Na een nieuwe dynamo stuk te hebben geeft die het na 1 maand op.
Onder fabrieksgarantie een nieuwe gekregen en deze ook na 1 maand stuk.
Laadt 12 v op batterij terwijl dit rond de 14v moet zijn.
Is er een ander mogelijk probleem die de dynamo kan stuk maken.
De eerste nieuwe gedemonteerd en de 2 de nieuwe gemonteerd en kreeg meteen 14.2v op de batterij tot nu dus.
Ik had de airco op reed dan de tunnel in waardoor de lichten worden aangestoken en kreeg meteen melding stop en batterij licht kwam te branden.
Ben wel nog thuis geraakt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er wel het juiste type op met dezelfde stekkeraansluitingen ?
Massa is in orde , pluskabels in orde ?
Aan je gegevens te zien (120 KW) heb je de 2.0T en daar hoort een speciale watergekoelde dynamo op te zitten (voor zover ik weet). Als de koeling niet goed is, verbrandt de dynamo bij flinke belasting. Werkt de vrijloop op de as van de dynamo ook?
6 jaar
Voor zover ikmojn twijfels heb, had ik wel moeite om de stekker erin in te houden want hij klikte niet goed vast.
Na het rubbertje dat rond de stekker te hebben verwijderd bleef hij zitten en telkens na ongeveer een maand begeeft hij het.
Dit is mijn 2 de die erop zit vermits de garantie heb ik een andere gekregen en krijg ik weer net hetzelfde probleem.
Dashboard geeft laadcircuit onderbroken en brandt de batterij lamp met een stop melding.
6 jaar
De garage maakt toch alle stekkers goed vast bij montage?
Over welke stekker heb je het en hoe kan dat leiden tot een dynamo die helemaal vervangen moet worden?
6 jaar
Ik heb de dynamo zelf gestoken maar heb gisteren nog eens gepolst bij de verkoper en die wist mij te vertellen dat het de juiste dynamo is en het feit dat hij telkens na een maand stuk gaat is er iets elektronisch dat de kooltjes verbrand waardoor hij niet meer laadt.
Dit is de 2de die ik onder garantie heb gekregen maar die heeft het nu ook na een maand begeven.
Hij ging proberen om misschien enkel de kooltjes te vervangen want de dynamo op zich is splinternieuw.
Ik weet enkel dat de radio soms vanzelf de volume verminderd terwijl die luider zou moeten klinken als je meer gas en snelheid maakt. Zou de oorzaak hier ergens kunnen liggen?
6 jaar
- Het is een menu-instelling in de radio die het volume van de radio opvoert als de snelheid hoger wordt, zodat die gehoormatig even luid blijft klinken.
- Als je koolborstels het snel begeven, kan dat komen door een niet goed functionerende vrijloop op de dynamo as: dan krijgt de dynamo erg veel trillingen voor zijn kiezen.
Dat wordt geregeld in de poelie op de dynamo-as: als je de as van de dynamo vasthoudt, moet de poelie wel in de ene draairichting kunnen bewegen, maar niet in de andere richting.
- Als ik jou was ding ik de boordspanning eens goed in de gaten houden: wat doet die bij stationair? Wat doet die bij 2000 toeren en hoger en is de boordspanning wel constant boven de 14 Volt en komt die niet boven de 14,6 Volt uit?
Je zou dat kunnen doen door te rijden met een multimeter aangesloten op een 12 Volt stopcontact in de auto.
6 jaar
Ik ga dit even testen
Bedankt voor de feedback want ik begrijp er niets van waarom die het zo snel begeeft
Ik ga dit proberen en kom erop terug met feedback
6 jaar
Kan dit blokje de oorzaak zijn
6 jaar
2de nieuwe dynamo
6 jaar
Dynamo geeft nog steeds 11,8 ook bij hoog toerental
Afgemeten op de dynamo zelf komt hij zelfs niet aan de 12v
6 jaar
- het blokje is een zekering van 175 Ampère en die lijkt in orde
- je dynamo doet het dus gewoon helemaal niet: hij geeft waarschijnlijk nauwelijks of geen laadstroom als de spanning niet boven de 12 Volt komt.
De bekrachtiging van de dynamo komt uit je instrumentenpaneel. Als je bij deze lage spanning geen foutmelding of foutlampje krijgt, ontbreekt mogelijk de bekrachtiging en kan de bron van de ellende in je instrumentenpaneel zitten of in de bedrading tussen je dynamo en je instrumentenpaneel.
Maar hoe verder nu?
Als ik jou was, stopte ik na het checken van de bedrading die van je dynamo naar het schutbord gaat (op doorschuur/draadbreuk), met zelf knutselen: laat een goede, met autoelektronica ervaren garage eens kijken naar je dynamo en de bedrading/aansluiting daarvan en een goede diagnose stellen. Ik denk dat je dan goedkoper uit bent als bv. lukraak blijven vervangen van dynamo's.
6 jaar
deze dynamos uit de tussenhandel geven regelmatig problemen. originele proberen(onbetaalbaar) of een op de sloop zoeken. en koelsysteem idd zorgvuldig ontluchten na montage.
Dat is ook net wat ik dacht want deze is een nieuw inruil gereviseerd model die 1/3 van de prijs kost, want eerlijk gezegd zie ik geen ander probleem aan de bekabeling en vermoed ik dat er zwak en snel kapot gaan bij hoge belasting.
Ik ga een originele proberen op de kop te tikken en zien wat die doet.
Eerlijk gezegd heb ik hem niet ontlucht.
Gemonteerd en direct mee gereden.
6 jaar
... en dan krijgt hij onvoldoende koeling en dan ... !
Ze worden zo zwaar belast dat ze niet voor niets waterkoeling hebben.
6 jaar
Kan deze kabel het probleem zijn waardoor de spanningsregelaar door brandt
6 jaar
Schoonmaken en doorsolderen kan geen kwaad
Wat is de spanning op de accu als de motor niet draait en er niets aan staat, onbelast dus?
Heb de dynamo gedemonteerd en bleek dat de lager geblokkeerd was en er stukjes rammelde in de dynamo. Waarschijnlijk de as afgebroken.
Hoe kan dit ? De multiriem liep vrij recht op de dynamo en heb al de wieltjes nagekeken en lopen verder vrij soepel.
Ik bespeur wel zwarte rubber op het wiel van de ontspanner, maar dat heeft wellicht te maken omdat de dynamo geblokkeerd liep.
Wachtend op een nieuwe....inmiddels nr 3!
6 jaar
Wellicht dat deze schade toch is veroorzaakt , zoals eerder hier is aangegeven, door onvoldoende koeling.
vr.gr. Theo
6 jaar
Ik zou de volgende in elk geval goed ontluchten en dat doen bij een koude motor (zodat je dynamo niet meteen weer verbrandt).
En controleer de vrijloop vóórdat je de dynamo monteert.
Wellicht is het een optie om de montage door de garage te laten doen?
6 jaar
Ik heb inmiddels ook de krukaspolie besteld want ik bespeur hier toch een kleine slag van een mm of 3. Misschien dat dit ook aan de basis ligt van het probleem.
Voor de demontage had ik de auto gestart en 1 darm van de koeling afgehaald en deze liep vrij mooi door, dus koeling had hij naar mijn vermoeden wel.
Een lichte trilling op de dynamo en bij accelereren denk ik wel dat dit een belasting is op de dynamo en nog eens met de airco aan denk ik dat dat het moment was dat hij krak zegde.
Polie ga ik zeker mee vervangen.
Ik houd jullie up to Date 😉
6 jaar
Om die trillingen op de dynamo te voorkomen zit in de dynamopoeli de vrijloop.
6 jaar
Hallo
Eigenlijk is er niets aan de hand met mijn wagen en de shop heeft mij net gebeld om mijn geld terug te komen halen want er zijn 300 dynamo's terug geroepen met een fout aan de lagers. Hij had er nog 2 in stock maar om mij geen 4 de keer over de vloer te krijgen gaat hij die beter niet meegeven.
Dus bij deze ga ik voor een originele dynamo, iets duurder maar wel betrouwbaar en zeker als ik deze zomer naar Spanje vertrek met deze wagen.
Iedereen bedankt voor het meedenken 😘
6 jaar
Mijn oude dynamo terug gemonteerd met een nieuwe weerstand en probleem opgelost.
Ga steeds voor originele stukken dan ben je zeker.
Wagen rijdt en laadt perfect op
Allemaal bedankt voor het meedenken
Grtjs
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar