Vanaf de aanschaf in de zomer merk ik al dat het starten met een koude motor iets moeilijker verloopt. Nu het 's ochtends kouder is wordt het probleem ook iets meer merkbaar.
Bij een warme motor hoef ik de sleutel maar een tikje te geven om de motor te starten. Met een koude motor duurt het zo'n 2 motorslagen (2 seconden).
De gloeiers hebben allemaal een weerstand van 0,1 - 0,3 ohm.
Wel meet ik 6,2 volt over alle gloeiers, ook met de sleutel uit het contact. Er zal wel geen grote stroom lopen aangezien hij na 4 maand stilstand zonder problemen kon starten.
Bij het voorgloeien meet ik 10,8 volt over alle gloeiers. De accuspanning is zo'n 11,7 - 11,8 volt tijdens het voorgloeien.
Weet iemand of deze waardes kloppen, en waar ik eventueel het probleem zou kunnen vinden? (wellicht is het helemaal geen probleem ?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als eerst vindt ik het knap dat je het zo goed en nauwkeurig hebt gemeten
6.2votl zal wel zijn dat ze nagloeien (wel op temperatuur maar daar ook houden)
10.8volt op de gloeiers en 11.7 accuspannig
dat wil zeggen dat je 0.9volt verliest
dit is nog rendabel als er 0.5 volt in de plus aansluitingen zit en 0.5 volt in de massa
maar iets wat niet kan in mijn ogen is een spanning meten van 6.2 volt als de auto volledig op slot staat
het zou toevallig kunnen dat hij de sleutel ziet in de buurt en de motor vast voorverwarmt
zo kun je nog sneller starten als je wilt
probeer een keer de sleutel zo ver mogelijk weg te houen
want hij heeft zeker niet 4 maanden lang gebrandt
6.2volt/0.1=62A (6.2/0.3=20.66A) (keer de 4 gloeipitten, 248A-82A)
wil dus zeggen dat de accu van 60ah na minder dan 20 uur helemaal leeg is (...ah staat voor 20uur lang ...stroom kunnen
trekken)
je zou de beunhaas manier ook kunnen proberen door een dikke draad te pakken en op de gloeipitten plaatsen en op de + pool van de accu
je meot dit wel alleen doen als je niks anders van metaal aanraakt
als hij vonkt is het goed
vaak denk je dat ze goed zijn, met al het meten
voor 20 euro ps wil je natuurlijk wat meer zekerheid
ik zou toch daar het probleem verwachten anders ligt het ergens anders in het gloeisysteem
Alleen spanning meten op de gloeibougie is niet voldoende. Probeer ergens een DC stroomtang te lenen of laat iemand de stroom door de pluggen even afzonderlijk meten. Kan best zijn dat er een of twee goeiers niet mee doen en dat het daardoor slechter start.
Op zich is 2 seconden niet echt slecht. Als de motor hiermee dan direct goed aanslaat zou ik me geen zorgen maken. Zou ook de accu zelf kunnen zijn die bij lagere temperatuur gewoon wat minder vermogen kan leveren.
Ik heb een DC tang geleend en gemeten. Elke gloeipit trekt zon 18 ampere, die zijn dus in orde. Ik weet het nu niet meer en laat het er verlopig maar even bij zitten.
Heel erg bedankt !
15 jaar
Ziet er verder dan wel goed uit. Laat anders de accu nog eens testen wellicht dat die aan zijn einde is gekomen. Is het trouwens een Dti ? Toevallig toch geen toerenteller die tijdens het starten staat te wapperen ?
hoever zakt je spanning van je accu in tijdens het starten zelf ? Als de accu te zwak is gaat de startmotor iets langzamer draaien en daardoor wordt de zuigersnelheid net iets lager en heb je kans dat de zelfontbrandingtemperatuur van de diesel tijdens de eerste slag(en) niet bereikt wordt. Kun je eenvoudig testen door een accu parallel te zetten (bv met startkabels).
De accu is 3 maand geleden nieuw geplaatst. Bij de oliewissel had ik de zekering van de brandstofpomp eruit gehaald (om de turbo te smeren) en zo'n 30 seconden aan 1 stuk gestart. Het starttoerental is zakte zelfs toen niet dus ik denk dat de accu uitgesloten mag worden.
@pieterp9094 , het gaat inderdaad om een dTi. De toerenteller staat niet te dansen, zou het de bdp sensor kunnen zijn???
15 jaar
Als je motor na die 2 sec. direct mooi "rond" loopt, zou ik me geen zorgen maken.
Nu het wat frisser wordt is het niet meer dan normaal dat de koude start wat moeilijker gaat. Met het dalen v.d. temperatuur daalt ook de capaciteit van de accu, de inwendige wrijving v.d. motor is hoger, starttoerental wordt lager, dus moeilijker aanslaan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar