Renault Laguna: Abrupte acceleratie na 4000 toeren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: V6 24v (L7X) 191 pk

Hallo,

Er is iets vreemds aan de hand met mijn Laguna V6 (ES9J / L7X). Ik zal proberen het probleem te beschrijven in de hoop de oorzaak te vinden.

Omdat ik het geluid van de V6 wat te tam vond, heb ik het originele luchtfilterhuis verwijderd en een open luchtfilter gemonteerd op de inlaat. Na het testen kwam ik erachter dat de acceleratie tussen 3000 en 4000 niet meer was als voorheen: was het voorheen nog zo dat de acceleratie van 3000 tot 4000 toeren geleidelijk steeg om vervolgens er na 4000 toeren goed door te trekken, was het met open luchtfilter dusdanig dat er tussen de 3000 toeren en 4000 toeren weinig gebeurde, maar plotseling vanaf 4000 toeren extra hard accelereerde alsof ik op dat moment pas het gaspedaal volledig had ingetrapt.

Omdat ik ervanuitging dat dit te maken had met de aanzuiging van warme lucht, heb ik het open luchtfilter weer verwijderd en het originele filterhuis terug gemonteerd. Het probleem echter is nu, dat hij nu nog steeds bij 4000 toeren abrupt accelereert.

Ik snap dus even niet wat ik niet goed heb gedaan. Ik heb gecheckt of er slangen los waren geraakt of bepaalde stekkers, maar tot zover heb ik niks geks kunnen ontdekken. Kan het misschien zijn dat ik de ecu moet resetten vanwege deze grap of is er iets anders aan de hand? De motor loopt verder stationair rustig en soepel en acceleratie loopt verder geleidelijk, geen stotteren of iets derg.

Ed Ang

Geplaatst door Ed Ang (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Heino4267 (260), 12 jaar geleden

In het algemeen leidt een wat langer, beter gedempt aanzuigtraject tot minder vermogen, maar meer trekkracht (koppel) bij lage toeren.

Waarom het verschijnsel blijft na terugbouwen van de originele toestand weet ik niet.
Wellicht de accu een paar minuten losnemen (= radiocode weten en kunnen invoeren + ramen inleren...) zodat de computer de leercurve vergeet?

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ramen inleren? Of bedoelde je de sleutel?

zafira2.2dti (0), 12 jaar geleden

hey Ed, Hein bedoeld wel degelijk je ramen hoor, naar boven doen 10 seconden vasthouden, naar beneden doen 10 seconden vasthouden, en hij is ingeleerd, wel met je contact aan natuurlijk, anders doen ze helemaal niks. Succes.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Ah ok, weer wat geleerd. Ik neem aan dat de sleutels niet opnieuw hoeven worden ingeleerd.
Wat ik me wel afvraag of er bij de ECU van de L7X wel een "leercurve" is, als het gaat om de luchtinlaat??

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Ik heb vandaag de ECU losgekoppeld voor een tijdje en deze vervolgens weer aangekoppeld. De abrupte acceleratie is er niet meer. De auto accelereert nu weer zoals het hoort: geleidelijke opbouw van 3000 naar 4000 toeren om vervolgens door trekken. Gek eigenlijk, ik wist niet dat de ECU van de V6 zich kan/ging aanpassen aan de inlaatlucht...?

RPJdeWeert (0), 12 jaar geleden

Lucht is het belangrijkste. Aan de hand van de luchttemperatuur en de hoeveelheid bepaalt de ECU de inspuiting. De meeste motortuning is gebaseerd op het principe om zoveel mogelijk lucht (lees zuurstof) in je motor te krijgen. Je kunt zoveel brandstof inspuiten als je wilt, maar de zuurstof is de beperkende factor. Daarom is lucht zo belangrijk, en alle sensoren die hiermee verband houden. Dan is het niet vreemd dat je de ECU even moet resetten als er een nieuwe sensor op komt.

Ed Ang (0), 12 jaar geleden

Er is in mijn geval geen sprake van een nieuwe sensor, slechts een andere manier of hoeveelheid van "ademhaling". Laten we zeggen dat de ECU zich op de open luchtfilter had aangepast, waarom pastte hij zich niet op het originele luchtfilter aan toen ik deze terug monteerde? Tenzij dit alles ligt aan een van de sensoren die in de buurt liggen en niet aan zozeer aan de inlaat zelf? Met welke sensoren heb ik in en bij de inlaat te maken? Ik zie in ieder geval in de inlaat een lucht temp sensor. Maar ik geloof niet dat deze sensor mijn beschreven klacht kan veroorzaken.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Leerproces in de ecu's is al behoorlijk oud. Was er al in 1986 en werd daarna (begin 90er jaren) verplicht.
Het leerproces gaat uit van de lambdasonde en het mengsel.
Dat mengsel is rechtstreeks afhankelijk van de aangezogen hoeveelheid zuurstof. Ik zei geen lucht, want warmere lucht bevat minder zuurstof.
Derhalve heeft de lucht temperatuur wel degelijk effect op het mengsel.

Het leerproces is niet in een oogwenk gereed, dat kan in extreme gevallen wel een kwartiertje duren.
Bovendien heeft de ecu op zijn minst 2 leerwaardes, 1 voor stationair en 1 voor deellast en beide moeten opnieuw ingeleerd worden.
Door het stroomloos maken van de ecu heeft deze de beginstand weer opgehaald en kennelijk klopt die met je motor zoals deze nu is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.