Ik heb voor nood een Renault Espace gekocht, deze is voorzien van een aftermarket cv afstandsbediening, welke prima werkt, maar als de auto een tijd op slot gestaan heeft, wil deze niet meer open op de afstandsbesiening, de alarmlichten lichten op, dus signaal van de bediening komt aan, maar de sloten gaan niet open. Bij opslot klikken, (terwijl die dus al/nog op slot is) hoor je de sloten wel klikken, dat signaal komt dus wel aan. Hoe kan ik dit oplossen? Nu werkt de ab pas weer als de bestuurders deur open is geweest, en je een keer op slot klikt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is heel moeilijk om een oplossing te bieden voor een centrale vergrendeling die er achteraf is op gezet. Ik vraag me vooral af waarom dit gebeurd is aangezien die van fabrikant uit al centrale vergrendeling heeft.
Ik vermoed omdat de originele ab stuk was, en deze tussen de €150 a €200.- kosten. De cv zelf is het zelfde gebleven, er is alleen een kastje gemonteerd dat een signaaltje geeft om dus open en dicht te gaan. Alleen het “open signaal” werkt na een tijdje staan niet meer, ik vraag me dus af, is dit op de hele auto, of moet ik het signaal ergens anders op aan sturen. Overigens is het ook zo dat als ik de deur met de sleutel open via het slot, alleen de bestuurders deur open gaat, en niet de cv bediend wordt en alles open is? Dit vind ik al vreemd, of is dit standaard bij de Espace?
6 jaar
Bijgaande foto van de situatie
6 jaar
Ik denk dat het probleem dan in de aansturing zit. Zijn die zekeringen nog goed? Hoe heb je gezien dat je geen signaal krijgt voor het openen? Met een testlamp ofzo?
Ik weet niet meer zeker of alle duren open gingen samen met de bestuurdersdeur
Omdat dat hij wel gaat knipperen met de knipperlichten als je op open klikt, alleen het slot doet niks. En bij op slot klikken klikt hij wel. Dus de ab werkt in ieder geval, en opslot signaal werkt, alleen het lijkt er dus op, dat het open signaal naar een doodlopen/slapend deel gaat. Als de auto eenmaal open is, dan kan je met de ab alles gewoon openen en sluiten middels ab. Pas na ik gok 30 minuten valt de auto zo in slaap dat hij niet meer middel ab open wil. ( ik ben nu aan het kijken hoe lang het duurt, en probeer terwijl die slaapt of ik het signaal opeen van de cv aansturingen kan sluiten dat hij wel opent. Maar ja, 1 niet of er überhaupt een “wakker” deel is, en 2 welke draden dit zijn...
6 jaar
Probeer anders eens te zien van waar de voedingen komen
Ja dat dacht ik ook, maar hij reageerd wel, knipperlichten doen het, en opslot doet het dan wel, dus de voeding moet goed zijn lijkt me? Of ik moet iets over het hoofd zien?
6 jaar
Ik zie 3 zekeringen dus kan zijn dat er misschien toch een voeding weg valt ofzo.
Kan ook zijn dat de aansturing allemaal apart is.
Dit is wat moeilijk omdat er geen schema is. Kan je misschien via het merk van het doosje iets terug vinden hierover??
De auto is nu “in slaap” ga nu meten op de stekker wat er allemaal gebeurd, en meet de zekeringen ook door, dus of de voedingen “wakker” blijven.
Er staat helaas echt 0,0000 op zowel de AB als de regeleenheid 🙈
Dit wordt dus puzzelen voor gevorderden 🤣
6 jaar
Probeer de een schematje te maken in paint met al je metingen erbij. Misschien dat we dan iets kunnen uitvissen
Er is
1 + constant
1 - zwart
1 - geel/zwart
1 - geel
Er lopen 2 bruine, en 2 witte naar de auto.
Het systeem wordt pas wakker, nadat een slot is geopend, op slot geklikt wordt met de Ab. Ik zat net in de auto dmv open raam, gewacht tot hij in slaap was, kon passegiersdeur openen, bleef gewoon slapen, pas toen ik op slot klikte, en dus de passegiersdeur op slot ging, kon ik hem wel weer openen op de ab. Dus het systeem wordt pas echt wakker als een van de sloten echt bediend is, van open naar op slot.
6 jaar
Geel is normaal gezien geen massa maar een voeding, al zeker als er een zekering aan hangt.
Weet je misschien ook wat het probleem was met de originele vergrendeling?
Drukknop AB kapot, en een nieuwe plip kost rond de €200.- dus dan is een alibabba ab stukje goedkoper...
maar het stomme is dus dat als die eenmaal actief is gewoon goed werkt. Het probleem zit hem in het wakker maken...
6 jaar
Heb een schema van de module gevonden, is er een van Carpoint, maar hij zit verder goed aangesloten. Heb denk toch een ander draad nodig op de auto. Maar om te bepalen welke zal ik een dradenschema moeten hebben...
6 jaar
Kan je me een link ofzo bezorgen hiervan?
Dan kan ik ook eens ff kijken.
Dit is ff snel screenshot
6 jaar
A oké, nu kan ik volgen...
De knipperlichten worden apart aangestuurd dus hieraan kan je niet zien of het werkt. Maar
Op het schema spreken ze van een dikke en dunne rode... is die dikke rode op de plus aangesloten?
De dikke rode 12V van de boordcomputer
Zwart massa
Geel en geel/zwart massa
Bruin knipperlichten
Wit naar de cv signaal draden.
Heb net geprobeerd of de cv knop in het plafond of die daar op opent, maar ook dat doet hij niet als die eenmaal in “slaap stand” zit. Dacht als daar een signaal gemaakt kan worden, kan ik hem daar op aansluiten, maar helaas. Het systeem wordt dus pas wakker als het systeem weer op slot kan. Vraag me dus af, welk signaal de originele ab gebruikt om te openen....
6 jaar
Waarom repareer je de originele kaart niet gewoon. Verder heeft renault diverse slaap modussen in de auto zitten die op verschillende momenten ingaan.
Accessoires 10 minuten na afsluiten
Radio tussen 20 minuten en uur na afsluiten
Handsfree systeem na 3 weken.
En zo zullen er nog meer schakelingen zijn waar je normaal geen erg in hebt.
Zelf heb ik ook weleens aftermarket op een safrane zo'n kastje gezet. Ik heb toen de originele draden die de cv aanstuurde voorzien van een puls draad. Hiervoor moest dus originele systeem wel werken. Misschien hebben ze dat hier ook gedaan. En de originele ab zal hem wel kunnen wekken en de aftermarket dus niet.
6 jaar
Op welke kleur kabel zit die rode?
De knop geeft hoofdzakelijk signalen dus daar moet je geen voeding vanaf nemen.
Fijn dat je er af en toe een foto bij zet, super handig 😉
@sacrale, het gaat hier over een espace van 2001 met plip... zonder kaart dus.
Deze heeft ook geen verschillende voedingsniveaus...
Dit vond ik op het Renault forum, de regeleenheid van de auto gaat dus in der daad in rust modus. Nu dus de vraag, hoe krijg je die weer uit die modus via ab.... er moet dus een signaal draad voor zijn.
6 jaar
Welke kleur heeft de draad waar de rode op zit?
@viper ja is waar overheen gelezen.
Btw viper van Laguna forum?
6 jaar
Oh, en nog iets wat ik bedacht... mijn originele plip is een knops, dus openen en sluiten zelfde signaal, de ab die ik nu heb heeft 2 signalen, openen en sluiten... daar gaat dus al iets mis denk ik.
@Safrane: de bediening van de CV zit bij de Espace in de regeleenheid ingebouwd die ook communiceerde met de display in het dash, en de motor, helaas geen losse unit waar je zo bij kan.
6 jaar
@safrane, dat ben ik ja 😂
@mjs, me niet vergeten hè want je dwaalt af 😉
[quote=viper_ren]Welke kleur heeft de draad waar de rode op zit?[/quote]
Rood, en dik, en constant gevoed... 😇👍
(Moet ook wel, want de knipperlichten worden aangestuurd via een relais in de aftermarket module, dus zolang de pinkers knipperen moet er power zijn.)
6 jaar
Als we nu kunnen achterhalen hoe we die regeleenheid van de auto kunnen wekken, waar we een signaaltje op moeten zetten, dan kan dat via het relais van de knipperlichten ...
6 jaar
Het systeem moet niet gewekt worden, volgens mij is het verkeerd aangesloten.
Je hebt constante voeding en goeie massa...
Dus, je pinkers werken altijd...
Dus, de sloten moeten ook altijd werken ongeacht of het systeem nu "slaapt" of niet.
Iets moet er dus fout zijn aan de aansluitingen.
Ik zal morgen eens het schema van de espace erbij halen en eens zien waar de fout zit
[quote=viper_ren]Het systeem moet niet gewekt worden, volgens mij is het verkeerd aangesloten.
Je hebt constante voeding en goeie massa...
Dus, je pinkers werken altijd...
Dus, de sloten moeten ook altijd werken ongeacht of het systeem nu "slaapt" of niet.
Iets moet er dus fout zijn aan de aansluitingen.
Ik zal morgen eens het schema van de espace erbij halen en eens zien waar de fout zit[/quote]
Niet als het signaal eerst door de regeleenheid gaat voordat het naar de deuren gaat. Als die regeleenheid slaapt, kan m’n. Ab we signaal sturen, maar de regeleenheid doet er niks mee, tenzij die wakker is. Heb nu op 2 forums gelezen dat ze de regeleenheid wakker maken door de deurschakelaar, als ik dat probeer, hoor ik wel iets schakelen in de regeleenheid, maar moet dan als nog eerst op slot klikken voor dat openen werkt.
6 jaar
Middels het knipperlicht signaal van de ab, wordt de computer wakker gemaakt, en zo werkt alles, alleen zonder knipperlichten.
6 jaar
Auto inmiddels verkocht. Zonder knipperlicht tijdens openen/sluiten. AB werkt nu wel, BSI wordt gewekt door het signaal van de knipperlicht aansturing van uit de afstandsbediening unit.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar