Renault Grand Espace: 2.2 dci wil niet altijd even gemakkelijk starten.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: RENAULT ESPACE IV (JK0/1_)

Goededag heren,

Ik ben Ben en woon in Amsterdam. Dit is mijn eerste post op deze forum. Ik lees al enkele jaren mee op zaken die mij intresseren en heb daar mij behoorlijk wat geld en ellende kunnen besparen.

Totdat ik sinds een jaar een renault grand espace 2.2 dci uit 2003 heb gekocht. Inmiddels 230000 km en altijd op tijd de beurten gehad. Als de auto rijd is het een hele fijne auto. Geen andere merk heeft zovele comfort in een mpv. Althans naar mijn mening.

7 maanden geleden begonnen de problemen en helaas blijven ze terug komen. De auto start soms niet en andere keren heel slecht en op zonnige dagen probleemloos. Ook valt de auto soms uitzichzelf uit. (file rijden) De auto heb ik destijds naar de dealer gebracht. Ik heb inmiddels al 4700 euro aan reparaties gehad aan deze auto en helaas starte de auto vrijdag alweer niet. De startmotor hoor je wel werken, maar de motor zelf wil niet draaien.

Allereerst een opsomming van wat er allemaal vervangen is.

Kabelboom van de accu
Startmotor
Kaartlezer en sleutels
Accu
Dynamo
UCH computer
EGR kleppen reinigen
en afgelopen donderdag kabelboom van de trekhaak. (gaf volgens de dealer kortsluiting en zou eventueel de startproblemen kunnen verklaren)

Dit allemaal inclusief de dure diagnose van de dealer heeft mij ruim 4700 euro gekost. Ik heb het idee dat ze niet zo heel kundig zijn... Helaas! Nu is het grootste probleem dat ik over 6 dagen met de auto op vakantie zou gaan. Het liefst ga ik nog steeds,maar niet met deze problemen.


Vrijdag heb ik de auto weer terug gebracht naar de dealer en na XXX aan diagnose kosten werd mij te kennen gegeven dat de gehele kabelboom vervangen moet worden, maar dat het nog steeds geen garantie is dat de auto het dan wel goed gaat doen.

Advies van de dealer... doe de auto op marktplaats en laat het een probleem van een ander worden. Dat zou ik nooit iemand aan willen doen.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat er een dealer was die heel veel kunde had met dit probleem een dat de oplossing was om een gedeelte van de kabelboom om te leiden dan wel te vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is er een proffesional die dit probleem herkend en mij verder kan en wil helpen?

Sorry voor deze lange verhaal en alvast bedankt voor de reacties

Ben Espace

Geplaatst door Ben Espace (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Wow wat een verhaal... en wat een bedrag wat je al kwijt bent... Echt erg.
Als de motor echt onder het rijden afslaat,lijkt mij de vervanging van de startmotor en kaartlezer/sleutels van tevoren al nutteloos te zijn geweest. Zijn de verstuivers al eens gecontroleerd op retourvloeistof? Is de krukassensor gecontr? Heeft de dealer al raildruk gecontroleerd als de motor niet aanslaat? Zijn de brandstofleidingen al gecontr op evt lekkage (dus lucht in het systeem). Staan er storingen in het systeem?
Een hoop vragen waarop je op dit moment waarschijnlijk geen antwoord hebt,maar leg het eens voor bij de dealer...

Slecht dat een dealer je zo'n advies geeft om een auto op marktplaats te zetten. Ze staan dus HELEMAAL niet achter d'r eigen merk.

Ik ga er trouwens van uit dat niet starten,niet aanslaan betekent. Dus startmotor draait wel,maar slaat niet aan.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

controleer het branstof filterhuis en de afdichtingen eens, wil nog wel eens een klein scheurtje in komen, waardoor er lucht wordt aangezogen en de motor niet aanslaat

Ben Espace (0), 12 jaar geleden

[quote=maarten4874]Wow wat een verhaal... en wat een bedrag wat je al kwijt bent... Echt erg.
Als de motor echt onder het rijden afslaat,lijkt mij de vervanging van de startmotor en kaartlezer/sleutels van tevoren al nutteloos te zijn geweest. Zijn de verstuivers al eens gecontroleerd op retourvloeistof? Is de krukassensor gecontr? Heeft de dealer al raildruk gecontroleerd als de motor niet aanslaat? Zijn de brandstofleidingen al gecontr op evt lekkage (dus lucht in het systeem). Staan er storingen in het systeem?
Een hoop vragen waarop je op dit moment waarschijnlijk geen antwoord hebt,maar leg het eens voor bij de dealer...

Slecht dat een dealer je zo'n advies geeft om een auto op marktplaats te zetten. Ze staan dus HELEMAAL niet achter d'r eigen merk.

Ik ga er trouwens van uit dat niet starten,niet aanslaan betekent. Dus startmotor draait wel,maar slaat niet aan.[/quote]
Bedankt Maarten voor de snell reactie.

Ben net even naar de dealer gereden met mijn oldtimer om een kopie te vragen van alle handelingen die men gedaan heeft. Ik zie dat ze iig echt heel veel opgeschreven hebben en ik alle richtingen gezocht hebben. Helaas is de handschrift niet goed te lezen,maar de laatse diagnose van de afgelopen week is wel wat duidelijker. En de advies die de monteur geeft is niet gelijk aan wat men mij aan de telefoon verteld heeft. Daar werd mij geadviseerd dat ik de kabelboom moest laten vervangen dan wel de auto doorverkopen aan iemand anders en deze opzadelen met de ellende.

Hier komen de bevindingen van de monteur in kwestie:

Auto warm laten draaien en sloeg na 15 min af. storing: DF 197 5DEF (5 DEF VERMOED IK IS SLECHT TE LEZEN) UD 14-CB,meteen gestart auto liep weer. na een half uur draaien,afgeslagen. Er is wel brandstof in aanvoerleiding voorpomp start ook meteen weer zonder balletje. (wat is een balletje)

Toen 3 uur laten draaien en sloeg niet af gedurende deze uren.

Vermoedelijk pomp of verstuiver,lijkt ook wat te nagelen en af en toe blauwe rook uit te stoten. Verstuivers testen??

Stekker drukregelaar schoongemaakt en daarna houdt het op meyt schrijven.

Ik heb zelf al een keer een uitdraai gemaakt van de door u genoemde stappen en meegenomen naar de dealer,maar toen hebben ze echt ruim 14 aan diagnose gedaan en zijn ze uiteindeljk gekomen bij de uch computer na tussendoor van alles te vervangen. Ik heb vanochtend even kunnen praten met de monteur die als laatste met mijn auto gewerkt had en de beaamde dat als hij de kabelboom op een bepaalde manier vasthield dat de auto soms uitviel en op andere keren als hij dreigde uit te vallen juist door deze handeling weer goed liep. Het probleem is dat ik mijn auto graag gemaakt wil hebben en dat ik jullie adviezen wel mee kan nemen naar de dealer. Maar ik vrees nu echt voor de rekeningen. Daarom ben ik op zoek naar een proffesional die ervaring heeft met deze auto en de gok durft te wagen.

Ik zie trouwens wel dat men de eerste keer de retourvloeistof gecontroleerd heeft,maar een onduidelijk antwoord.

jan gootjes (0), 12 jaar geleden

Dezelfde verschijnselen heb ik met mijn espace 2.2 dci bjr 2001 gehad. Deze wagen sloeg niet aan op de gekste momenten en viel stil tijdens
het rijden.

Het bleek de diesel opvoerpomp te zijn . Deze pomp bevindt zich onder het chassis ter hoogte van het rechter voorportier.

Je kan het volgende proberen als de wagen niet start: Zet het contact aan en luister of het pompje loopt, zo niet geef er een tik met een schroevendraaier o.i.d tegenaan, grote kans dat hij weer even loopt.

Oorzaak, door slijtage loopt het pompje te zwaar en komt niet uit zichzelf op gang. Remedie : pompje vervangen, onderdeeel kost ongeveer 150 euro

Veel succes met de oplossing van je probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.