Hoi,
Na een jaar stilstand door gebroken turbo heb ik er uiteindelijk een nieuwe turbo ingesleuteld. Auto rijdt weer prima, maar krijg een dikke foutmelding: "Storing Remsysteem" in display en ABS-licht en STOP-lichtjes op dashboard. Vreemd, want tijdens ontploffen van de turbo was dit probleem er niet.
Uitgelezen met iCarsoft CR Plus. Ik heb uit het ABS-systeem de volgende permanente fouten uitgelezen:
DF010 Pump Motor Circuit
DF017 Computer, internal electronic fault
De DF010 komt na schoning niet meer terug. De DF017 wel, dit gebeurt direct na zelfdiagnose met dus als gevolg weer de "Storing Remsysteem"-melding en de lichtjes op het dashbboard.
Ik heb in de UCH motorruimte de zekeringen gecheckt, UCH aan bestuurderskant de ABS-zekering gecheckt, connectoren etc. alles ziet er prima uit.
Alhoewel de foutmeldingen al genoeg vingerwijzigingen zijn naar de ABS control module (de ABS-computer), vraag ik me af of er iemand nog tips heeft of info over hoe te vervangen.
Zo heb ik nog de vraag: Mocht de hele pomp vervangen moeten worden, dient deze bij de dealer dan ook ingeleerd te worden? Ook als ik een helemaal identieke pomp uit een andere Laguna 2 Phase II zou nemen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mocht iemand hierop terecht komen na bijv. een google zoekactie, dan is hier een lijst met alle parameters die geconfigureerd moeten worden, indien de pomp in zijn geheel voor een nieuwe vervangen moet worden (dit kan eigenlijk alleen via een Renault CLIP):
- " VP 007 " : snelheidsmeterindex (64 alle types).
- " CF 077 " : calibratie van het ABS/ESP (selectie van het motortype).
- " CF 078 " : snelheidsregelaar met afstandsregelaar (met of zonder).
- " CF 079 " : type versnellingsbak (automatische transmissie of handgeschakeld).
- " CF 080 " : parametrage van de auto (selectie van het motortype).
- " VP 003 " : inlezen van de stuurwielhoek (indien met ESP).
Daarbij heeft deze computer de structuur van het hele multiplexnetwerk in geheugen...
Dus het probleem is opgelost?
Nee nog niet - ik beantwoord mijn eigen vraag voor wat er moet gebeuren als de pomp vervangen wordt voor een hagelnieuwe... Het lijkt hier wel op een monoloog, maar hoop ooit nog eens dat het een waardevolle bijdrage is voor iemand die erop google't ofzo.
Het is een klusauto en heeft geen haast, werk er ook niet zoveel aan. In de tussentijd hoop ik suggesties te krijgen voor de oplossing. Ik dacht ik gooi eens rustig een hengeltje uit...
Voordat ik met de pomp zelf bezig ga, loop ik toch eerst weer alle connectors, relais en bedrading nauwgezet na.
De auto is nl. vorig jaar in storing gegaan zonder ABS storing, dus tja, ik vrees dat mijn geklus dit veroorzaakt heeft...
Ik update dit item wel, mocht ik vorderingen maken :-)
7 jaar
Wellicht heeft de auto een jaar zonder accuspanning gestaan en is hij zijn juiste configuratie "gewoon" vergeten?
Als iemand de juiste configuratie voor je terug kan zetten, verdwijnen wellicht alle foutmeldingen omdat dan de sensor-meetwaarden passen bij de configuratie?
Dat kan je wellicht een hoop geld schelen!
7 jaar
Er is weer wat tijd overheengegaan en ik heb inmiddels een update.
Ik heb (via internet) veel onderzoek hiernaar gedaan en meer over de ABS pomp (een Teves MK70) te weten gekomen. Helaas is de ABS-computer (de zwarte module) simpelweg defect geraakt en komt deze niet door een self-check heen bij aanschakelen.
Ik heb verschillende (gespecialiseerde) reparatiebedrijven aangeschreven en alle willen niet de reparatie op zich nemen. Wel stelden zij allemaal voor een vervangende occasion te kunnen leveren tegen een bepaalde prijs.Ik ben hier vanwege de kosten niet verder op ingegaan, want het moet allemaal binnen klein budget.
Ik heb zelf de ABS computer opengemaakt en (met een loupe en microscoop) gecontroleerd of de contactpunten wellicht gereflowd moesten worden. Hier was geen sprake van.
Het is me echter gelukt om tegen (veel) lagere kosten zo'n module (exact zelfde model en type uit dezelfde uitvoering Laguna) te ritselen uit Letland. Deze mooie prijs zou zelfs lager zijn dan als ik een reparateur (op de gok) smd-componenten zou laten vervangen, want daar heb ik de spullen nou net niet zelf voor.
En dus, na ontvangst van de vervangende ABS-module was het plug and play. De foutmelding komt niet meer terug. De auto heeft geen ESP dus stuurstand hoeft niet ingeprogrammeerd te worden. Problem solved.
7 jaar
Opgelost!
7 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar