Hallo,
Mijn auto is uitgerust met dagrijlichten (DRL) en een automatische regensensor. Als de DRL branden, zijn de achterlichten niet ingeschakeld. Dat was destijds de regel in de wet. Sinds kort is de EU richtlijn dat dit wel het geval kan/moet zijn. Ook schakelen veel auto's automatisch dimlicht in als de regensensor regen detecteert of een aantal keren gewist heeft. Dat doet mijn auto niet.
Zijn deze functies bij mijn auto zelf of door de dealer in te schakelen? Ik zou graag bij DRL de achterlichten hebben branden en automatisch omschakelen naar dimlicht bij regen. De auto moet donderdag toch naar de garage voor onderhoud, dus dan kan dat mooi worden meegenomen.
Alvast bedankt voor het antwoord,
Bas.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is in nl niet toegestaan dat de DRL tegelijk brand met de achterlichten. Zou ook geen enkele nut hebben, want ze staan uit om brandstof te besparen.
Mijn advies is gebruik lekker de lichtsensor op normale dagen, en je verstand op bijzondere dagen zoals zware regen en mist om dan even het licht knopje te draaien om de lampen aan te zetten. De normale dagen doet de auto dat dan voor je.
Dank voor je antwoord. Echter, het is juist toegestaan en verplicht voor nieuwe auto's om de achterlichten te laten branden bij DRL aan de voorzijde.
11 jaar
Vanaf 2015 branden bij nieuwe auto's ook de achterlichten als de DRL brand.
Maar dit geld dan alleen voor nieuwe auto's.
Bij Audi is het al mogelijk om de achterlichten erbij te laten schakelen.
11 jaar
De vraag is natuurlijk ook of bij mijn auto de achterlichten los te schakelen zijn van de kentekenverlichting. Iemand een schema van de bedrading?
11 jaar
[quote=sgm]De vraag is natuurlijk ook of bij mijn auto de achterlichten los te schakelen zijn van de kentekenverlichting. Iemand een schema van de bedrading?[/quote]
Nee maar waar is dat voor nodig? Zitten op een zelfde zekering en de bedrading is afgetapt van een achterlicht
Draad onderbreken met een schakelaar, maar nogmaals wat voor nut heeft dat!
Zo simpel is het niet. Lampen worden aangestuurd vanaf de ECU en daar wil ik niks aan veranderen. De vraag die ik heb is of de kentekenverlichting apart is. Kan namelijk goed zijn dat dat wel zo is vanwege wetgeving in andere landen. Dan is de vraag of de instelling te veranderen is.
Waarom dat alles? Omdat ik graag altijd achterlicht wil voeren, want bij lichte schemer of regen is de zichtbaarheid van DRL aan de voorzijde beter dan dimlicht. Alleen is een donkere achterkant dan niet gewenst. Volgens de nieuwe EU regels mogen dan de achterlichten wel branden, maar de kentekenplaatverlichting niet.
11 jaar
Als je het wilt zou je de achter lichtrn direct kunnen voeden met bijvoorbeeld de drl van voorzijde. En dan een diode plaatsen in de originele bedrading vlak voor het achterlicht. Dan branden enkel de achterlichten en niks anders.
11 jaar
Bedankt voor je reactie. Echter dat is niet het soort oplossingen waar ik naar op zoek ben.
11 jaar
[quote=sgm]achterlichten wel branden, maar de kentekenplaatverlichting niet.[/quote]
dat kan ik mij niet voorstellen en kan het ook nergens vinden
Dat klopt ook niet. Dat van die kentekenplaatverlichting is al helemaal apart.
Bij sommige auto's kan je de verlichting in de Scandinavische stand zetten en dan brand de DRL i.c.m. de achter verlichting. (dat kan in ieder geval bij VAG auto's)
11 jaar
Zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexU...
5.11. De elektrische aansluitingen moeten zo zijn dat de breedte- en achterlichten, de markerings
lichten (indien aanwezig), de zijmarkeringslichten (indien aanwezig) en de achterkentekenplaat
verlichting alleen tegelijk kunnen worden in- en uitgeschakeld.
5.11.1. Dit geldt niet:
5.11.1.1. wanneer breedte- en achterlichten en ook zijmarkeringslichten die met voornoemde lichten
zijn gecombineerd of samengebouwd, als parkeerlichten zijn ingeschakeld, of
5.11.1.2. wanneer zijmarkeringslichten samen met richtingaanwijzers knipperen, of
5.11.1.3. wanneer het lichtsignaalsysteem overeenkomstig punt 6.2.7.6.2 functioneert, of
5.11.2. voor breedtelichten, wanneer hun functie wordt vervangen overeenkomstig de bepalingen van
punt 5.12.1.
5.11.3. Bij een onderling afhankelijk lichtsysteem moeten alle lichtbronnen tegelijk worden in- en
uitgeschakeld.
6.2.7.6.2. de dagrijlichten samen met de in punt 5.11 genoemde lichten functioneren, waarbij als
minimumvereiste ten minste de achterlichten moeten worden geactiveerd; hetzij
(waarbij 5.11.1.3 belangrijk is)
Naar verluid wordt achterlichten aan bij DRL verplicht bij nieuwe modellen vanaf 2015. Kan helaas niet de officiële richtlijn vinden. Vanaf modeljaar 2014 zijn er al auto's die de achterlichten aan hebben bij DRL (Volvo). Of de kentekenplaatverlichting mee aan gaat, weet ik niet. Verplicht is het in ieder geval niet.
(ik dacht overigens dat het niet toegestaan was om bij DRL kentekenplaatverlichting te voeren, dat is het echter wel)
@richard9712: heb jij toevallig die richtlijn gezien voor 2015?
11 jaar
Dat van die regelgeving in 2015 heb ik uit de Autoweek, zie de link.
EU richtlijn weet ik dus niet.
http://www.autoweek.nl/nieuws/25292/
De achterlichten hoeven dus niet te branden bij het voeren van DRL als het duidelijk is of
de dimlichten wel of niet aanstaan. (bijv. d.m.v. gedimde dashboardverlichting of aanduiding op dashboard)
Als de achterlichten branden brand ook de kentekenplaatverlichting.
Dit maak ik tenminste op uit de betreffende EU richtlijn.
11 jaar
Volgens dealer kun je achterlichten niet aanzetten bij DRL voor. Vermoed dat die aanpassing ook niet meer gaat komen voor de Mégane III omdat de facelift al geweest is en het pas verplicht wordt voor nieuwe types vanaf 2015.
10 jaar
Je kan vast wel zelf een schakeling hiervoor maken.
Misschien zijn deze zelfs wel kant en klaar te koop.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar