π Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Zoals je kan zien is dit de nieuwe sleutel kaart die nog moet ingelezen worden en op de foto zie je dus dat hij werkt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sinds kort start mijn auto noch op benzine noch op lpg.
De led indicator doet ook niets. Startpilot geprobeert maar mocht ook niet baten.
Zou dit kunnen dat de startonderbreker is ingetreden en dat die de toevoer benzine afsluit. Waar vind ik de relais of is er een relais die dit stuurt?
Het is een vialle systeem met turbomotor.
Wat ik raar vind, wanneer ik mijn contact opzet dat de led indicator binnen in de wagen zelfs geen signaal of licht weergeeft terwijl die dat vroeger wel deed.
Alle denk pistes welkom.
ik vond deze relais bij het motor compartiment bij de lpi computer
6 jaar
Fout zoeken is het elimineren van mogelijke oorzaken.
Dus ja, in dit geval is het denk ik toch wel een redelijk lang lijstje met mogelijkheden.
Verwacht dat een elektrisch schema onmisbaar is in dit geval.
Kun je de auto wel op contact zetten door op startknop te drukken? (auto in versnelling koppeling+rem niet ingedrukt)
Bijgevoegd tref je een paar fragmenten uit het schema die primair zijn zoals spanningsvoorziening contact aan (K79/F20), ECU (K46/F3) en brandstofpomp (K20/F6).
6 jaar
Hey
Motor start maar slaat niet aan
Inmiddels alles geprobeerd koppeling en rem ingedrukt en ook niet ingedrukt.
Alvast bedankt voor het schema en kijk de relais even na.
Zekeringen ben ik alvast nagegaan.
Wat vreemd is als ik het contact opzet dat mijn lpg display niet brandt.
Kan dit de startondeebreker zijn want bij momenten krijg ik display op het dashboard en momenten gaat de Dash niet aan gepaard met het rood licht van het alarm
6 jaar
Wellicht een slecht relais (de ene keer wel op contact te zetten, de andere keer niet)
Heb je de andere sleutel-kaart geprobeerd?
Zelf heb ik een Laguna II 2.0T 170pk uit 2006 met Vialle LiquidSI installatie. Dit LPG display gaat pas aan zodra de motor gestart is, weet niet hoe het in jouw geval functioneert in normale situatie....
6 jaar
Bedankt voor het meedenken
Eigenlijk heb ik hier nooit op gelet of de lpg display aan gaat als je het contact opzet, maar het zou wel kunnen dat het vanaf de motor start de display gaat branden.
In ieder geval heb ik met de batterij kontakt gemaakt met 1 van de zekeringen van de lpg en dan hoor je vanachter de pomp lpg aanslaan. Ook zo geprobeerd te starten maar uiteindelijk ook niets.
Volgens mij ligt het ergens aan de bougies die geen stroom leveren...denk ik!
Als ik met de multimeter de plus kabel van de bougies uitlees krijg ik hier geen stroom?
6 jaar
Aansturing bougies of injectoren is niet met multimeter te meten vanuit deze situatie.
Het kan ook zoiets als krukaspositiesensor (BDP-sensor) zijn.
Als ie op contact te zetten is dan aan computer hangen en kijken of er foutmeldingen zijn en naar sensor signalen kijken.
Een belangrijke is toerental-signaal tijdens starten, deze komt van krukas-sensor. Dit is een primaire sensor, zonder dit signaal werkt niets.
Om blind allerlei onderdelen te vervangen is vrijwel nooit succesvol.
Heb je mogelijkheid om uit te lezen en meer dan enkel EngineControlUnit?
6 jaar
Je hebt de 2.0T motor.
1. gaat het rode knipperlampje (van de startonderbreker) in je instrumentenpaneel uit als je start? Als dat niet het geval is, blijft je startonderbreker actief en zit daar de oorzaak van het niet aanslaan.
2. Als het je startonderbreker is: heb je een tweede sleutel/kaart en werkt die? Is die al uitgeprobeerd?
6 jaar
Idd lampje blijft branden en helaas zit ik met 2 sleutels extra die niet werken.
Dus in principe heb ik de 2 de sleutel nodig.
En wat moet ik doen met die 2 de sleutel?
Ik zal hem laten herstellen.
6 jaar
1 sleutel werkt in het contact maar sluit de deuren af en toe maar open gaat niet.
Ik sluit af langs de binnenkant en stap langs de achterdeur uit, maar die blijft wel ontgrendeld. 1 sleutel heeft geen inhoud enkel het ijzeren lipje om contact te maken met het batterijtje en de andere is compleet zonder het ijzeren lipje voor de sleutel batterij
6 jaar
Maar dit is toch geen goede basis om met een auto rond te willen rijden?
Afijn, het werkt als volgt:
Een sleutelkaart heeft twee functies:
1. Centrale vergrendeling bedienen. Hiervoor heb je de drukknoppen en de batterij nodig.
Als vervanging voor een niet werkende centrale vergrendeling kan je de sleutel gebruiken die in de sleutelkaart behoort te zitten: daarmee open en sluit je het bestuurdersportier en eenmaal binnen kan je de andere portieren openen en sluiten.
2. startonderbreking vrijgeven.
Voor deze functie heb je het batterijtje niet nodig. Het werkt op de printplaat in de sleutel en die krijgt zijn energie uit de sleutelkaartlezer waar hij in hoort te zitten tijdens het rijden.
Kortom: als de sleutelkaart in de sleutelkaartlezer zit en de startonderbreking wordt niet vrijgegeven, en dat geldt voor alle sleutelkaarten, kan je niet rijden.
In dat geval is de oplossing dat je de auto bij een Renault dealer moet zien te krijgen (dus op een trailer of zo) en dat die een nieuwe sleutelkaart inleert op jouw auto.
Andere sleutelkaarten gaan niet werken, alleen nieuwe of jouw eigen gerepareerde sleutelkaarten.
De startblokkering uitprogrammeren is legaal niet mogelijk en een dealer kan dat niet.
6 jaar
Dit zou wel eens kunnen want een aantal weken ervoor, had ik zelfs het probleem dat de auto raar reed en het dashbord viel uit met als gevolg het rode alarm licht die aan ging. Toen stopte ik even, terug starten en was het weg voor een paar dagen, tot nu dus dat hij helemaal niet meer start.
Ik heb onlangs een obd II gekocht, maar wanneer ik die probeer uit te lezen, blijft de Reading ten halve steken en doet niets meer. Misschien de oorzaak van de startonderbreker. Obd is nu 4 dagen oud
6 jaar
De oorzaak-gevolg reeks is volgens mij anders: een defecte kaart oid kan nooit de verschijnselen veroorzaken die jij beschrijft.
Een rood alarmlicht (dat is de rode melding "STOP" in het instrumentenpaneel), heeft een oorzaak die is opgeslagen in de computer.
Als het dashboard uitvalt, is dat Γ³Γ³k een oorzaak, niet een gevolg.
In jouw geval pakte ik een spanningsmetertje en ik ging met contact aan alle zekeringen in de zekeringkasten na, om te meten waar spanning hoort te staan in die situatie en waar evt. zekeringen kapot zijn. Ik denk namelijk dat je een stroomprobleem hebt in je auto (zijnde een ontbrekende spanning of een slechte massa) en dat dat de oorzaak is van je huidige problemen. Het niet goed werken van je OBD-lezer ondersteunt dat.
6 jaar
Bedankt voor het meedenken
Ik kijk het morgen allemaal na...zekering na zekering en kabel na kabel.
Er moet iets zijn die de symptomen veroorzaakt. Prima auto voor de rest.
De zomer nog naar Spanje mee gereden, op de radiator na geen enkel probleem gehad.
Ik hou jullie up to date...Mercikes.
6 jaar
zou hem uitlezen met de clip en als dan alles goed is kan ik meteen nieuwe kaart inlezen met andere apperatuur
Wat bedoel je met clip?
Uitlezen lukt helaas niet
Blijft steken ten halve van de uitlezing en mijn obd apparaat is nog geen week oud, dus zou mij verbazen dat ie stuk is.
6 jaar
Een clip is de Renault laptop met specifieke software voor jouw type auto.
Jouw uitdaging is om hem evt. bij Willyvan te krijgen ...
En even vooraf: jouw auto heeft geen noodcode.
6 jaar
Ik heb vandaag geprobeerd een paar keer te klikken met de sleutel om de deuren open en toe te krijgen. Sluiten deed hij wel af en toe, dus vandaag heb ik hem gesloten terwijl ik in de auto zat en met de deurvergrendeling binnenin terug geopend en wat blijkt, dat de obd scanner ineens wel werkte en de lezing weergaf waaruit blijkt geen enkele foutcode.
Batterij staat aan de oplader en probeer hem morgen dan te starten, want deze was uiteraard plat.
Ik laat weten hoe het morgen verloopt. Hopelijk start hij nu. Fingers crossed π€πΌπ€πΌπ€πΌ
6 jaar
Wat ik aan de foto's van de behuizingen wel zie is dat er aan de oude behuizing flink geknutselt is en bij de nieuwe behuizing de batterij lip ontbreekt. Het lijkt er op dat de nieuwe behuizing is gebruikt om de batterij lip te gebruiken in de oude behuizing en door het geknutsel maar af en toe contact maakt. Het meest handige lijkt mij om eerst een nieuwe behuizing te bestellen en de print over te zetten om in ieder geval de centrale vergrendeling weer werkend te krijgen. Het zou kunnen dat startblokkering actief blijft omdat de open/dicht cyclus niet logisch is.
6 jaar
Ik heb hem zo gekocht met die sleutels, maar zijn enkel de reserve sleutels
De complete sleutel is diegene die ik gebruik. Ik heb nog een sleutel van mijn vorige espace volledig nieuw maar nog niet ingelezen. Ik had al eens gedacht om die over te zetten naar en mijn huidige sleutel erin te plaatsen maar eerlijk gezegd durf ik hem niet open te doen, want heb maar 1 sleutel om te starten. Ik denk dat het verstandiger is om de nieuwe sleutel naar de dealer te brengen en die te laten inlezen. Ik moet nog enkel navragen of ze daarvoor de wagen nodig hebben of dat het ook kan zonder de wagen aan te bieden. Ik ga zeker niet prutsen aan de enige sleutel die ik heb om te starten want dan is het helemaal om zeep mocht ik iets breken.
De reserve sleutels zijn meer open gebroken dan open gemaakt want krijg ze niet meer dicht. Ga morgen de start proberen te geven en als dat niet lukt ga ik met de nieuwe lege sleutel naar de dealer en hopelijk staan we dan iets verder. Tot hier toe geen fout codes maar met platte batterij kunnen we niets uiteraard. Hangt aan de lader tot morgenvroeg en hopen op goed nieuws morgen.
6 jaar
Ik heb even gezocht op behuizingen maar die wordt zonder batterij lip geleverd omdat die is aan de print gesoldeerd. Ik heb de foto nog eens goed bekeken en zie dat de batterij lip van de print is losgekomen en met een stuk opgesmolten plastic op zijn plaats gehouden wordt. Ik heb een boel geknutsel gezien maar deze manier om de boel werkend te krijgen verdient zeker geen hoofdprijs. Wie weet is er in uw woonplaats nog een bedrijf die tv's repareert want zij kunnen de lip weer vast solderen en de print in de nieuwe behuizing plaatsen.
6 jaar
Ik heb een volledige nieuwe sleutel die werkt maar niet is ingelezen. Lampje brandt als je op de knoppen drukt maar is niet herkenbaar omdat die nog niet ingelezen is.
Ik ga hem niet open doen vermits hij werkt.
Denk de beste manier is naar de dealer met die nieuwe kaart sleutel....toch?
6 jaar
dealer kan die alleen maar inlezen als die voor die auto besteld is anders lukt dat niet
ik kan deze wel inlezen op een willekeurige renault mits ie nieuw is anders heb ik deze kaarten gewoon nieuw op voorraad liggen heb daar andere apperatuur voor
Nogmaals geprobeerd vandaag maar zonder succes.
Bij het starten rook ik wel een benzine geur toen ik de gas in duwde dus benzine krijgt hij vermoed ik.
Volgens mij moet het toch ergens bdp sensor zijn. Uitlezen lukte weed niet en bleef weer steken ten halve de uitlezing.
Ik heb het echt gehad met Renault pfff.
Stel u voor dat ik dit in Spanje voor had wat dan π‘π‘π‘
In bijlage enkele foto's van wat ik heb nagekeken van zekeringen en zijn allemaal goed.
6 jaar
Zo te zien wordt de kaart inclusief sleutel in de kaartlezer van de auto gestoken. De chip in de sleutel bepaald dan of de startblokkering wordt vrijgegeven. Om de kaartlezer zal dan een soort van sensor ring gemonteerd zijn die chip informatie naar de ECU eenheid stuurt en de blokkering opheft. Als de kaartlezer ook al wat gammel is dan kan die ring ook verschoven zijn en de informatie van de chip niet overbrengen.
6 jaar
Nee hoor, zo werkt dat niet.
De Espace heeft een sleutelkaarthouder: die is niet gecodeerd en die gaat vaak kapot.
De sleutelkaarthouder bevat een spoel die de sleutelkaart van energie voorziet en tegelijk de codeuitwisseling met de kaart verzorgt.
Een sleutelkaarthouder is niet gecodeerd en hoeft niet te worden ingeleerd na vervanging: eenzelfde werkende sleutelkaarthouder kan gewoon worden ingebouwd en werkt dan.
Een defecte sleutelkaarthouder merk je aan twee dingen:
1. bovenin breekt vaak een lipje af wat je zelf kunt repareren. Als dat lipje kapot is, detecteert de kaarthouder niet dat de sleutel is ingevoerd.
2. hij kan electrisch kapot gaan en dan werkt de sleutelkaart helemaal niet meer. Dan is vervanging het enige redmiddel.
En de sleutel is een noodsleutel (alleen de baard), die in de sleutelkaart gestoken zit. Zie de foto's hierboven.
6 jaar
Misschien een soortgelijk probleem?
https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
6 jaar
Een foto die ik nam enkele weken voor hij de geest gaf. Misschien was dit al een voorbode van een elektrisch probleem
Dashboard uit en enkel het rode lampje aan en de auto reed dan pots heel anders.
Als je de koppeling schakelde leek het net of hij geen gas terug nam en schakelde in een vlotte beweging, dus dat voelde al raar aan.
Als ik de auto stil legde duurde het meestal een minuut of 10 vooraleer ik terug dashboard had en dan Starte hij wel. Anders deed hij niets.
Nu heb ik wel dashboard maar het rode lampje blijft aan en de motor gaat rond maar slaat niet aan. Uitlezen lukt ook niet.
Ik ben toch meer naar de piste nokkenassensor krukassensor aan het denken.
6 jaar
Al opgelost?
Sensoren vervangen?
Groet, Erik
6 jaar
Neen, vandaag of morgen naar de dealer voor de nieuwe sleutelkaart te laten inlezen dat ik de wagen open en toe kan sluiten en zien wat het geeft. Misschien slaat de blokkering af
Mvg
6 jaar
die nieuwe kaart van andere auto kan een renault dealer nooit inlezen aleen de oude en dan weet je nog niks
ik kan het met de apperatuur wel inlezen mits ie nieuw en ongebruikt is
maar zou eerst kijken of er geen andere problemen inziiten zoals kaartlezer etc met de clip
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar