Renault Megane: ABS lampje op dashbord brand, met de rest van de gevolgen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

Sinds geruime tijd brand het ABS lampje. (ABS werkte niet meer) van mijn megane II 2.0 16v
Aan de clip is geconstateerd dat linksvoor een probleem is met het ABS.
Als oplossing hebben we de kabel met censor als eerst vervangen. (kabel bij het wiel)
Dit leek de oplossing tot na een tijdje het lampje weer aanging.
Na een beetje rommelen bij het wiel ging het lampje weer uit en heb ik een tijdje door kunnen rijden zonder dat deze weer aanging.
Toen hij weer aanging weer gerommeld bij het wiel en terug naar de garage waar we weer een nieuwe kabel plaatste die gelijk geen oplossing gaf.
Oude er weer in en weer een tijd mee gereden tot het lampje niet meer uit te krijgen was.

Van de week de auto weer naar de garage gebracht om het probleem op te lossen.
Weer een nieuwe censor erin, maar weer geen oplossing.
Conclusie was het ligt aan het wiellager die zit er verkeerd in. ( er is eerder wel een nieuwe geplaatst, maar die zit goed)
Als dit het geval is dan moet hij het nooit doen en niet zo nu en dan. (volgens mij)
Toen ik de auto ophaalde brande het ABS lampje.
Nadat ik thuis was en weer weg ging merkte ik op dat het lampje ineens uit was gegaan.
Ik heb toen een noodstop gemaakt om te testen of het ABS het deed en dat was wel het geval.
Het weekend ging de ene keer het lampje tijdens het rijden aan of uit of deed dat al gelijk bij de start.

Auto weer bij de dealer gezet en die denkt nu dat het de kabel van de censor naar de rekeneenheid of de rekeneenheid zelf is.
Dit blijkt een dure reparatie te gaan worden waarbij ik nog steeds niet echt overtuigt ben dat dat het geval is.
De monteur zegt dat hij alles bij het wiel heeft nagekeken en daar echt niets heeft kunnen vinden.
op de clip gaf hij ook aan dat de auto 650 km/uur zou rijden (was het maar zo'n feest).
Daar ik de reparatie niet gelijk laat uitvoeren heb ik de auto meegenomen met een brandend lampje en dus geen ABS.
Thuis aangekomen (had ik het maar in de garage gedaan) toch weer even aan de kabel bij het wiel gerommeld.
Contact aan, starten....... lampje uit !!!!!!

Nog even het een en ander uitgezocht en de volgende mogelijkheden tegengekomen.
- Massa probleem, wat moet ik daar bij voorstellen?
- ABS ring, is dit wat anders dan de magneetzijde van het lager?
- Corrosie op het lager, lager is ongeveer een jaar oud.
- alle eerder opgenoemde mogelijkheden.

vragen.
Wie heeft eerder met dit probleem te maken gehad en wat was toen de oplossing.
wat zijn de mogelijkheden om de kabel naar de rekeneenheid te testen en de rekeneenheid zelf.
wat zijn de clip meldingen als het de rekeneenheid zou zijn, lijkt mij dat die een eigen melding heeft.
waar zit de rekeneenheid voor de ABS precies, kan je gemakkelijk de kabel er van los halen om hem door te meten.
wat waren ongeveer de kosten voor deze reparatie, alleen kabel vervangen of kabel met rekeneenheid.
kan er een tweedehands rekeneenheid gebruikt worden en moet ik daarbij nog letten op een bepaald type. (meg 1.6 of 2.0 en bouwjaar)

Iedereen die reageert alvast bedankt voor de reactie, ik hoop dat iemand de juiste oplossing (goedkoopste het liefst) voor mijn probleem heeft.

megIIgt

Geplaatst door megIIgt , lid sinds 9 jaar geleden

11 Reacties

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Paar keer meegemaakt dat de magneet strip in het lager defect is .
Nieuw lager erin en klaar als kees.
Kan natuurlijk ook bedrading zijn vanaf sensor naar abs unit.

Ergste geval abs unit zelf.

Safrane10698, 9 jaar geleden

Of de ring met het klemmetje is stuk of zit verkeerd waardoor de sensor niet plat op de abs ring zit.

Lager zit niet verkeerd om, want er zit maar aan een zijde een abs ring in het lager. En dit valt op, want de kleur van de abs ring is anders dan de normale zijde van het lager.

megIIgt, 9 jaar geleden

Het probleem deed zich al voor voordat het lager vervangen was. Hierdoor sluit ik een defect lager uit.

Het klemmetje waar de censor in bevestigd zit is voor mij ook de hoofd verdachte. Dit heb ik ook bij de garage doorgegeven. De monteur zegt dat deze goed is maar als ik aan de kabel kom dan kan ik hem heen en weer bewegen.
Hierdoor denk ik dat de censor niet juist tegen het lager ligt.
Dit wordt bevestigt door het feit dat mijn ABS lampje uit ging toen ik vanmiddag aan de censor kabel bij het klemmetje zat.

Heeft iemand nog antwoorden op de andere vragen?

Safrane10698, 9 jaar geleden

Bij mij zat er altijd nul, nul beweging in de sensor, deze klikken echt goed vast namelijk. Probleem wel is dat dit klemmetje niet te vervangen is zonder het lager nogmaals te vervangen omdat je niet op de buitenzijde van het lager kan uitpersen. En als je op de binnenzijde uitperst kan je het lager weggooien.

megIIgt, 9 jaar geleden

Daar was ik al bang voor. Ik weet namelijk niet hoe die bevestigd zit maar had wel het vermoeden dat je het lager er voor moet demonteren. Een hele hoge rekening voor een houdertje van niks. Vind het wel raar dat de dealer zegt dat het goed is en dat na mijn verhaal. Vanmiddag maar weer even langs rijden. Zal eerst eens bij het andere wiel voelen hoe die zit (had ik al eerder moeten doen)

Had vanochtend weer dat het lampje aan was, weer tegen de censor gedrukt en ABS lampje weer uit. Bij het wegrijden ging hij deze keer weer gelijk aan. :@

Safrane10698, 9 jaar geleden

Als je het wiel eraf haalt kan je zicht krijgen op het klemmetje, probeer deze een met beleid iets platter te buigen. De sensor moet echt helemaal stil zitten in het klemmetje en niet rammelen.

megIIgt, 9 jaar geleden

Ik heb net even gekeken en links zit hij echt veel losser dan rechts. Het ABS lampje brande weer dus weer even gerommeld en het lampje ging weer uit. Als ik één wiel omwenteling maak gaat hij al weer aan. Zal het houdertje vanmiddag proberen bij te buigen. Kan toch geen kwaad meer als ik het probeer. ;-)

megIIgt, 9 jaar geleden

Garage heeft ook gezien dat het klemmetje losser zit dan normaal.
Klemmetje kost 3 euro, maar nu blijkt dat hij tussen de fuswe en de ophanging zit geklemt.
Hoe veel werk is het om die te demonteren en weer te monteren?
Ik schat een uurtje als niet alles vast geroest zit.

Mvg

Ramjod PRO, 9 jaar geleden

Men moet toch het wiellager eruit persen wil je de bevestigings klem vervangen.

megIIgt, 9 jaar geleden

Daar ben ik niet blij mee. Want dan gaat de prijs flink omhoog.

megIIgt, 9 jaar geleden

Oplossing.
Het heeft even geduurd maar nadat ik opdracht had gegeven om het sensorklipje te vervangen besloot de garage anders te gaan onderzoeken.

Hij had opdracht gegeven omdat ik toch ergens moest beginnen. De laatste keer hadden ze veel tijd nodig om (n)iets te ontdekken. Nu besloten ze om de kabel van de ABS. eenheid naar de sensorkabel door te meten en vonden ze een draadbreuk.
Aangezien deze draad in een draadboom zit was het niet echt een optie om deze te vervangen. Te duur en tijdrovend. Hierop is besloten een bypass te maken. Eindelijk werkt nu alles zoals het hoort.

Totale van de kosten 300 euro. Maar omdat het klipje vervangen ook zo duur zou zijn geweest en de ABS eenheid niet kapot was valt het gelukkig " mee " .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.