auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna: Achteruitrijlicht brandt niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: F9Q

Hallo,

m'n achteruitrijlichten branden links en rechts niet.

Op de versnellingsbak zit een connector met 3 aansluitingen.

Hoe kan ik testen of de switch (voor ingeschakelde achteruitversnelling) werkt?


mvg Ruud

Geplaatst door

Ruud Cr (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is de zekering niet defect ? lampen worden steeds meer apart gezekerd helaas. maar je kunt de bak in de achteruit zetten en dan door meten met een multi meter met weerstand moet je even kijken maar + op komt en waar - op komt als je de schakelaar los haalt zal er tot mijn weten weinig mee gebeuren als je hem verkeert door meet als je multimeter - aan geven moet je de stekkers om draaien om een positieve singaal te krijgen maar maakt op zich niks uit

stekker van de schakelaar halen en 2 draden doorverbinden branden dan je lampen weet je dus wat er stuk is toch?
meestal is de schakelaar stuk.
denk erom als je de schakelaar eruit draait dan loopt je bakk olie eruit..

biged1971 0
badge

16 jaar

Hallo Ruud,
Ik ban er vrijwel zeker van dat de schakelaar defect is. Komt vrij vaak voor op de pk6-bak. (6versnellingen)
3draden: 2 draden dienen om de achteruitrijlichten aan te sturen.
1 draad dient als info voor de UCH dat je wagen in versnelling staat en zodoende kan er niet gestart worden als je de koppeling niet intrapt. Zomaar meten is dus niet zo veilig als je niet weet welke draden naar waar gaan. Ik denk niet dat je met een spanningsmeting veel fout doet.
Ik weet niet precies welke draden de achteruitrijlichten sturen. Ik dacht dat je een gele, grijze en grijs/zwarte hebt... Vervang de sensor maar. Succes! Oh ja, de sensor zit bovenaan, geen VB-olie verlies. Makkelijk toch?

joëlcotech 0
badge

16 jaar

Als de auto in z'n vrij staat, kun je dan starten zonder de koppeling in te trappen? Ik had laatst ook zo een geintje. De schakelaar op de bak was toen inderdaad stuk.
Zie: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

sgm 0

16 jaar

- zekering werkt op meerdere circuits en de andere functioneren wel
- ben idd ook een beetje terughoudend met willekeurig meten of draden doorverbinden bij 3 aansluitingen....
- start wel gewoon zonder koppeling, maar als schakelaartje maar rond €20 kost (bedankt Bas) , zal het snel bekeken zijn...
bedankt voor jullie info's in ieder geval!!!

Ruud Cr 0

16 jaar

was inderdaad schakelaar op de bak €27 incl. btw paar minuten werk indien pijp of lange dop 24, nog veel sneller

bedankt Joelcotech !!

Ruud Cr 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.