close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: abrupt overschakelen naar lpg

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V. 103KW JE0N MOT.F4R

Beste Particulieren en Professionals,

De Espace schakelt sinds een aantal weken abrubt over naar lpg en doet dit al na 100 tot 200 meter rijden. Voorheen gebeurde het altijd bij het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling en meestal na 1 a 2 km. Ik houd hier nu rekening mee door even tussengas te geven, het benzine verbruik is daardoor wel lekker laag. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, toevallig ook de MAP sensor.

Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat de auto (meestal na een korte rit) niet wil aanslaan (startmotor draait wel). Als de motor eenmaal loopt, loopt ie als een zonnetje, zowel op gas als op benzine. Als op ik het forum kijk denk ik aan de MAP sensor, iemand een idee?

groet,
Martin

Geplaatst door

mkroon (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk eerder dat je BDP sensor of zijn stekker slecht is.

pieterp9094 0
badge

17 jaar

[quote=pieterp9094]Denk eerder dat je BDP sensor of zijn stekker slecht is.[/quote]
Deze was vorig jaar zomer reeds door de renaut dealer vervangen inclusief de stekker. Zou die zo kort meegaan, heb sindsdien ongeveer 9000 km gereden!

mkroon 0

17 jaar

Zou je starproblemen kunnen hebben omdat de bougies los zitten? Toen ik de bougies zelf controleerde, kon ik ze met de hand eruit draaien. Heb geen startproblemen meer sinds ik ze vastgezet heb. Als ze los zitten, zou de MAP sensor dan foute data kunnen geven?

mkroon 0

17 jaar

[quote=mkroon][quote=pieterp9094]Denk eerder dat je BDP sensor of zijn stekker slecht is.[/quote]
Deze was vorig jaar zomer reeds door de renaut dealer vervangen inclusief de stekker. Zou die zo kort meegaan, heb sindsdien ongeveer 9000 km gereden![/quote]
Wellicht een fout gemaakt bij de montage van de stekker oid ? Je weet maar nooit..

pieterp9094 0
badge

17 jaar

[quote=pieterp9094][quote=mkroon][quote=pieterp9094]Denk eerder dat je BDP sensor of zijn stekker slecht is.[/quote]
Deze was vorig jaar zomer reeds door de renaut dealer vervangen inclusief de stekker. Zou die zo kort meegaan, heb sindsdien ongeveer 9000 km gereden![/quote]
Wellicht een fout gemaakt bij de montage van de stekker oid ? Je weet maar nooit..[/quote]
Lijkt me sterk, vlgs mij komen er twee draadjes uit (net als bij de fietskmteller) en maakt het niet uit hoe je deze aansluit.

Nou is mijn vertrouwen in de Renault dealer niet erg groot, maar dit kunnen ze toch nog wel. Het is dat ik de auto destijds net had en nog niet kende, anders had ik het wel zelf gedaan.

Daarnaast lijkt me het onmogelijk om eerst probleemloos 2000 km te rijden (op vakantie) en dat ie daarna startproblemen geeft omdat ie verkeerd is aangesloten!

Maar zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf, lijkt het nu goed. De bougies zitten nu weer vast. Nu kijken hoe het brandstofverbruik is, want deze is ook langzaam steeds hoger geworden, van ruim 1 op 9 naar krap 1 op 7. Maar het kan natuurlijk ook aan het jaargetijde liggen!

Heeft iemand nog suggesties op mijn vorige bericht?

mkroon 0

17 jaar

Ik zeg ook niet dat de draden omgekeerd zitten, maar wat ik aan wil geven met mijn post is dat of de contacten of de soldering niet goed is. Kan ook zijn dat de contacten niet goed zijn aangeknepen. Ik kijk wat dat soort dingen nergens meer van op. Zelfs in de meest high tech industrie komen dit soort dingen voor.

Maar goed ik begrijp nu da je startprobleem is over. Verbuik zou met mapsensor te maken kunnen hebben inderdaad, meten is weten...

Hoe zagen de bougies er eigelijk uit nadat ze een tijdje los hebben gezeten ?

pieterp9094 0
badge

17 jaar

Lijkt me sterk, vlgs mij komen er twee draadjes uit (net als bij de fietskmteller) en maakt het niet uit hoe je deze aansluit.



Het maakt wel degelijk uit hoe je ze aansluit, sluit je ze verkeerd om aan, loopt ie helemaal niet

kawaZ750 0
badge

17 jaar

Nou KawaZ750, dan is dat ook de wereld uit :-). Enig idee hoelang die sensor dan meegaat, toch wel langer dan 9000km mag ik hopen!


Pieter, de bougies zagen er mooi lichtbruin uit, volgens mij niet mis mee!. Als ie loopt, dan loop ie ook als een zonnentje, ondanks dat er al 190000km op staat. Wil er zeker toch wel nog een ton bijrijden. Heb vorig jaar trouwens in de vakantie met een sleurhut van ruim 1500kg (8 bij 2,5m) toch gemiddeld 1 op 5 gereden, wat ik zeer netjes vond. Het is een heerlijke auto, en ik leer em steeds beter kennen. Maar als weer eens niet wil starten dan baal ik wel weer.

groet

mkroon 0

17 jaar

[quote=mkroon]Nou KawaZ750, dan is dat ook de wereld uit :-). Enig idee hoelang die sensor dan meegaat, toch wel langer dan 9000km mag ik hopen!


Pieter, de bougies zagen er mooi lichtbruin uit, volgens mij niet mis mee!. Als ie loopt, dan loop ie ook als een zonnentje, ondanks dat er al 190000km op staat. Wil er zeker toch wel nog een ton bijrijden. Heb vorig jaar trouwens in de vakantie met een sleurhut van ruim 1500kg (8 bij 2,5m) toch gemiddeld 1 op 5 gereden, wat ik zeer netjes vond. Het is een heerlijke auto, en ik leer em steeds beter kennen. Maar als weer eens niet wil starten dan baal ik wel weer.

groet[/quote]
Oja, de map sensor, is dat nummer drie op de foto, mijn frans is niet zo goed!

Zie http://img217.imageshack.us/my.php?image...

mkroon 0

17 jaar

Nu 3,5 maand later geen startproblemen meer gehad. Lag zeer waarschinlijk wel aan de losse bougies. Alleen de overschakeling naar gas gaat nog steeds niet vloeiend, iemand enig idee?

mkroon 0

17 jaar

[quote=mkroon]Nu 3,5 maand later geen startproblemen meer gehad. Lag zeer waarschinlijk wel aan de losse bougies. Alleen de overschakeling naar gas gaat nog steeds niet vloeiend, iemand enig idee?[/quote]
Ik neem aan dat de auto G3 LPG is.
Als de motor op temperatuur is en de gasmeting okee is slaat hij over op LPG.
Rij zelf een Scenic op LPG (Vialle LPI) en heb het zelf ook in de zomer, dan is de auto sneller op temperatuur.
In de winter kan het wel een kilometer of twee duren.

gripzz 0

17 jaar

Bedankt voor je reactie Gripzz. Het is idd een g3 systeem, van Eurogas.

Even voor de duidelijkheid, hij schakelt dus gewoon over als je bv aan het optrekken bent, en als je ermniet op bedacht bent, dan kan komt dit nogal met een klap, en dat doet ie nu dus sinds februari. Daarvoor schakelde ie altijd netjes over wanneer je naar een hogere versnelling overschakelde (meestal naar de 2e).

mkroon 0

17 jaar

[quote=mkroon]Bedankt voor je reactie Gripzz. Het is idd een g3 systeem, van Eurogas.

Even voor de duidelijkheid, hij schakelt dus gewoon over als je bv aan het optrekken bent, en als je ermniet op bedacht bent, dan kan komt dit nogal met een klap, en dat doet ie nu dus sinds februari. Daarvoor schakelde ie altijd netjes over wanneer je naar een hogere versnelling overschakelde (meestal naar de 2e).[/quote]
Is die van Eurogas lijkend op LPI of verstuiver?

Dat het met een schok komt is volgens mij niet goed, lijkt wel of er een teveel gas ingespoten wordt zodra die overschakelt. Ik denk dat dit een vraag is voor de gasspecialist denk ik, wellicht zijn die er ook op dit forum.

Het enige wat ik merk als de auto op lpg gaat is dat hij ietjes meer herrie maakt (tikken van gasinjectoren), maar dat is normaal. Ik rij trouwens een pro active aut 4.

gripzz 0

17 jaar

Het is geen LPI, zit nog gewoon een verdamper in.

Nu ik het weet heb ik er niet veel last van, als je wegrijdt je moet er alleen even denken en je verbruikt nog minder benzine, natuurlijk wel even opletten dat je niet te weinig op benzine rijdt ivm de injectoren.

mkroon 0

17 jaar

[quote=mkroon]Het is geen LPI, zit nog gewoon een verdamper in.

Nu ik het weet heb ik er niet veel last van, als je wegrijdt je moet er alleen even denken en je verbruikt nog minder benzine, natuurlijk wel even opletten dat je niet te weinig op benzine rijdt ivm de injectoren.[/quote]
Wat dan zou kunnen doen is iedere week een ritje van zo`n 40 kilometer op benzine.
Dan weet je im ieder geval dat de motor z`n smering van de benzine heeft gekregen.

Het risico van te weinig rijden op benzine zijn oa verhoogde slijtage van de motor en aanslag op je injectoren zodat deze geen goede nevel kan produceren en daarom moeite met starten kan krijgen of een verhoogd verbruik. Wellicht kan een specialist dit onderbouwen?

gripzz 0

17 jaar

[quote=gripzz]Het risico van te weinig rijden op benzine zijn oa verhoogde slijtage van de motor[/quote]
Leg dat eens uit...

AS1 220

17 jaar

[quote=AS1][quote=gripzz]Het risico van te weinig rijden op benzine zijn oa verhoogde slijtage van de motor[/quote]
Leg dat eens uit...[/quote]
Daarom mijn laatste zin... "Wellicht kan een specialist dit onderbouwen?"

Bij de plaatselijke Renault dealer zeggen ze dit, neem aan dat info correct is. Zijn geen gasspecialist...

gripzz 0

17 jaar

Je moet niet alles geloven wat ze bij de dealer zeggen! Van LPG installaties hebben ze niet altijd verstand, een Renault monteur wist me te vertellen dat de motor op een mix van benzine en lpg rijdt voordat deze volledig overschakelt naar lpg, ach ja.

Dat motor een verhoogde slijtage heeft bij het rijden op lpg......., denk dat de rijstijl toch wel de belangrijkste oorzaak is!

Aanslag op injectoren, kan ik me iets bij voorstellen!

mkroon 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.