Porsche 911: katterventilatie verstopt - olie in koelvloeistof

Bouwjaar: 2000

Mijn 911 staat nu in de garage. Vorige week knipperde het lampje van de koelvloeistof, ik stopte en liet de motor wat afkoelen, draaide het dopje van de koelvloeistof reservoir open en zag dat de koelvloeistof verandert was in een goudkleurig oliesubstantie. Ik dacht dat direkt dat de koppakking lek was en dat dacht de garage ook. Zij zijn verder gaan onderzoeken en kreeg ik vandaag te horen dat het geen lekke koppakking is maar dat de katterventilatie verstopt is pffff! Wie heeft hier ervaring mee? Garage is bij porsche liefhebbers en bezitters bekend (geen Pon) dus ga ik er vanuit dat de gestelde diagnose ok is. Graag jullie reactie !

sebulba

Geplaatst door sebulba (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 911? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

vw-hobby (0), 18 jaar geleden

Waarschinlijk heb je te veel korte stukjes gereden. Dan wordt de motor niet echt warm en de condens blijf dan achter. Ik heb dit ( sorry) vroeger ook bij mijn kever 1.6 gehad. Wat vaker lange afstanden rijden, zorgen dat de motor goed op temperateur komt en dan even lekker versnellen als het toelaat. Succes

Gr, Roland

Hans4040 (315) PRO, 18 jaar geleden

Blijft het raadsel :
hoe komt de olie in de koelvloeistof?
Echt niet door de carterventilatie !
Onzinverhaal dus .

sebulba (0), 18 jaar geleden

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het is nog steeds een duister verhaal, waar ik niet uit kom. De motor is eruit gehaald en doorgemeten. Er was geen sprake van een lekke koppakking, noch van een verstopte katterventilatie. Volgens de garage en andere experts zou ik ongemerkt lang met dit probleem hebben doorgereden. Mogelijke oorzaken: 1.de auto gekocht met het probleem als voornoemd! ( Volgens aankoopkeuring DEKRA was er niets aan de hand). 2. Mogelijk in de garage tijdens een garantiebeurt per abuis olie in de koelvloeistofreservoir gegoten en de kaken stijf op elkaar gehouden. ( Olie was behoorlijk vers).

Mijn BOVAG garantie was 2 weken verlopen toen ik dit ontdekte. Ik heb inmiddels zonder enige coulantie van redelijkheid en billijkheid een ruilmotor met 1 jaar garantie uit Stuttgart laten komen. Deze hangt na een grondige spoeling en reiniging van alle leidingen er in. Ik ben nu alle ellende en frustraties aan het inrijden, maar heb er ondanks alles weer zin en plezier in.

Nogmaals bedankt,

Roy

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Roy,
Er zit toch ook een oliekoeler op is deze niet lek is daar wel naar gekeken.

Hans

sebulba (0), 18 jaar geleden

Hoi Hans,
Ik heb voor alle zekerheid de motor maar laten vervangen ook omdat er al de nodige sporen van een slechte smering in de motor aanwezig waren. Het is zaaks om in de toekomst en dat geldt voor iedere liefhebber dat hij of zij goed uitkijkt en als het even kan zijn of haar aanschaf bij een officiele dealer doet. Betaal iets meer en voorkom een hoop ellende! Uit dit verhaal moge ook duidelijk zijn dat zelfs een Dekra-aankoopkeuring ook niet 100% betrouwbaar is.

Roy

Robbysenna (0), 17 jaar geleden

Beetje laat maar goed bedoeld
Wat gebeurt is dat ze voor 100% zeker olie in de koelvloestof hebben gegooid, komt doordat beide draaideksel vlak bijelkaar zitten, is mij namelijk aan een keer gebeurt maar toen was het koelvloeistof bij de olie, was niet veel en wordt toch door de hitte verbrand,
robby

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 911 of stel zelf een nieuwe vraag.