close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: koppelingspedaalsensor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: F3R

Ik ben al een tijdje bezig om mijn probleem op te lossen, maar ben er nog steeds niet uit.
De motor slaat vaak af bij het decelereren wanneer bij ca. 1100 Omw/min. de koppeling ingetrapt wordt.
Het lijkt erop alsof de inspuiting op dat moment te traag reageert en daardoor de motor afslaat.

Ik heb al van alles geprobeerd. o.a. stappenmotor en gasklep gereinigd, BDP sensor vervangen.
Gisteren heb ik het volgende ontdekt :
Als ik bij het decelereren bij ca. 2000 omw/min. de koppeling indruk, begint bij ongeveer 1400 Omw/min. het inspuiten weer. Nu blijft de motor wel lopen.
Mijn vraag:
Geeft de koppelingspedaalsensor een signaal aan de CPU dat de motor weer met brandastof moet worden voorzien? Zo ja, kan deze sensor te traag reageren?

Alvast bedankt....

Harold

Geplaatst door

Heroism50 (75)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Doet hij dit ook op benzine?

berendonck 0
badge

16 jaar

[quote=berendonck]Doet hij dit ook op benzine?[/quote]
Op benzine slaat de motor niet af, maar als ik met mijn laptop met de LPG software rijdt, kan ik wel zien dat het toerental ook hierbij ver terug zakt als de koppeling bij decelereren bij 1100 TRP intrap.De motor blijft dan nog net lopen......

Heroism50 75

16 jaar

Ik ben er net achter gekomen dat er helemaal geen sensor zit bij het koppelingspedaal !!
Mijn volgende vraag: hoe herkent de computer dat het koppelingspedaal ingetrapt wordt ?

Heroism50 75

16 jaar

er zit op de nokkenas een nokkenas positie sensor deze kijkt welke cilinder er boven staat
als deze stuk is zie je geen storing maar als je de koppeling intrapt bij iets meer dan 1000 toeren gaat de motor jagen en valt uit als dit niet zo is moet je eens kijken wat je addaptieve waarden zijn (mengsel regeling,stattionair en vollast) als deze naar min of max neigen en je weet zeker dat luchtregelschuif en gasklephuis schoon zijn
kan het zo zijn dat de lambda sensor te langzaam pendeld
lees eerst de waarde luchtregelschuif maar eens uit en vergeet ook de klepspeling niet
zo nu kun je vooruit met het onderzoek suc6
limp

limp 0
badge

16 jaar

Hallo Heroism50,

Hoe is uiteindelijk jou probleem opgelost? Ben benieuwd.

Megane_1996 0

16 jaar

[quote=Megane_1996]Hallo Heroism50,

Hoe is uiteindelijk jou probleem opgelost? Ben benieuwd.[/quote]
Is nog niet opgelost.....en blijkbaar ook niet op te lossen.

Harold

Heroism50 75

16 jaar

heren is al gecontroleerd wat ik eerder 7 april heb geschreven
doe dit nu eens en geef me je bevindingen
ik heb al meerdere storingen gehad van dit en dit zat in een van de opgenoemde onderdelen
met name nokkenas sensor

groeten limp

niet op te lossen alles is op te lossen
oja en lekkage langs de gasklep as komt ook voor
nu kun je toch aan de slag zou ik zeggen

limp 0
badge

16 jaar

[quote=Heroism50][quote=berendonck]Doet hij dit ook op benzine?[/quote]
Op benzine slaat de motor niet af, maar als ik met mijn laptop met de LPG software rijdt, kan ik wel zien dat het toerental ook hierbij ver terug zakt als de koppeling bij decelereren bij 1100 TRP intrap.De motor blijft dan nog net lopen......[/quote]
dit is een diudelijk herkenbaar storings beeld van de nokk as sensor

limp 0
badge

16 jaar

Hallo,

ik heb de nokenassensor uitgewisseld, geen resultaat. De luchtschuif is perfect schoon
De adaptieve waarden kan ik zelf niet uitlezen..
@ Limp Kan ik hiervoor bij jou terecht ?

Groet,

Harold

Heroism50 75

16 jaar

heb je ook de gasklep positie sensor al gecontroleerd deze is erg gevoelig voor een waarde die net onder of boven de grens komt ook dit komt vrijwel altijd als de motor warm is
eigenlijk kun je hem niet afstellen zij het niet dat je de bout gaatjes iets kunt opruimen en zo wel de waarden kunt halen
maar gewoon vervangen (wisselen) is natuurlijk ook mogelijk
ennu ik kan hem ook niet uitlezen thuis dit moet ook op de zaak gebeuren (clip) heet dat weetje
heb je het altijd als de motor warm is of ook als die koud is
add waarden kun je soms wissen (resetten) met een los genomen accu kabel (min een uur) alleen moet je dan wel
een speciale proefrit maken voor de add waarden in te stellen
groeten Limp

limp 0
badge

16 jaar

[quote=limp]heb je ook de gasklep positie sensor al gecontroleerd deze is erg gevoelig voor een waarde die net onder of boven de grens komt ook dit komt vrijwel altijd als de motor warm is
eigenlijk kun je hem niet afstellen zij het niet dat je de bout gaatjes iets kunt opruimen en zo wel de waarden kunt halen
maar gewoon vervangen (wisselen) is natuurlijk ook mogelijk
ennu ik kan hem ook niet uitlezen thuis dit moet ook op de zaak gebeuren (clip) heet dat weetje
heb je het altijd als de motor warm is of ook als die koud is
add waarden kun je soms wissen (resetten) met een los genomen accu kabel (min een uur) alleen moet je dan wel
een speciale proefrit maken voor de add waarden in te stellen
groeten Limp[/quote]
Hallo Limp,

De gasklepsensor heb ik gemeten met een Ohm meter en vergeleken met de waarden in de tabel/ Dit kwam redelijk overeen...
Als de motor koud is (open-loop) slaat hij niet af, alleen in de closed-loop slaat hij af.....

Als ik de auto uit laat rollen in de versnelling gaat hij pas bij ca. 900 omw/min weer inspuiten. Is dit toerental niet te laag? Bij een VW golf heb ik dit ook getest, hier begint het inspuiten al bij 1100 omw/min.

Harold

Heroism50 75

16 jaar

ik weet bijna zeker dat de add waarden naar min of max staan
dwz dat de inspuiting zover is terug geregeld dat hij op de maximale stand moet gaan staan (luchtregelschuif)
om de motor nog goed rond te krijgen of de klep speling is er niet meer
ik zou deze ff controleren is een half uurtje werk 20 inlaat 40 uitlaat staan ze
het is zeker de moeite waard

limp 0
badge

16 jaar

Klepspeling is in orde, dit controleer ik regelmatig.....[quote=limp]ik weet bijna zeker dat de add waarden naar min of max staan
dwz dat de inspuiting zover is terug geregeld dat hij op de maximale stand moet gaan staan (luchtregelschuif)
om de motor nog goed rond te krijgen[/quote]
Wat kan ik hieraan doen...??

Groet,
Harold

Heroism50 75

16 jaar

uit laten lezen renault dealer en uit laten printen zo dat de waarden gecontrloleerd kunnen worden
je schrijft het zelf ook op benzine valt het toerental ver terug
dus niet alleen bij gas dus ga nou eens uit van benzine systeem
als daar alles goed staat moet hij ook op gas goed draaien
groeten Limp

limp 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.