Renault Laguna: 2.2 dci motor tikt aan de d-riem zijde

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci

Goedenavond,

Ik ben opzoek naar een laguna 2 phase 2 om te kopen. Van de week heb ik er eentje bekeken en proefrit gemaakt. Heerlijke auto. Alleen tijdens stationair draaien hoorde ik een onregelmatig een tikkend geluid aan de kant van de distributieriem. Als je voor de auto staat dus links en vanaf de onderkant. Dit was bij een koude motor en stationair draaien.

Na de proefrit van 20 min. dus de auto in principe goed warm was het tikkend geluid weg. Maar nu hoorde ik nog luidere tikkend geluid vanuit de achterkant van de motor als je voor de auto staat.

Motor loopt in stationair in beide gevallen ook wat rouw. met rijden totaal geen probleem.

Auto heeft 210000 gelopen. Volgens boekje is er om de 30000 ook onderhoud gedaan. Netjes met stempels van de renault garage.


Iemand enig idee wat dit kan zijn? Dit is zeker een probleem maar is dit probleem ook (goedkoop) te herstellen.

Graag hoor ik jullie...

Lagunaboy75

Geplaatst door Lagunaboy75 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Hans4040 (390) PRO, 11 jaar geleden

Eerst laten oplossen en dan pas, eventueel, kopen..

Lagunaboy75 (0), 11 jaar geleden

Hans, bedankt voor je antwoord. Maar dat gaan ze niet doen. Of ze verhogen dan de prijs van de auto door de gemaakte kosten.

Ik wil alleen maar weten of meer mensen dit hebben? En zo ja wat hebben ze dan gedaan?

kaleido 1 (2225) PRO, 11 jaar geleden

Doorzoeken , naar eentje zonder gerammel en getik.
Als ze de prijs verhogen , weten ze ook wat er aan de hand is.

ofstone (0), 11 jaar geleden

Dat getik kan echt vanalles zijn zoals inwendige lager schade aan de motor, of het dubbel massa vliegwiel, dan wordt dat een flinke kostenpost met een bedrag van zeker 3 nullen.
Kan ook door een slechte verstuiver komen, of niet de correcte verstuivercodes in de ecu. Dat kan ook rare geluiden geven.
Maar onregelmatig getik doet me eerder aan een versleten dubbelmassa vliegwiel denken.
Als je niet zeker weet wat en of er wat aan de hand is en wat het je gaat kosten zou ik hem laten staan.
Misschien kan je hem meekrijgen om hem door de dealer te laten keuren en specifiek vragen of zij weten wat het getik veroorzaakt.

Lagunaboy75 (0), 11 jaar geleden

Bij warme motor hoor ik het getik aan de riem zijde niet meer. Als het lagers zijn of vliegwiel moet ik hem dan niet blijven horen. Bij koude motor hoef ik de toerental iets te verhogen is het getik ook weg.

ofstone (0), 11 jaar geleden

Het dubbelmassa vliegwiel heeft als doel de trillingen veroorzaakt door de motor te dempen. Als het wiel versleten is heeft hij te veel speling en wordt de dampende functie minder.
Als een motor koud is zijn er meer en vooral andere trillingen waardoor het geluid anders kan zijn of de trilling anders hoorbaar is.
Vooralsnog zijn er heel veel andere oorzaken mogelijk die de geluiden veroorzaken. Een diagnose is vaak moeilijk te stellen op afstand. Een goed garage bedrijf of dealer welke veel met deze auto's te maken heeft moet wel een goede diagnose kunnen stellen.

Lagunaboy75 (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Maar toch een vraag. Vliegwiel zıt toch aan de anderekant Van de motor en Niet aan de d-riem zijde.

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Ding gewoon laten staan. En opzoek naar 1met minder op de klok. Zonde van je centen

ofstone (0), 11 jaar geleden

Het klopt dat je vliegwiel aan de andere zijde zit, maar als bepaalde trillingen niet meer goed gedempt worden, dan gaan die trillingen heel de motor door via de krukas. Aan de distributie zijde zit ook een demper in de poelie. (rubber) vaak gaat die ook klapperen als die wat uitgelubberd is.
Maar zoals eerder gezegt, het kan ook iets heel anders zijn.
Wat wel zeker is, is dat de verkoper waarschijnlijk wel een vermoeden heeft wat er stuk is en wat het gaat kosten. Alshet iets simpels was, had hij het al gemaakt, een auto zonder rammel verkoopt immers beter. Al is niet iedereen instaat om te merken dat er iets mis is. Dus misschien gokt de verkoper op een koper die niets in de gaten heeft. Ik ken iemand die met een kompleet lekke half aan flarden gereden voorband reed en niks gemerkt had. Dat soort mensen moet je niet meenemen voor een proefrit haha!

Lagunaboy75 (0), 11 jaar geleden

Ik snap het nu met die trillingen dor heel de motor heen. Heb al besloten om die auto maar niet te doen, maar ik ben nu wel benieuwd wat dat kan zijn. Ik weet zeker dat het aan mij ligt, maar als ik dit allemaal lees en ik denk even terug naar wat ik hoorde uit de motor klinkt het niet helemaal logisch. Het getik wat ik hoor is een heel zachte tik. Niet met een bepaalde ritme. Hele oude autos maakten ook wel eens zo een tik als de kleppen niet goed gesteld waren. Die hadden dan wel een bepaalde ritme. Deze tik klinkt dus net zo als een klep die niet goed afgesteld is.

Een vliegwiel die versleten is moet toch voelbaar trillen tijdens stationair draaien. Of zit hij in een beginfase van slijtage dat hij wel beetje uit balans is en daardoor de kleine trillingen doorgeeft aan andere draaiende delen.

Ik heb ook ergens gelezen dat verstuivers ook kunnen tikken. Klopt dat? Verstuiver is toch iets die alleen maar de diesel nevelt?

Verder merk ik wel of ik een lekke band heb ;-)) Maar mij moet je ook niet meenemen voor een proefrit. Ik zoek zelf iemand om mee te nemen maar ik kan niemand vinden,,,,,,

ofstone (0), 11 jaar geleden

Tja een vreemd geluid blijft lastig te beoordelen op afstand.
Het kan ook iets zijn wat loszit onder de motorkap.
Als een vliegwiel echt goed versleten is rammelt het behoorlijk, en je kunt het vaak ook horen als je de motor uitzet.
Verstuivers kunnen ook lawaai maken, maar dan indirect. Doordat bij een slechte verneveling van de diesel de ontbranding niet verloopt zoals dat de bedoeling is, kan dat ook rare geluiden geven.
Ik zou dan wel verwachten dat je dat geluid min of meer constant hoort, bij iedere inspuiting van dezelfde cylinder.
Het klopt dan wel dat het geluid met koude motor ook anders is als bijwarme motor. De inspuiting past zich aan aan de temperatuur van de motor.
Je hebt het over een kleppen geluid, ik weet niet uit mijn hoofd hoe de klepbediening is van een 2.2dci. Kan best zijn dat speling niet meer klopt. Een 1.9 werkt met vaste stoterbussen, als de speling niet meer klopt moet je een andere kopen van de juiste maat. Vervangen betekend dan ook gelijk nieuwe riem plaatsen want de nokkenas moet er dan uit. Maar dat is voor de 1.9, weet niet hoe dat zit voor de 2.2.

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Zinloze discussie........ indien ...... als ....... mogelijk. ........ .

De TS heeft besloten om deze niet te kopen. Dus geen tijd meer aan verspillen. We weten toch niet wat het geluid veroorzaakt.

Hans4040 (390) PRO, 11 jaar geleden

Helemaal mee eens...
Lagunaboy75, succes bij de speurtocht naar een geschikt auto.

Einde topic.

mvg.
Moderator Problemcar.

Lagunaboy75 (0), 11 jaar geleden

Als jullie dit een zinloze discussie vinden, Prima. Dan maar een slotje. Ik probeerde alleen maar wat wijzer te worden... Zo te zien mag het niet...

Ofstone bedankt voor je antwoorden...

Hans4040 (390) PRO, 11 jaar geleden

Lagunaboy75,

de zin van dit forum is elkaar helpen om een technisch probleem op te lossen.
We zijn al soepel geweest om dit topic te laten lopen, omdat we meestal een vraag om aankoopadviezen gelijk sluiten.
Jij hebt besloten om de auto niet te kopen en daarmee is dit topic afgesloten.

mvg.
moderator problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.