Porsche : Drijfstanglagers plaatsen

Ik ben bezig het motorblok van mijn hobbyhok, een Porsche 944, opnieuw te verpakken, pakkingen, keerringen, o-ringen en de waterpomp en riemen gelijk, maar omdat ik er de motor nu toch uit heb liggen wil ik gelijk de drijfstanglagers mee pakken.

Dat is een klusje dat ik nog nooit voorhanden heb gehad, daarom wil ik hier eens vragen waar ik op moet letten. Ik heb 'm hier geplaatst omdat ik denk dat je bij ieder merk op dezelfde dingen moet letten. Als er specifieke "porsche" aandachtspunten zijn, moeten de moderators het topic maar verplaatsen naar de Porsche afdeling.

Ik weet al dat ik de moeren moet vernieuwen, het aanhaalmoment 75 Nm is, en het werkplaatshandboek heb ik er ook al op nageslagen maar daar mis ik volgensmij een paar bladzijdes uit.

Het belangrijkste punt dat ik wil weten is of de lagerschaaltjes aan de achterkant wel of niet ingeolied moeten worden, en waarom dat dan zo is. Ik kom hierover op het internet weinig tegen, en wat ik tegenkom is tegenstrijdig en niet beargumenteerd. Tevens wil ik dan weten wat voor olie ik het beste kan gebruiken om de schaaltjes aan de voorkant (kruktapzijde) mee in te smeren. Is hier een speciaal product voor in de handel?

Mvg
Chris

Chris944

Geplaatst door Chris944 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 15 jaar geleden

Alleen de schalen aan de krukas zijde in de olie zetten.
Gebruik hiervoor de zelfde motorolie als je straks gaat gebruiken.
Het gaat erom dat de zaak vet is en niet droog start.
TIP: pas wel goed op dat je dezelfde maat lagerschalen monteerd.(als je tenminste niets aan de krukas doet)

mvg,
Hans.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

NOOIT nieuwe lagers bij een ingesleten krukas gebruiken.
De kruktappen zijn dan niet vlak en rond meer, waardoor de nieuwe lagers de vernieling in gaan.
Daarom mogen de gebruikte schalen ook niet door elkaar gegooid worden, want dan krijg je hetzelfde .
De achterkant van de schalen moeten droog, maar vooral BRANDSCHOON zijn.

Chris944 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dank voor de reacties, alleen zit ik nu wel met 2 tegenstrijdige antwoorden.

Volgens Hans moet ik op de juiste maat letten mits ik niks aan de krukas doe, maar volgens E.T Wiersum mag ik geen nieuwe lagers plaatsen zonder de krukas te laten slijpen naar de volgende overmaat.

Of moet ik een "ingesleten krukas" lezen als zijnde een zichtbaar/voelbaar beschadigde kruktap?



Jullie zeggen wel allebei dat de achterkant van de schaaltjes droog en schoon moeten zijn, schoon begrijp ik, maar waarom ook droog? Anders gezegd, waarom mag je ze niet in de olie zetten, dat heb ik toch meerdere keren voorbij zien komen via google.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik ben revisie-monteur geweest,en heb motoren binnen zien komen met uitgelopen lagers,doordat monteurs of doehetzelvers de genoemde fouten hadden gemaakt.
Ook als aan de krukas op het oog niets te zien is , kan het fout gaan.
V.w.b. de droge achterkant kan ik mij de reden niet herinneren , maar mij is geleerd dat dat altijd moet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche Overig of stel zelf een nieuwe vraag.