselen ben je toch enige uren verder hou hier ook rekening bij het vernieuwen van meer dan 1 pakking daar deze met de oliepompzijde uit 2 delen bestaat.
Bij het pomphuis zelf kan er ook een en ander ingesleten zijn zodat een revisiekit weinig verbetering zal geven. je weet dit pas zeker na demontage en reiniging

Wat jezelf aangaf olie en filter zijn vernieuwd, heb je het juiste filter er in zitten meermalen gehoord dat bepaalde vervangende typen filters een drukongunstig beeld vertonen en daarmee waarschijnlijk ook oliedoorstroming. Minder hoog aantal microndoorlaat kan funest zijn voor de motor ivm geringere smering.
Olie als aangegeven maar heb je het ook eens geprobeerd met 15w40 bij wat oudere motoren zeer zeker een kleine verbetering.

Voor een totaalbeeld kun je natuurlijk de oliepan eraf schroeven en kijken voor eventuele slijtage. Je komt hier goed bij de lagerdelen. Al zit er 1 bout van de karterpan verstopt ter hoogte van het subframe.

Al met al een blok van de sloop van dit bouwjaar kost 400 euro (particulier) dus het kan wellicht goedkoper zijn dan een kleine motorrevisie.
Het uit en weer inbouwen kost ca je 6 uur.

groetjes Danny

dannymdouma 0

16 jaar

Buiten de pomp zijn de nokkenas lagers een ook zwak punt. bij deze motoren.
Reviseren dus zie boven

vd Lans 0
badge

16 jaar

Hallo allemaal
we hebben het probleem getackeld en opgelost.
De olie druk pomp is geplaatst in een stalen huis en is zelf ook van staal dus dat was het probleem niet.
dus verder gekeken, olie pan er onder vandaan en er lag een aantal stukjes nokkenas lager in de pan [de middelste van de 3 bleek met kamera te ontbreken] uitgelopen dus en vermorzeld door krukas.
kortom motor met frame kompleet uigehaald en revisie uitgevoerd.
alle lagers en keeringen vervangen.
loopt weer als een zonnetje, is niet duidelijk waarom lager is uitgelopen.
hebben nieuwe lagers maar voor de zekerheid ingelijmt.
op naar de volgende 300.000 km

Joh, jij hebt liefde voor deze auto, nokenassen lopen vaak ook uit de bussen en dan valt er niks meer te reviseren (uitgelubberd in't blok)
jij reviseert een 14 jaar oude transsport met 300 000km op de klok!!! ik gooi ze voor minder ellende zo de sloop in.....
maar goed, veel succes, en een prettige 300 000 km toegewenst!!!
bedankt voor de feedback.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.