Renault Laguna: Achterruit Laguna Break Openen

Bouwjaar: 2003

Pas een Laguna 2003 break over genomen. Paar probleempjes.
Waarvan een misschien wat domme.... :-)
hoe krijg ik de achterruit open? motortje/switch gechekt op 12V en die werkt.
Zit er ergens een geheimzinnig knopje??? Offehhh??

Probleem 2: Achterklep: de (as) van de ruitenwisser zit muurvast. Motor etc. verwijderd.
Hoe los ik de as??? WD40 helpt niet.

Alvast dank!!
cas

dobro 1

Geplaatst door dobro 1 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Safrane10698 (0), 11 jaar geleden

Schakelaar niet geoxideerd? En de sluiting is massa gestuurd, dus heb je de massa ook gemeten?

kaleido 1 (1860) PRO, 11 jaar geleden

Komplete asje verwijderen uit de klep en in de echte kruipolie gooien.
Nachtje laten weken , voetje in de bankschroef en asje voorzichtig heen en weer proberen te draaien.

Geen draadbreuk in de rubberen thule tussen klep/koetswerk en ruit.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De achterruit wordt geopend middels een greep in de rechterzijde van de balk boven de kentekenplaat. Ik begrijp dat u de bekleding van de achterklep al losgenomen heeft dan moet de bediening van klep en ruit toch wel zichtbaar zijn. Voor het openen en sluiten van zowel ruit als klep wordt één motor gebruikt. Het mechanisme heeft twee pennen één gaat naar de ruit de ander naar klep. Als de ruit apart te openen is dan zit de wisser op die ruit zelf, de ruit zelf is voorzien van twee gasveren zoniet is deze niet apart te openen.

dobro 1 (0), 11 jaar geleden

kreeg vannacht zowaar een helder moment! :-) zou dat knopje in de buurt van de achterklep opener zitten??
En jaa hoor! ; de knop van de achterruit opener zit op de klep, naast de kentekenverlichting!! :-)))
Overigens vreemd dat dat knopje nergens in de boekjes of Hayes werkplaatshandboek terug te vinden is...
Enfin; het werkt weer! Dank voor de feedback allemaal!

Probleem met vastgeroeste? wisser-as: ik krijg de wisser-arm niet eens van de as! (borgmoer wel losgekregen). Een pullytrekkertje zou kunnen, maar ja; op een plastic arm?? huuu..
Ik moet toch op een of andere manier bij de moer onder de arm zien te komen om de boel te lossen....Ongelooflijk hoe vast die as zit;
zelfs met een grote Bahco op de swing-arm aan de binnenzijde klep, is er geen beweging in te krijgen!
Voor de ruitenwissermotor zelf vrees ik ook een beetje .. :-(
Maar goed; we rommelen verder....in ieder geval heb ik door het probleem met de achterwisser wel een ander probleem opgelost!
Er stond een zwembad aan water (en gemorste motorolie) in de reservewiel ruimte. Wat zich fijn tot onder de achterzitting klotsend verspreidde.
(Alle bekleding en demping zeiknat en ge-olied. :-(( )
Oplossing:
Onder de motor van de wisser (drie bouten loshalen) zit een regenwater afvoer (van de achterruit goot) met een slang (rechts) naar buiten.
Die lekte bij het aansluitings-knietje. Beetje siliconenlijm op het tuitje en een plastic strip om de slang tegen het frame van de klep te "bevriezen"
Ook weer opgelost!
Ik dank eenieder voor de feedback en hou U op de hoogte!
cas.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De wisseras zit in de achterruit. de arm kun je lossen door een spray te gebruiken deze in laten werken en de wisser arm loswrikken. De as is een ander verhaal die zit opgesloten in een aluminium behuizing om die gangbaar te krijgen kun je ook een spray gebruiken en de as van binnen uit losnemen.

dobro 1 (0), 10 jaar geleden

Met enig zinvol geweld de wisserarm van de as getrokken. De hele ashouderplaat gedemonteerd uit de achterruit. (estate met open achterruit)
hele aluminiumplaat in de kruipolie gedompeld voor een nachtje. Plaat in de bankschroef, oude moer op het aseind en rammen maar.
oNGELOOFLIJK HOE VAST DAT DING ZAT!!! bLIJKT DE as en ashouder uit 3 metalen te bestaan. Recept voor electrolyse.
Alles aan elkaar gecorrodeerd. glij-bus om de as zwaar gecorrodeerd op as. Gelost en alles gepolijst en in het vet gezet.
Vervolgens de wissermotor uit elkaar gehaald. Aluminium behuizing zit vast met 4 lipjes. Omhoog gebogen en gedemonteerd. Collector voor 3/4
zwart aangeslagen. heeft zwaar zitten vonken op geblokkeerde stand van as. 1 koolborstel totaal verbrand. Montage plaat van 1 borstelhouder ook verbrand. Nieuwe borstels op maat gevijld. Borstelhouder middels plastic plaatje en lijmpistool op plek gelijmd. Collector gecleaned en
gepolijst. Losse collectorplaatjes met een drupje superlijm vastgezet. Geloof het of niet; het werkt weer!
Vereist wel enig gepiel en veel geduld, maar:
Scheel weer 200/300 euro voor n nieuwe wissermotor met aanhang !

Dank aan eenieder voor t meedenken!

Volgende klus: vastzittend linkerportier raam voor. Motor wil wel, raam niet. :-(
Toch maar even wachten op droog weer.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.