Hallo iedereen,
Na een volledige motorrevisie heb ik problemen met ontluchten van het koelsysteem. Na het volledige systeem gevuld te hebben en warm te draaien begint het systeem nu en dan borrelen. De temperatuurmeter blijft mooi rond de 90 graden staan en de ven slaat ook aan. Zou dat nu nog allemaal lucht zijn dat in het systeem zit of is er nog iets anders aan de hand?
Ik weet dat het moeilijk is om dit systeem te ontluchten, wie kan mij verder helpen..
bvd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jammer jammer..... Ik vermoed dat er iets mis is gegaan tijdens de revisie. Het klinkt alsof de cilinder koppakking lek is. Maar het kan ook een andere lekkage van lucht of verbrandingsgas uit een compressieruimte zijn.
Ik zou eerst een z.g. cilinder-lek-test uitvoeren. D.W.Z. met perslucht druk zetten op elke cilinder waarvan op dat moment de in en uitlaatkleppen gesloten zijn. Het eenvoudigste kan dat als je er voor zorgt dat je dat doet als de betreffende zuiger in het bovenste dode punt staat. Je vervangt de verwijderde bougie door b.v. eem exemplaar waarin je een nippel hebt gemonteerd welke past op een perslucht toestel. Als je er druk op hebt gezet, controleer je of er na enige tijd luchtbellen ontsnappen uit het expansievat. Als er na controle van alle cilinders afzonderlijk nog steeds geen luchtbelletrjes ontsnapt zijn heb je geluk. De lekkage kan dan ook nog veroorzaakt worden door b.v. een vloeistof lek in het in of (uitlaat)spruitstuk. Denk er om. Een scheurtje in b.v. de cilinderkop geeft het zelfde effect als een defecte pakking.
Ik heb nog een toevoeging........
Als het slechts een ontluchtingsprobleem is, het volgende.
Bij een stilstaande motor gaat de lucht zich in de bovenste plekken verzamelen. De lucht welke verdwenen is kan niet meer terugkomen.
Het koelsysteem is een hoeveelheid z.g. communiserende vaten. Door op zo veel mogelijk hoogste plaatsen de lucht te laten ontsnappen raakt het systeem steeds beter gevuld. Soms helpt het de complete auto voor of achterover te laten hellen, en zodoende de lucht naar een plaats te dwingen waar deze dan verwijderd kan worden. Denk erom . Het systeem openen op een hogere plek dan het vloeistofniveau laat weer lucht toe.
succes. Cor.
Hallo, ik ben monteur bij een Porsche dealer, voordat je het hele circus weer uit elkaar haalt, tap eerst het koelsysteem weer af, kijk of je bij iemand een vacumeerset kan lenen om het koelsysteem te ontluchten, want dit is echt de enige manier om hem te ontluchten, let daarbij op dat je de servicebeugel in het koelsysteem open zet (zit langs de koelvloeistofdop, wel eerst het afdekplaatje verwijderen), dit is namelijk belangrijk omdat je zo het circuit naar de kachelradiateur open zet. verklaard waarschijnlijk ook het geborrel in je koeling, terwijl dat je temperatuur normaal is. Tip: mocht je bij iemand een vacumeerset kunnen lenen, zet dan het vul-vat hoger dan de auto, dit zorgt ervoor dat het koelsysteem snel en goed gevuld wordt....Succes!
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche Boxster of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar