Renault megane dti hatchback: 2 vragen over airco en vreemd startprobleem

Bouwjaar: 2001

hallo allemaal,

ik heb tevens 2 andere vragen , ben tijdje terug bij een gecertificeerde airco station geweest omdat de airco er spontaan mee is gestopt. (bedrijf heet Autoras te veenendaal)
daar is geconstateerd dat de verdamper lek is en dat dit een
dure reparatie gaat worden. zou me ongeveer 600 euro alleen voor de verdamper kosten, inclusief montage en afvullen gaat me dat 800 euro kosten...

een kollega heeft me verteld om er anders een gebruikte verdamper in te zetten als dat mogelijk is.
dus heb ik paar dagen terug weer gebeld naar het bedrijf en werd mij verteld dat je beter niet een gebruikte verdamper moet plaatsen i.v.m. bacterieen. en dat een nieuwe echt niet zo duur is, medewerker keek in de computer en kwam op een bedrag van 160 euro ex btw... ik was echt heel verbaasd dat ie toch veel goedkoper is dan wat ze me eerst vertelden...

wat is nou de werkelijke prijs van zo'n airco verdamper ?

tevens heb ik een vreemd startprobleem, de motor start moeilijk in koude toestand. de ene dag start ie meteen in 1 keer en de andere keer start ie pas na 5 a 10 keer starten. en als ie dan eindelijk aanslaat komt er een enorme grijs/witte rookwolk uit de uitlaat. dat is natuurlijk de onverbrande diesel.
maandenlang word ik gek gemaakt door de garage. ze hebben meerdere malen de auto uitgelezen en onderzocht en geen fouten geconstateerd.
de luchtfilter, brandstof filter, gloeibougies en schakelapparaatje van bougies zijn vervangen en nog start ie onbetrouwbaar ALLEEN bij koude motor.
heb er 2 keer verstuiver reiniger in de tank gegooid en ik rijd ook alleen maar op de 'duurdere merken' diesel en het helpt niets.de garage komt er niet uit ....

tevens rijd de auto een beetje rauw en kan niet (echt onmogelijk)zuiniger rijden dan 1 op 17. mocht je het gaspedaal ineens diep intrappen dan zie je een enorme rookwolk achter de auto, dit kan ook nooit goed zijn.

is het misschien mogelijk om de brandstofpomp op tijd te zetten , schijnt dat het bij volkswagen/audi tdi's wel mogelijk is ?

is het ook mogelijk om de kleppen af stellen ? als de motor goed heet is hoor je soms tikkende geluiden uit motorblok ?
zijn dit misschien de kleppen ?

graag meer informatie, wie kan mij helpen ?



versace1

Geplaatst door versace1 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Mégane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

vliegt je toerenteller toevallig heftig op en neer als je start en de auto niet aan wil slaan ?

ksie (0) PRO, 18 jaar geleden

Is de klepspeling als eens gecontroleerd.

versace1 (0), 18 jaar geleden

nee, toerenteller werkt gewoon normaal ,hoezo wat is er dan aan de hand ?
en nee, de klepspeling is niet gecontroleerd, de garage beweert dat de motor hydraulische klepstoters heeft en dat die niet af te stellen is, heb geinformeerd bij de dealer en die beweert dat de auto gewone kleppen heeft. de dealer wil me alleen helpen tegen onderzoekskosten van ongeveer 219 euro ??? evt. materiaal kosten nog niet meegerekend. belachelijk toch ?
is het goed mogelijk dat het aan de klepspeling en/of onjuiste tijd van de brandstofpomp ligt ?

Sander10757 (0) PRO, 18 jaar geleden

Vind je het belachelijk dat de dealer kosten berekend voor het zoeken naar je startprobleem?? Dus de dealer moet maar kosteloos je klepspeling controleren,ookal zit het probleem niet in de klepspeling.Ik denk dat je jezelf toch moet afvragen of het allemaal wel zo "belachelijk" is wat jij vind.Autorijden kost nu eenmaal geld.

versace1 (0), 18 jaar geleden

beste sander, ik bedoel ik vind het belachelijk om 219 euro te betalen voor ALLEEN een controle. ze gaan ALLEEN de motor uitlezen en klepspeling en brandstofpomp CONTROLEREN dus niet repareren/herstellen. is niet meer dan een uurtje werk. is dat dan wel eerlijk ? als ze voor dit bedrag er zeker van zijn dat de genoemde problemen zijn opgelost had ik het natuurlijk gedaan. maar ze hebben me gewaarschuwd dat er toch kans is dat er motorisch geen afwijking te vinden is en ben ik dus die 219 euro voor niets kwijt.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ben het met je eens dat 219 euro alleen voor diagnose behoorlijk veel is. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze er veel langer mee bezig zijn dan een uur.. Misschien tijd voor een second opinion bij een andere dealer ?

versace1 (0), 18 jaar geleden

nu heb ik vanmorgen met het koude weer iets heel vreemds meegemaakt. hij startte weer moeilijk maar toen ie eindelijk aansloeg begon echt de hele auto te schudden als een op hol geslagen wasmachine. leek wel of ie op 2 of 3 cilinders liep , het toerental was gewoon netjes op ongeveer 750-800 rpm en ik zag geen rookontwikkeling uit de uitlaat,keek snel even onder motorkap, het motorblok schudt abnormaal veel. ik gaf toen een klein beetje gas tot ie op 1000 rpm draaide en toen was het schudden weg. gas weer los , weer flink schudden.
heb de motor een minuutje stationair laten warm draaien en ben toen heel rustig gaan rijden.na ongeveer een kilometer was het schudden helemaal weg ???

wat is er toch aan de hand ? ik durf zo echt niet langer te rijden. garage heeft komende dagen geen tijd i.v.m. teveel auto's die voorrang hebben. fijn is dat.

wat is er toch aan de hand ?
wie heeft er suggesties of een oplossing ?

Henk Nobach (0) PRO, 18 jaar geleden

Lucht in het brandstofsysteem?

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Ten eerste heb je garantie op de reparatie.
Je bent met deze klacht bij de garage geweest.
Er is van alles vervangen, maar niets heeft geholpen.
Dus kort gezegd,deze onderdelen waren niet kapot!.
Er is dus prutswerk geleverd.
Dat mag je ze best vertellen.
Ze jagen jouw op kosten en vervangen onderdelen die niet kapot zijn.
Tuurlijk moeten er motorisch afwijkingen zijn, anders start tie toch gewoon goed?.
Is het niet een temperatuur sensor die een verkeerde waarde aangeeft tijdens de koudestart, waardoor die denkt dat de motor warm is.
Dit veroorzaakt ook deze problemen.

abc (0) PRO, 18 jaar geleden

Alleen uitlezen +- 30,-
klepspeling controleren +- 1uur arbeid a 80,-exbtw
pomptiming controleren +- 1 uur arbeid a 80,-ex btw
=190,- ex btw dus die 219,- is niet zo heel raar.
probeer eens de knijp balg bij je filter in te knijpen voor je hem start al ie koud is en kijk eens wat ie dan doet

ron10273 (0), 18 jaar geleden

Startprobleem is bij ons verholpen door vervanging van de temperatuurmeter die in de brandstofpomp zit. Wij hadden overigens als bijkomend probleem inhouden van de motor na stilstand. Probleem bleek moeilijk op te sporen, al rijdende is de garage er met de computer achter gekomen waar het aan lag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.