close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: Accu Espace wordt zo nu en dan leeggetrokken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo

Mijn Espace heeft de laatste wat rare kuren, met enige regelmaat wordt de accu ineens leeggetrokken. Hij staat dan de volgende dag of na een aantal uur leeg terwijl de accu goed is. Hij is hier al een keer voor naar de garage geweest maar daar konden ze het ook niet vinden omdat het slechts zo nu en dan optreed. Nu ontdekte ik tijdens de (koude) paasdagen dat 1 zekering een nogal hoge lekstroom gaf (ik weet niet precies hoe hoog en heb dit later ook niet meer kunnen meten). Deze zekering blijkt van de brandstof voorverwarming, kan het zijn dat deze voorverwarming alleen beneden een bepaalde temperatuur actief is, en zo ja bij welke temperatuur? Het-lege-accu-probleem is denk ik alleen bij koud weer. Hoort deze voorverwarming ook te werken als het contact uit is!? Als dit ook werkt als de auto uit is moet dit toch niet zoveel stroom blijven trekken dat de accu ervan leeg gaat?!

Mvrgr
Vincent

Geplaatst door

vince8 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wij hebben een Grand Scenic met dezelfde ellende, al 1 1/2 jaar. Deze heeft ook hetzelfde probleem bij +25-30 graden. Vorig jaar stonden we in Kroatie met dit probleem. Als je de accu conditie in de gaten houdt en de relatie tussen spanning en lading (even googelen) volgt, zie je dat er ongeveer 2 A loopt. Het lukt de garage niet dit probleem op te lossen en vandaar staat hij nu voor de zoveel bij de garage.

hoorn666 0

16 jaar

Als er 2A loopt dan zou je toch na moeten kunnen gaan waar die heen gaat! Bij mij is het probleem dat de stroom er meestaL NIET loopt (dan is het lastig zoeken) en dat die dan onverwacht toch weer leeg staat, eventueel na een uur of 4 al. Een doorsnee accu moet 2 A meer dan 10 uur vol kunnen houden.

Mvrgr
Vincent

vince8 0

16 jaar

Ja dat klopt. Ik zit zelf in de electronica/microcontroller ontwikkeling (eigen bedrijf), dus ik weet een beetje waar ik over praat :-)
Het probleem is ook dat de garage niet in staat is een fatsoenlijke analyse uit te voeren. Je kunt heel simpel over een van de accu aftakkingen een A-meter zetten en dan deze verbinding los halen, voila je ziet dan of deze tak stroom trekt (Kirchof). Nee, wat doet de garage (tegen mijn advies in, want ik ben maar een amateur), ze halen de accu geheel los en het systeem reset -> weg fout. Ik zou juist ervoor zorgen dat de auto in storing blijft, dus een hele batterij accu's parallel en meten maar. Dat de CAN-bus lastig is om te meten, dat kan, maar het is absoluut niet onmogelijk. Ik ben echter van mening dat het niet mijn werk is om de garage te leren hoe ze dit moeten doen. Ze mogen me gerust inhuren :-)

Je kunt eventueel op de sigaretten plug de spanning in de gaten houden. Als jouw accu in 4 uur leeg is loopt er zo'n 10 A. Surf even naar http://www.arttec.net/Solar_Mower/4_Elec... en je kunt zien wat de lading is vs de gemeten spanning. Gebruik dan in jouw geval C/5 bij de ontlaad tabel. Je weet dan redelijk goed wat de overgebeleven lading is. Zo gauw ik meer weet over mijn probleem, dan meld ik dat hier.

hoorn666 0

16 jaar

Alex

Bedankt voor de link voor accu lading, en nu maar wachten tot het probleem weer terug komt, maar m'n vermoeden is dat ik daarvoor moet wachten tot het weer koud wordt, verder heeft het zich sinds de pasen niet meer voorgedaan!

Vincent

vince8 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.