Espace 2.2i uit 1993 met 190.000 km op de klok. Sinds enige tijd kan ik (regelmatig maar niet altijd) niet boven 2000 toeren komen. Maximaal 80 km per uur op de vlakke weg. Soms 1800, soms 2300 (en gelukkig soms 5000). Als ik iets meer gas geef, 'bokt' de motor en heb ik helemaal geen vermogen.
Met vocht heeft het niets te maken (zie maar de afgelopen weken).
Mijn Espace heeft bij vier (4) officiële Renault dealers en in totaal aan zes (6) computers gestaan: GEEN foutmeldingen. Nog 4 andere garages. Niemand kan iets vinden. Pakkingen van het inlaatspruitstuk vervangen. Kleppen gesteld. Benzinefilter vervangen. Andere benzinepomp geprobeerd. Alle slangen doorgeblazen. Filter in de tank gecontroleerd. Bougies nieuw. Luchtfilter nieuw. Rotor, verdeler, vonken: alles prima volgens de computer, op 1500, 3000, 4500 en 6000 rpm. Een voor een sensoren verwisseld: geen verschil. Lambda: prima. Uitlaat en katalisator: niet verstopt. De ellende blijft.
Twee zaken zijn mij opgevallen. (1) Een van de computers gaf aan dat er iets met de massa mis zou zijn. Maar na controle en schuren van de massa van blok en van computer (in de kast en achter het knipperlicht rv), blijft het euvel bestaan. (2) Als de motor kuren heeft, valt vaak de (elektronische) toerentalmeter terug, ook als de motor hetzelfde aantal toeren blijft maken (b.v. heuvelaf in z'n 2). Het toerentalvoelertje (op de bak) is doorgemeten: 275, binnen de marge rond 250.
Ik word er ziek van.
Mijn kast is een xxxx101 en HOM xxxx739. Wie heeft er een, en welke andere kasten zijn identiek? Renault wisselt te vaak van nummers.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Saai maar ook leuk om na 2 maanden zelf een antwoord te kunnen doorgeven, afkomstig van de chef werkplaats van Finesse (Renault Haarlem). De wegvallende toerenteller wees de richting. Die wordt aangestuurd door een van de draden die uit het injectieblok (vroeger: bobine) komt. Dus: bobine vervangen, hoewel de renault computer oke gaf op het vonken op 1500, 3000, 4500 en 6000 toeren. 400 euro nieuw, 25 euro gebruikt. Bijna alle R25-motoren hebben dezelfde bobine (HOM-nummer). 5 minuten monteren. Het lijkt alsof al het leed geleden is.
Helaas, nog steeds niet.
21 jaar
ik heb dit soort problemen vaker meegemaakt meestal was het de katelysator het binnenwerk zit los en kan de afvoer van uitlaatgassen blokeren dit is te controleren je moet opletten als het probleem zich voordoet of er uit de motor een ander geluid komt (uit het luchtfiter) controleer ook of de kat rammeld
dat is het vrijwel zeker de kat
21 jaar
Is het probleem niet andersom. De toerenteller verziekt je ontsteking. Probeer de toerenteller aansturing (vanaf het injectieblok) eens los te koppelen en kijk of het probleem dan nog voorkomt.
21 jaar
Dank voor de reactie. Katalisator zat niet los. Wel bleek de vonk zwak (verdelerkap, rotor, kabels nieuw) en bij meer toeren erg zwak en gelig te worden. Ruilbobine (moduul zit in de bobine) gerobeerd: hielp niet. Draden op draadbreuken doorgemeten. Niets aan de hand. Toen was de laatste oplossing: computer stuk. Andere computer op de kop getikt: probleem weg. Oude teruggezet: probleem terug. Nieuwe erin: propleem weg. Gisteren heb ik mijn auto uiteindelijk opgehaald. Dank. Rest nog een vraagje: waarom kunnen de computers bij de Renault-dealer niet meten dat de computer in mijn auto stuk is?
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar