Heb een naaf met lager gekocht van een nieuwere auto. Heb alles rondom de naaf goed los kunnen maken, stuurstangkogel, fuseekogel, bevestiging op veerpoot, echter toen ik de aandrijfas eruit wilde duwen ging dat niet, kloppen met een kunststof hamer had geen enkel effect. Een zware poelietrekker deed ook helemaal niets, de poelietrekker boog reeds zonder dat de aandrijfas loskwam.
Nu heb ik op een forum gelezen, dat renault loctite op de aandrijfas smeert bij montage en dat het draaiende deel alleen door verhitting ertoe bewogen kan worden om de aandrijfas los te laten.
Heeft hier iemand ervaring mee. Ben dankbaar voor iedere hulp. Hoef eigenlijk alleen de aandrijfas om te steken in de "nieuwe naaf" en alles weer vast te zetten. Graag advies.
Geplaatst door audirijder (0) , lid sinds 18 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
6 Reacties
Punt (35) PRO, 13 jaar geleden
Het vlak van de naaf zal nu ook wel onbruikbaar zijn. Warm maken ... 150 graden is genoeg . Gebruik een 3poot- trekker of een pers. Succes.
teunissen (0), 13 jaar geleden
De gehele aandrijfsa uit de bak halen, het geheel in de bank zetten en het spul er uit tikken met een goede dikke doorslag.
JaapVeld (0), 13 jaar geleden
Pas hetzelfde akkevietje gehad. Uiteindelijk maar een aandrijfas en fuseestuk op de sloop gehaald. Ik heb daarna uit nieuwsgierigheid geprobeerd het oude aandrijfasdeel uit het oude fuseestuk te krijgen om eens te zien waar dat nu zo vast zat. Warm gestookt, met een pers geprobeerd en uiteindelijk maar gewoon met een enorme hamer op de as gebeukt omdat ik hem toch over had. Niets van dat alles na met een snijbrander het fuseestuk open gebrand te hebben kreeg ik het los. Hij leek wel vast gebakken ik denk door extreme hitte door een verrot wiellager.
Dus veel succes toegewenst.
Gr Jaap
audirijder (0), 13 jaar geleden
De tip van het warmstoken van de flens was perfect.
De temperatuur is erg belangrijk, pas bij een temperatuur van 150 graden merkte ik, dat de as begon te bewegen.
Heb de flens met een gasbrander voorzichtig rondom opgewarmd en iedere keer met een infrarood thermometer de temperatuur gecontroleerd. De as zoals geadviseerd met een poelietrekker onder druk gezt
Hij ging er heel gemakkelijk uit.
De asvertanding goed schoongekrabt en toen de sloopnaaf eropgeschoven, ging heel soepel.
Alle schroeven weer met locktite vastgezet. Nu kijken of het nare geluid ook weg is.
Bedankt voor alle tips
Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden
sterkte al je ooit weer een schroef los wil hebben. Zit je weer met het zelfde euvel
jan5047 (0) PRO, 13 jaar geleden
Alle schroeven weer met locktite vastgezet !!!! dit was niet nodig geweest