Renault Laguna: aarde probleem richtingaanwijzer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

De auto werd bij de APK afgekeurt omdat het achterlicht mee zou knipperen met het knipperlicht.
Ik heb dit feit moeten constateren bij nacht en met het bedekken van het knipperlicht en dan nog heel goed kijken in een bepaalde hoek. Ben gaan meten met een dig.meter en meet bij het knipperen een op en neer gaan van de spanning tussen 2 en 4 tiende volt. Dit is bijna niet te zien. Nieuwe aarde op de achterlicht unit gemaakt. Geen verschil. Een aarde draad van de min pool van de akku naar de unit gemaakt. geen verschil.
Ben gaan meten op een andere nieuwe auto en meet daar een spanningsval van 2 tiende volt.
Kan iemand mij een hint geven waar ik het dan moet zoeken en wat voor een APK nu de waardes moeten zijn?

Oja voor de zekerheid ook de bedrading van de trekhaak maar doorgeknipt om deze als storingsbron uit te schakelen.

Op het afmeldformulier van de APK staat aarde probleem richtingaanwijzers achter.
NABERICHT.
Wanneer ik het contakt aan zet meet ik toch 0,2 volt op het achterlicht. Uiteraard zonder de verlichting in te schakelen. Ben daarna alle zekeringen gaan trekken en de 0,2 volt verdwijnt alleen bij de zekering van het ABS systeem. Daar heb ik geen fout meldingen van

fvleeuwen

Geplaatst door fvleeuwen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Kun je het zelf waarnemen, het knipperen van het achterlicht? Denk erom dat de waardes van de wattages van de lampjes goed kloppen bij deze auto! Doet ie aan beide zijden hetzelfde? Als ik je verhaal zo lees kon er ook nog wel eens een overaktieve keurmeester zijn die jou auto heeft gekeurd. Ga als je niet overtuigd bent in beroep bij de keuring. Dat is een kleine moeite, en dan weet je meteen of het zo erg is gesteld met je verlichting. Als je het probleem alleen vast kan stellen bij nacht, zoals je zegt, dan keurt de rdw hem daar echt niet op af! Hoor het wel.

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reaktie. Het is aan alle twee de kanten en ik heb verschillende mensen gevraagt of zij iets zien maar niemand dus. Toen ik hem wegbracht voor de APK had ik alles van de auto al gecontroleerd en gemaakt alleen liet ik de ruitenwissers zitten zodat zij ook iets hadden. Wat werd de afkeuring: Ruitenwisser, een heel klein beetje corrosie op de remleiding rechtsvoor en de achterlichten.Bedankt voor de tip. Woensdag breng ik hem voor herkeuring en je hoort het vervolg.
Uiteraard remleiding netjes schoongemaakt ( gelijk van voor naar achter )en in de tektyl gezet en ruitenwissers vervangen. Je hoort het vervolg.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij twijfel in beroep gaan tegen de uitslag van de keuring!

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Wel weer naar de APK. Achterlicht was ineens wel goed.
Maar....je mag schijnbaar niet de remleiding opschuren om de corrosie weg te halen. Dus weer afkeuring. Laat het maar maken door hun. Ben het zat en 't is voor mijn eigen veiligheid natuurlijk.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Is jou auto van 2000? En nu al de remleiding verrot? Man, was in beroep gegaan! Ze sollen met je! Iedereen weet dat een remleiding uit 2000 niet verrot is, kan niet! Wie is dat superbedrijf??? En nu gun je ze ook nog de winst, dat snap ik helemaal niet. Wat is dat toch in nederland? Natuurlijk mag je een remleiding opschuren. Alleen putroest is niet toegestaan. En dat heeft een auto van 2000 nog niet hoor!

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

KwikFit. Van roest heb ik geen verstand. Mij werd verteld dat het put of puntcorrosie is. Het zit bij het linkervoorwiel. Je kan de plaats zien als je de band naar links draait en kijkt door de wielkast.

Reparatie kost zeker 200 Euro. Men wat moet ik nou.

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Hoe zie ik of het putroest is of niet? Toen ik het voor het eerst zag was de verf er een beetje af gebladderd en dacht dat er wat corrosie op de leiding gekomen.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Het is niet zo moeilijk, putroest id een afkeur, dat wil zeggen, als je het goed hebt geschuurd en er blijven dan nog kleine putjes zichtbaar die er niet uitgeschuurd kunnen worden, dat is putroest! Maar het lijkt me sterk dat jij dat hebt met een laguna uit 2000! Kaal schuren en dan kijken hoe het eruit ziet. Lijkt het netjes dan zet je het gewoon in de ijzer menie of andere grondverf. Als ze dan weer tot afkeur overgaan, dan ga je gewoon in beroep tegen de afkeur. De auto moet natuurlijk wel afgemeld worden als een afkeur, anders kun je nergens tegen in beroep gaan. Succes ermee!

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor de reaktie. We gaan het proberen.
Komt vervolg.

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Nog 1 vraag: Ik heb begrepen dat de auto bij garage moet blijven tot er iemand van de RvW komt.
Hoeveel tijd gaat daar mee meestal overheen?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

RDW! niet RvW. Ze komen direct! Zodra je aangeeft het niet eens te zijn met de uitslag van de keuring en dat je in beroep gaat tegen de uitslag, moet de keuringsinstantie (de garage die hem afmeld) dat aan de RDW kenbaar maken. Deze komt dan direct naar de keuringsplaats en herkeurt de auto. Ik denk trouwens niet dat de keurmeester het zover laat komen. Geef duidelijk aan dat je in beroep gaat wanneer hij de auto afmeld als een afkeur. Hij zal zeker 2 x nadenken voordat hij de auto afkeurt. Je mag trouwens in beroep gaan tegen een af of een goedkeur voor de periode waarvoor het rapport afgegeven is. Bij een goedkeur kan dat dus een jaar zijn. Hou er echter rekening mee dat dingen wel aannemelijk moet worden gemaakt. Dat betekend in de praktijk dat je meteen in beroep moet gaan, alleen dan komt de rdw ook meteen herkeuren.

Sytze

kawaZ750 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik heb ook een keer gehad dat van een laguna van `99 enkele remleidingen helemaal verrot waren. Als je ze aanraakte, vielen ze uit elkaar. Ook bij vrij jonge scenic`s komt het voor dat de remleidingen rotten. Het kan dus wel

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

OKe, het kan wel, maar dat zie je natuurlijk wel nadat je ze hebt geschuurd. Dan kun je zien of er putroest in zit. En dat mag niet. Wil ook niet stoken, maar enkel de klant wijzen op de rechten en mogelijkheden die hij heeft bij een apk keuring. Het is niet de bedoeling een onveilige auto door de apk te persen. Het lijkt er hier echter op dat er een spelletje gespeeld wordt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling van een apk. Maar goed, de tijd zal het ons leren.................

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Nou schoon gemaakt en wel. Het hele stuk is glad en van metaal op 1 heel klein puntje na. Ik heb de boel schoon gemaakt met een koperborstelje. Het puntje lijkt op , als je een centerpuntje in metaal slaat alleen veel minder diep. Het heeft de zelfde metaalkleur als de rest maar misschien komt dat omdat ik het schoon gemaakt hebt. Zou net zo goed een steentje geweest kunnen zijn wat er tegen aan is geslagen daar het bij de wielbak is.
Denk dat ik die keurmeester woensdag eerst vraag nog eens goed te kijken en met een onbevredigend antwoordt de boel laat keuren ( met in beroep gaan ). Zeker is dat als ik het stuk laat vervangen de oude remleiding opvraag.

Frank

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou Frank, hoe is het afgelopen? Ben zeer benieuwd!

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Sorry voor de late reaktie maar mijn adsl lag er meer dan een week uit.

Dinsdag nacht tot 2 uur in het ziekenhuis op de eerste hulp gezeten met m'n vrouw dus woensdag NIET naar de keuring.
Ben nu naar een andere garage gegaan en heb hun eerst de remleiding laten zien. Hij zei dat als dat ene puntje al puntcorrosie is dan snap hij niet de afkeuring. Precies zo als jij zei, gewoon in de ijzermenie en inspuiten. Keuring staat nu bij deze garage woensdag de 14 de.
Wordt vervolgt.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoe is het met je vrouw nu? Gelukkig zijn er meer gewone keurmeesters in nederland. Al had ik het graag willen meemaken dat je in beroep was gegaan! Geloof mij maar, dat had je gewonnen. Nou, we wachten maar af.

Sytze

fvleeuwen (0), 17 jaar geleden

Weer redelijk. Nou vandaag gekeurt en je begrijpt het al Goed gekeurt.
Sytze bedankt voor al jou informatie en hulp. Denk ook dat ik nu een goede garage gevonden hebt.
Heel moeilijk hier in Utrecht en omstreken. Zijn klein en geven je eerlijke informatie. Bijv. In het afkeuringsrapport van die kwikfit stond ook dat eerdaag mijn fuseekogel vervangen moest worden.
Voorlopig helemaal niets aan de hand dus. Schijnt dat Renault moeite heeft om dit goed voor elkaar te krijgen. Sytze nomaals bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.