Porsche 911: Oliedruk 911.

Bouwjaar: 1971

Kwam klant vanmorgen met een 911T,bj.1971, voor het verrichten van wat restauratie- en sleutelwerk ivm.Apk.Jullie kennen het wel:de remmen,plaatje hier en een plaatje daar... Maar de motor was warm en klonk nogal rauw. Volgens de meter was de oliedruk bij stattoinair net boven de nul. Bij gasgeven liep het op tot 2. Verder hoorde ik bij stattionair af en toe "tjak" en zag aan het draaien van de ventilator dat dan de motor even werd tegengehouden .Distrybutie-ketting waarschijnlijk.
Om die klant nou niet op te zadelen met een geld veslindend project, graag jullie mening.
Mvrg.Ad.

Ad102

Geplaatst door Ad102 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Porsche 911? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ad,

Je hebt toch niet een te wild proefritje gemaakt hè.
Maar nu even serieus wat moet je in dit geval,ik denk het aan de klant voorleggen en hem de keus laten.
Dit soort auto's is altijd een schip van bijleg maar als je nu iets onderneemt met de motor lijkt mij beter dan te wachten tot dat deze in elkaar loopt dan zit je zeker met enorme kosten.
Vaak is iemand gek op zo'n auto en blijft er maar geld aanbesteden,ondanks dat je van het een in het ander vervalt,ieder zijn hobby denken we dan maar.
Ik heb trouwens laatst iemand bezig gezien met de revisie van zo'n motor op zich goed te doen maar je komt van die gekke dingen tegen,zoals de tapeinden van de cilinders die doorgeroest zijn.
Er is denk ik van te voren geen prijs opgave van te maken gewoon beginnen en zien waar het schip strand.

Hans

Ad102 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hans,vriendelijk dank voor je antwoord. Ben het helemaal met je eens.
Het Apk-werk kost hem al veel. Kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem niets te zeggen en enkel te denken aan de verdiensten die de reparatie (revisie) van de motor binnenkort zouden opleveren.
Mvrg.Ad

groen (0), 17 jaar geleden

Tja, heren

Las jullie correspondentie.

Hebben jullie enige ervaring wat de oliedruk stationair - vollast van een 911 3.2 zou moeten zijn geweest.

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een vracht Slick 50 erin en hij rijdt nog steeds. Afwachten maar..... Ad.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

niet om flauw te doen maar je weet hoe je zo'n ding moet peilen? Ben ikzelf ook bijna mee de mist ingegaan ooit

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

vertel, want daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar....

geert3496 (0) PRO, 17 jaar geleden

Motor laten warmdraaien dan met draaiende motor in het oliereservoir met het peilstokje de olie peilen.Peilstok bevind zich onder het deksel van het reservoir.
grtn geert

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

das gewoon dry-sump dus. ik dacht al aan iets heel speciaals ofzo! zo zie je maar....

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou hoeveel straat auto's ken je die je zo peilen moet? Is wel een belangrijk verschil met andere auto's. wilde alleen aangeven dat het dus echt net ff anders werkt

timhoeks2 (0) PRO, 17 jaar geleden

nee, inderdaad weinig auto's, misschien zelfs zo goed als geen. maar tis mij bekend van de harley's. ik dacht dat het misschien op hele speciale manier moest ofzo.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ok, dan weet ik dat nu ook weer :-) Klant van me had namelijk ooit een carrera4 met een defecte oliepeil meter. Want hij had gepeild en er zat genoeg olie in. Ik liet me daar ook door misleiden en dacht dat de zender stukwas totdat ik de auto een ietsje rauw hoorde lopen..

Goed gekeken, juist gepeild en toen mocht er nog wel 'wat' olie bij.. en verdomd.. oliepeilmetertje sloeg ineens ook weer uit :-)

Francis44 (0), 17 jaar geleden

Voor Groen - particulier.
De stationaire oliedruk van een 911-3,2 is afhankelijk van de olietemperatuur (koude motor geeft een hogere druk stationair dan een warme) maar zou toch minimum ongeveer 1 bar moeten zijn. Bij warme motor, 90°C en 5000 toeren zou hij 4,5 bar horen te zijn. Er staat een olieklep op die de olie rechtstreeks naar de carter terug stuurt bij een druk van ongeveer 6,2 bar (plusminus 0,8 bar) en een tweede veiligheidsklep op om bij echte overdruk de leidingen, koelers en filters te beschermen en deze opent op 8 bar. De gegevens komen uit de service manual voor de 911 Carrera, modellen van 1984 tot 1989 van Bentley Publishers (enkel te verkrijgen in het Engels). Sorry voor het late antwoord maar ik ken deze site slechts een paar dagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 911 of stel zelf een nieuwe vraag.