Hallo,
Ik heb sinds kort een PTP SE Automaat en heb twee problemen.
1. De motor begint te schudden zodra de automaat schakelt naar de 4e versnelling. Als ik harder ga rijden gaat het schudden over. In de overdrive stand is het shudden erger als in de normale stand. Waar kan dit aan liggen? Het schudden gebeurt op LPG en benzine.
2. Er zit volgens mij een oude gasinstallatie in. Ik heb regelmatig backfire als ik het gas te ver indruk (wat ik dus om die reden NIET meer doe) kost me elke keer een luchtfilter. Het gas wordt bij de luchtinlaat ingespoten. Is dit te verhelpen en/of is deze installatie om te bouwen naar een moderner systeem (injectie, G3 o.i.d.)? De auto start op benzine en gaat automatisch over op gas.
Alvast bedankt
Henry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
begin eens met bougies en kabels te vervangen daar komt je back fire vandaan en waarschijnlijk ook het schokken in het vierde verzet.
groeten jim
De bougies heb ik al vervangen, lijkt wel iets beter te gaan. Binnenkort ga ik de kabels vervangen.
Bedankt voor je reactie!
Groetjes
Henry
18 jaar
stel die nieuwe bougie's maar eens af op 0,5 (LPG) op een voel-maat, probeer het dan maar eens weer.
paul,
volgens mij moet je juist de electrodeafstand van de bougies groter maken!(tot plusminus 1mm!)
[quote=alfons262]volgens mij moet je juist de electrodeafstand van de bougies groter maken!(tot plusminus 1mm!)[/quote]
juist anders om! we willen immers de overgangs weerstand verminderen.. dan moet het niet groter maar eerder kleiner.
paul,
Ik heb bij een USA speciaal zaak bougies besteld speciaal voor LPG dat moet dan toch goed zijn?
Henry
18 jaar
[quote=FanTC]Ik heb bij een USA speciaal zaak bougies besteld speciaal voor LPG dat moet dan toch goed zijn?
Henry[/quote]
de bougie's kunnen inderdaad geschikt zijn (warmtegraad) dit zegt nog niks over de juiste afstelling van de electrode.. deze pas ik normaal altijd (LPG) aan naar 0,5.. probeer het maar eens, het kan behoorlijk schelen.
paul,
Oke, ga ik morgen direkt doen. (had ik dat maar eerder geweten)
Bedankt!
18 jaar
Hoe kom je daarbij, Alfons? Natuurlijk moeten de bougies krapper staan!
Waarschijnlijk is het probleem volledig opgelost als Henry dat heeft gedaan.
Deze dingen hebben zeer gauw last van backfire en daarom zetten wij de electrode afstand standaard al op 0,5 mm, als ze op gas lopen.
Het kan ook zijn dat de zittingen te ver zijn ingesleten, maar daar wil ik je nu nog niet bang mee maken.
Dit probleem wordt trouwens in meerdere topics besproken, dus je had het kunnen weten, Alfons!
Sytze
Bougies afgesteld op 0,5 (was 1+) daarna stukje gereden, een paar keer flink gas gegeven, GEEN backfire gehad, HOERA! De motor schudt nog wel maar veel minder dan voorheen. Ik wacht nog op m'n nieuwe bougiekabels misschien is dat de oplossing, die oude kabels zien er niet meer zo goed uit, eentje is zelfs beschadigd.
Wordt vervolgd.
Henry
18 jaar
Bougiekabels zijn ook vervangen. Auto rijdt veel beter en nog steeds GEEN backfire gehad. Helaas schudt de motor nog steeds in de vierde versnelling (zo rond de 80km/h begint het schudden). Als de motor begint te schudden en ik het gas een beetje loslaat dan gaat het weer weg. Ik heb inmiddels de luchtfilter vervangen, nieuwe bougies op 0,5 geplaatst en nieuwe bougiekabels geplaatst.
Wat kan ik nog meer doen? Hoe kan het dat het schudden erger is in de overdrive stand?
Henry
18 jaar
Op het carterdeksel van de versnellingsbak zit olie aan de buitenkant. Er zit echter wel genoeg olie in de versnellingbak. De olie ziet er rood uit en stinkt niet.
18 jaar
Na wat lees en speurwerk heb ik het idee dat het ook aan mijn bobinegalerij kan liggen. Hoe kan ik dit testen? Kan ik deze ook reinigen? Ik lees verder dat je de onderkant moet insmeren met een bepaald smeersel, wat is dat?
Alvast mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet
Henry
18 jaar
als ik mij goed herinner dan heeft een 3.8 geen bobine galerij, een 2,3 wel en die gaan inderdaad nog wel eens stuk. Die van jou heeft gewoon 3 bobines
groeten jim
Hallo,
Ik heb de oorzaak van het schudden nog niet kunnen vinden. Na het uitlezen van de foutcodes krijg ik de volgende foutcodes:
P0705 = TCC range switch circuit
P0171 = Fuel trim lean
P0172 = Feul trim rich
P0300 = Misfire detected
Blijkbaar geeft het afstellen van de bougies op 0,5 toch problemen, welliswaar heb ik geen backfire meer gehad maar de motor is niet echt pittig. Zal ik de bougies wat minder krap afstellen?
Wat kan er aan de hand zijn met die code P0705? Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn dank is oneindig groot............
Vriendelijke groet
Henry
18 jaar
TCC is Tork Converter Cutch ofwel koppelomvormer. Het kan heel goed zijn dat deze defect is en daar door een trilling in de hoogste vernelling ontstaat. Of in de aanstuuring van de TCC dit gebeurt dmv een solenoide in de bak.Die weer door de computer word aangestuurd.
bougies van dit type auto staan standaard op 1,5 mm dus het kan geen kwaad om ze op 1 mm te proberen.
Bart, ben het niet met je eens. Bougies van deze auto moeten wel degelijk krapper staan dan af fabriek, en de storing in de bak heeft mi niets te maken met een daadwerkelijke storing. Wanneer deze auto op lpg rijdt zal hij een heel ander schakelpatroon geven dan wanneer hij op benzine loopt. Op lpg schakelt de bak veel later en kan dus ook in normale toestand een onterechte foutmelding geven. De parameters zijn wel normaal immers, echter de trekkracht is veel lager en daarom schakelt ie op een later moment. Hij blijft als het ware plakken.
Sytze
ps. het schudden wordt volgens mij niet veroorzaakt door de KO maar door de bak zelf. Komt ook wel vaker voor bij amerikanen automaten.
Ik heb mn bougies op 0,7 afgesteld en hij rijdt nu beter, het schudden is nog niet weg, helaas, en mn contactslot heeft het net begeven. Dus weer een nieuwe klus.
Henry
18 jaar
Mischien moet je eens kijken of het schudden altijd bij de zelfde snelheid gebeurd, mischien word het schudden dan wel veroorzaakt door een iets wat kromme aandrijfas (heb ik al 2 keer meegemaakt) op het oog zie je er niks aan en lijkt ie recht maartoch...
Groeten Rees.
Henry,
http://www.allpar.com/fix/torque-convert...
Het gaat over Torque converter shudder (trillingen). Wel van Chrysler maar jou probleem lijkt hetzelfde. Kort gezegd: de lock-up heeft niet genoeg druk om voluit te werken, waardoor hij aan en uit blijft gaan (als gevolg van slijtage).
Het heeft volgens mij niets met de motor te maken. Waarschijnlijk heb je het ook alleen maar in OD en op het moment dat hij naar de hoogste vernelling schakeld. Als je 80/85 in D rijdt heb je het dus niet. Je kan het volgende eens proberen: Houdt een constante snelheid van 85 km/h (zodat hij ieg. trilt) en raak licht je rem aan (dat net je remlichten aan gaan). Dan zou het trillen over moeten zijn en ligt het dus aan je lock-up.
Gr,
Jvr
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar