Hallo allemaal,
Onlangs deed bij mij zich het volgende probleem voor:
Auto begon onder stationaire belasting ( Automaat in de D en voet op de rem ) op 3 cilinders te lopen. Wanneer ik dan wegreed was de eerste 200 toeren op 3 cilinders om daarna weer gewoon te rijden.
Vlak hierna voelde ik tijdens een constant rijden of bij optrekken ook hikjes wat in mijn ogen betekent dat ie soms een cilinder over slaat met ontsteking. Nu is het zo dat de auto zowel stationair ( N ) als onder belasting ( D ) ook op 3 cilinders loopt. Op snelheid is het goed op wat hikken na en na verloop van tijd is ook het hikken over en rijdt de auto normaal. Stationair in de N loopt de auto de ene keer wel goed om zo nu en dan op 3 cilinders te hikken. Problemen doen zich voor op gas als ook op benzine.
Vervangen: Bougie's en bobines. Nog niet uit laten lezen.
Compressie gemeten in PSI: Cilinder 1, 2, en 3: 125 PSI en cilinder 4: 145 PSI. Maar meting is niet betrouwbaar geweest.
Wat kan hier aan de hand zijn?
Groet,
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien LPG en bouwjaar een verbrande klep of te ver ingeslagen klepzittingen, maar eerst even een goede compressietest doen, ontsteking afsluiten, bougies eruit en met vol gas rondstarten tijdens de meting. LPG installatie dan even op benzene houden is raadzaam.
Uitlezen is ook verstandig.
Komt uit beide niets uit, dan kun je nog een cylinder lektest uitvoeren voor de kleine nuances.
Ga ik deze week nog even een exacte en goede compressietest doen zoals je beschreef.
Tevens zal ik de wagen even uit laten lezen bij de dealer.
Dank voor je antwoord!
10 jaar
Bobines al gecontroleerd?
10 jaar
Zoals in de eerste post gemeld zijn deze vervangen.
Groet,
Bas
10 jaar
Elektrode afstand vab je bougies wel goed? Wil vaak voorkomen dat men ze er zo indraait zonder te kijken.
Ik vermoed ook een verbrande klep.
10 jaar
Inmiddels compressie gemeten. Opgave fabriek: 9:1
gemeten:
cilinder 1: 8,75 bar
cilinder 2: 9,25 bar
cilinder 3: 9,80 bar
cilinder 4: 9,80 bar
elektrode afstand is correct. Op dit moment is stationair echter weer helemaal goed maar hikt en stottert de auto nog bij ongeveer 2500 toeren.er
10 jaar
compressie is ook acceptabel, alhoewel je op cylinder 1 toch een afwijking ziet.
Dit kan een meetafwijking zijn maar kan ook veroorzaakt worden door een lekkende klep.
Met een cylinderlektest kun je dit weer uitsluiten.
Maar in de regel loopt de auto juist stationair niet lekker bij lekkages langs de kleppen.
Het lijkt me toch verstandig om de auto even uit te laten lezen, dat geeft toch vaak even iets meer duidelijkheid.
Bij deze de auto uit laten lezen. Was gratis. Stukje service van Renault. Stonden heel veel foutmeldingen in waaronder lambda, injector 2 en 4, inlaatspruitstuk in de stress.
alle foutcodes zijn gewist maar er bleef er constant 1 terug komen. Dat was injector cilinder 4. Zou het kinnen zijn dat die lek is? Dat daarom de wagen op 3 poten loopt en stottert? Als ik op gas rijd zou de auto dus zowel gas als benzine krijgen.
viel me vanochtend op: bij het starten een flinke benzinegeur. Zou dus in mijn ogen een lekkende injector kunnen zijn.
10 jaar
Heb net de injectorrail los gehaald en de injectoren schoon gemaakt. Daarna sigaretje gerookt. Toen ik yerug kwam lag er in het ronde kopje van de injector op cilinder 2 een kleine drup benzine. Er van uitgaande dat renault cilinder 4 aan de distributie kant heeft zitten. Anders is het cilinder 3. Maar ook die had een probleem vertelde de garage. Maar kwam niet terug na reset.
10 jaar
Laatste update voor vandaag: Na het schoonmaken van alle injectors alles weer netjes terug gemonteerd. Daar waar ik er last van had dat de wagen de eerste 100 tot 200 toeren op 3 cilinders weg reed is dit euvel nu over. Ook het bokken bij optrekken is grotendeels weg. Nog wel een beetje en ik heb het vermoeden dat dit later weer terug zal komen. Echter is waarschijnlijk de oorzaak gevonden. Een injector die half verstopt zit. Toen ik de injectors er af haalde was er 1 rubbertje niet aanwezig. Dacht dat deze nog in de rail zou zitten maar toen ik de benzine uit de rail liet lopen kwamen er allemaal zwarte gruis stukjes mee. Waarschijnlijk rubbertje kapot die er voor gezorgd heeft dat er 1 en waarschijnlijk meerdere injectors half of bijna verstopt zitten.
Had een injector bij de renault garage besteld maar zag dat ze in duitsland de helft kosten. In ieder geval zal ik aan het vervangen.
Daarna nokkenastandwiel en distributie doen. Wagen is net een diesel.
Hou jullie op de hoogte of het probleem na het vervangen van de injectors weg is ja of te nee.
Dank wederom voor het meedenken.
Groet,
Bas.
10 jaar
Renault nummert inderdaad de cylinders andersom. 1 is aan de bakzijde en 4 is aan de distributiezijde.
Raar maar waar: Afgelopen dinsdagavond heb ik het inlaatspruitstuk, gasinjectors, benzineinjectors, gasklephuis, luchtfilter e.d. allemaal los gehad en flink gereinigd. In het luchtfilterhuis zit een stappenmotortje wat weer op het gasklephuis uitkomt. Deze was zeer vuil. De rest viel in principe wel wat mee. Na terug monteren bleef in eerste instantie het geschok waardoor ik direct aan een lekke klep moest denken. Echter, na een keer herstarten, is het geschok verdwenen en tuft de wagen weer perfect.
Een lekke klep kan dit toch niet zijn? Dan is er toch ALTIJD een probleem?
Enfin, tot nu toe is dit probleem dus opgelost door een grote schoonmaak van het inlaattraject.
10 jaar
lekke klep blijft inderdaad een probleem, dat gaat niet meer weg.
Het lijkt erop dat je het probleem hebt opgelost!
Bij deze na lang zoekwerk is eindelijk het probleem gevonden. Op aanwijzing van Renault dealer een injector vervangen, bobine vervangen, alles schoon gemaakt, bougies vervangen en nog wat van die werkjes was het probleem nog niet opgelost. Nu vertelde men mij dat het nokkenastandwiel wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Dit geloofde ik niet direct. Hij dieselt wel maar de distributie moet binnen 10.000 km toch vervangen worden. Gisteren als een stotterende gek naar huis gereden en was er compleet chaggie van. Kon het probleem niet vinden dus wist het ook even niet meer. Dan maar nokkenastandwiel en distributie vervangen en afwachten wat het resultaat zou zijn.
Vanochtend ben ik even rustig voor de motor gaan staan en liet deze draaien in de D op de handrem. Natuurlijk heerlijk op 3 poten. Toen schoot mij te binnen dat we in de zomervakantie naar de Renault garage in Frankrijk waren geweest met startproblemen. Deze vertelde dat we even moesten rommelen aan de bedrading die voor het blok langs liep. En als een wonder zijn de startproblemen nooit terug gekeerd.
Dus ik wederom rommelen aan deze bedrading. Helaas zonder resultaat. Vervolgens aan twee stekkertjes die onder de accubak liggen en warempel. Hij liep weer op alle cilinders. Nog een keer prutsen bracht het probleem terug en nog een keer en het probleem was weer verdwenen. Wat bleek? Deze kabels lagen over een stukje ijzer van de accubak en waren gaan schuren. Je raad het al, kabelbreuk tot gevolg.
Probleem dus nu helemaal opgelost!
Dank voor het meedenken!
Groet,
Bas
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar