close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Porsche 911: stotterende motor bij constant laag belast tussen 2000-3000 rpm

Bouwjaar: 1977, Motorcode: carrera 3.0

Mijn motor stottert al jaren bij een lage belasting en constant toerental tussen de 2 en 3 duizend rpm. Al liters injectie reinigers verbruikt, injectors ultrasoon laten reinigen, ontsteking en co gecontroleerd maar nog zonder resultaat. Niet een heel groot probleem maar wel irritant bij een veel voorkomende max snelheid van 50.

Ik ga nog testen of hij ergens valse lucht trekt en ook een tip gelezen over de electrode afstand van de bougies. Schijnt wel een vaker voorkomend probleem te zijn met in ieder geval porsche met de mechanische k-jetronic maar nog nergens veel over gelezen.

Iemand ervaring hier mee?

Grtn


Helmut

Geplaatst door

ht911 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste Helmut, ik ben blij dat ik iemand tegenkom die EXACT hetzelfde probleem heeft als ik. Mijn motor is een 3,0SC van'82 204pk. Ook bekend als type 930/10. Het is enorm irriterend als je achter een andere auto aan rijdt; let maar eens op het zit altijd rond dat toerental...
Ik word er echt gek van en zoek al een jaar naar een oplossing.
Toevallig hoorde ik vorige week van een clublid, die vroeger ook zo een motor had met dat probleem... dat het aan de benzineverdeler zou liggen. Dat is die kop bovenaan waar alle injectieleidingen op toe komen. Naar zijn zeggen: kop vervangen door nieuwe (geen andere versleten) en probleem weg. Dus nu ben ik op zoek gegaan...niet meer leverbaar. Heb toch nog eentje gevonden maar 1600€ !! is toch wel een struikelblok voor mij, vermits ik niet 100% zeker ben dat het dan in orde is (je hoort veel zeggen). Ik sta dus in twijfel.
Wat ik al allemaal vervangen heb en dus NIET helpt: 6 nieuwe injectors, stroomverdeler + kap, warmloopregelaar, bougiekabels.

Belgianmarc 0

12 jaar

Hoi Marc, ik heb de oplossing ook nog niet. Inderdaad eveneens al van alles gereinigd en gecontroleerd maar nog geen verbetering. Wat ik nog moet proberen is de electrode afstand van bougies controleren en testen of hij ergens valse lucht trekt. Dat zou, volgens andere, ook oorzaken kunnen zijn. Een andere (dure) optie is het injectie systeem vervangen door een nieuwer exemplaar of carburateurs. Die zijn namelijk tevens beter af te stellen dan de K-jetronic. Maar eerst zoek ik verder naar voordeligere oplossingen. Het staat inderdaad nog niet vast dat het aan het injectie systeem ligt maar er wijzen wel veel adviezen in die richting. Houd me op de hoogte als je de oplossing hebt gevonden.

ht911 0

12 jaar

Het heeft dus een niet door enige electronica geregelde K- jetronic . Zorg dat bij dat toerental de vacuumvervroeger ook werkt omdat het mengsel arm is . Had ook de ervaring dat je het mengsel ook stationair niet te zuinig moet stellen omdat dit in het hele toerengebied door werkt. Je weet dat inbus 3 boutje te zitten ? ? Zet ook de bougie-electroden iets ruimer en /of bougies met een platina of ander hoogwaardig materiaal in . Die conus in het luchtmeethuis is proefondervindelijk gevormd maar wel zeer eenvoudig van vorm. Ook geen lekkage aan de rubberen onderkant??? Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Ondertussen de bougies ruimer gesteld maar dat heeft niet geholpen. Verder is het inlaatkanaal wel vervuild met aanslag. Dat ga ik deze winter maar eens schoonmaken. Ook zaten sommige slangenklemmen aan de inlaat niet even goed vast. Na het aandraaien van de diverse slangenklemmen lijkt het stotteren iets minder te zijn. Tijdens het schoonmaken van het inlaattraject krijgen deze dus ook extra aandacht. Mogelijk dat dat helpt.

ht911 0

12 jaar

Helmut op dat verdeelhuis zit naast de grote rubber kap een klein gaatje met daaronder een afstelschroef (inbus 3)
Wel er aan draaien met de motor aangesloten op een CO tester. Zet de afstelling wat rijker en doe een test. Die regelconus met die windvaan is wat eenvoudig van model om in ieder toerental een goed mengsel te hebben .
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Bij was ook onder de 1000rpm stotteren, na een tijdje kwam ik erachter dat een van de bougies kabels tegen een aluminium verwarming slang zat (bij cilinder 1), deze trok op dat moment de vonk weg, hoge toeren had ik geen probleem..

caddy 2 0

12 jaar

Goedendag,
Heb zelf een k-jetronic V-6 Ford keulen motor. Ook veel problemen gehad met onregelmatig lopen. Controleer aub heel goed op vacuumlekken,desnoods slangen eraf en met zaklamp of ed vanuit binnen kijken of er geen scheuren zijn.. Ev vacuslangen op spruitstuk dichtknijpen en kijken of er wat veranderd. Bij vol gas vallel lekken niet op door groter volume, in deellast wel. Ook door schokken worden scheuren en gaten soms opengetrokken en dan weer dichtgeduwt. Misschie is het mogelijk om een manometer aan te sluiten op de regeldruk waarmee u kunt controleren of eea biinen de spec's is.Dit is te realiseren door een dubbele banjobout op de warmloopregelaar te plaatsen.Deze systemen zijn heel gevoelig voor vaculekken omdat de mengverhouding bij meetschijf bepaalt wordt en alle lekken dit dus verpesten. Controleer ook aub de ev brakebooster ook deze kan lekken(slang dichtknijpen)Heb zelf wat meetapparatuur en manometers gemaakt om eea uit te sluiten.
Veel succes groet Jos

Jostee 0

12 jaar

Probleem is helaas niet opgelost, ondanks de diverse onderzoeken. ondertussen is hij verkocht.

ht911 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Porsche 911 of stel zelf een nieuwe vraag.