Renault Clio: AD4 automaat niveau peilen op andere manier?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Geachte forummers,

Graag zou ik jullie mening/ tips ontvangen. Ik wil weten of er een simpeler manier is om de olie in de automatische transmissie van een AD4 bak te peilen dan 200 euro neer te tellen bij de dealer met een diagnose apparaat. De reden is dat een sensor is gaan lekken (niet veel, ongeveer ter grootte van een rijksdaalder per nacht) waar ATF uitkomt.

Mij is bekend heeft deze bak geen peilstok heeft. Ik heb geprobeerd of ik met de oliepeilstok een niveau kan zien en daar zat ongeveer 4-5 cm ATF aan de stok. Ik laat de stok in het gat zakken (waar de rubberen afsluitstop op zit) totdat deze stuit (bij koude motor). Kan iemand mij vertellen of nazien bij zijn auto of dat klopt (of is dat helemaal niet correct en kan het alleen per computer).

Voor een auto van 1993 vind ik het een omslachtige, dure en niet reële procedure om alleen bij de dealer terecht te kunnen om het niveau van de automaatolie te controleren

Shadowranger

Geplaatst door Shadowranger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Shadowranger]Voor een auto van 1993 vind ik het een omslachtige, dure en niet reële procedure om alleen bij de dealer terecht te kunnen om het niveau van de automaatolie te controleren[/quote]
De prijzen van de dealer worden niet lager namate een auto ouder wordt, de werkzaamheden blijven immers gelijk.
Het is dan niet anders.

Teveel olie is schadelijk, te weinig ook. Daarom hoort de bak juist afgevuld te worden.
Indien de bak niet van een peilstok is voorzien niet op de gok vullen je komt bedrogen uit.

Gr. paul

Heino4267 (225), 14 jaar geleden

Ik heb een keer op deze site gelezen dat het vullen van zo'n bak een complexe procedure is met opwarmen tot (een alleen met de computer uit te lezen) temperatuur van exact 60 graden en dan een aantal handelingen er achteraan. De kosten zitten dus waarschijnlijk niet in de olie of "afzetterij", maar in de arbeidsuren + gebruik apparatuur.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en vergeet niet dat de meeste auto bezitters nergens naar kijken
en dan gaat de dealer dat doen
dan zijn peilstokken zinloos en overbodig
hij gaat met een service onderhoud toch aan de test kast
zien ze alles in een keer zonder iet te de/monteren en knoeien van olie
dat er op een moment 3e hands een zelf sleutelaar an de gang gaat is voor de fabriek/garage niet interesant

Shadowranger (0), 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Teveel olie is schadelijk, te weinig ook. Daarom hoort de bak juist afgevuld te worden.
Indien de bak niet van een peilstok is voorzien niet op de gok vullen je komt bedrogen uit.

Gr. paul[/quote]
Daarom wil ik het juist weten. Dat iemand er straks niet mee langs de weg komt te staan. Deze persoon is afhankelijk van zijn auto, maar ik vind 200 euro voor het peilen van de bak een beetje teveel van het goede.

Ik heb vaker met automaten gereden en allen waren voorzien van een peilstok. Daarop stond ook keurig het niveau op bij warme en koude motor. 't Is een werkje van niks, maar als ik niet KAN peilen, weet ik niet of het goed is. Vandaar mijn vraag.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

er zijn nog maar weinig bakken die een peilstok hebben

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Maar als je contact opneemt met een automaten revisie bedrijf kunnen ze het wel goedkoper doen, deze kunnen ook het peil correct krijgen en ze doe bij mijn auto de automaat olie verversen onder de 200 euro. Dan is alleen peilen nog goedkoper.

Shadowranger (0), 14 jaar geleden

Heb je misschien adressen of namen van dit bedrijf?

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Shadowranger

Je kunt natuurlijk ook zelf even rondbellen naar een bedrijf bij jou in de buurt.
Misschien wel net zo makkelijk.

Gr. paul

8je (0) PRO, 14 jaar geleden

Als die persoon zo afhankelijk is van zijn auto, is het misschien verstandig om de lekkage NU te verhelpen voordat hij echt veel gaat lekken? Dan hoeft er in de toekomst niet gegokt te worden of er olie teveel of te weinig inzit. Deze bakken zijn erg gevoelig voor het juiste olienivo, vandaar de voorgeschreven manier van oliepeilen.

Shadowranger (0), 14 jaar geleden

Ik ga morgen bij een dealer langs waar deze op de brug kan. Daar zal ik ook wel horen wat het gaat kosten.

't garagistje (0) PRO, 14 jaar geleden

Het peil wordt gemeten via een overloopsysteem.
Controle gebeurt als volgt :
1) 0.5 liter voorgeschreven olie bijvullen in de automaat
2) motor laten draaien (automaat in P)
3) temperatuur van de automaatolie = 60 graden Celsius
4) controleplug onderaan openen (draaiende motor)
5) uitstromende olie opvangen (gedurende ong 20 seconden) en plug dicht draaien
als hoeveelheid minder is dan 0.1 liter dan begin je terug van vooraf aan (met 1liter bij ipv 0.5)
De methode is zeer gelijkend aan deze van de DP0 bakken.

Je kunt je natuurlijk afvragen of het echt noodzakelijk is om precies 60 te hebben (met computer aangesloten), maar zo wordt het voorgeschreven.
Ik heb me laten vertellen dat de temperatuur nodig is om zoveel mogelijk onzuiverheden uit de vbak te halen.
Het lijkt me natuurlijk ook logisch om eerst de lekkage op te lossen.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

De temperatuur is ook belangrijk ivm volume van de vloeistof deze verschilt per temperatuur. Verder schrijft renault +/- 1 gr C. voor.

En de olie moet opwarmend 60 graden zijn en niet afkoelend 60 graden. Dus als de bak 62 graden is geweest moet je wachten tot hij kouder is en dan weer opwarmen.
Wat hiervan de bedoeling is weet ik niet.

Shadowranger (0), 14 jaar geleden

Vandaag laat ik er naar kijken. Iig wordt de lekkage verholpen.

Update: Ben bij een Renault garage geweest. Het eerste wat de monteur deed is met de hand langs de stekkerverbindingen van de schakelcomputer heen gaan. Daar zat ook al olie van de bak! Hoe kan dat? Volgens de monteur is dit een construktiefout van Renault.

Verder is de electroklep (dat ding aan de onderzijde v/d bak richting voorkant van de auto) lek. ik heb een exploded view meegekregen en er werd een bedrag van 289 euro ex BTW genoemd als deze vervangen zou moeten worden. Een belachelijke prijs. Zo te zien op de exploded view zou er een keerring moeten zitten, dus ik ga eerst kijken of deze te vervangen is. Kwestie van 2 boutjes lossen.

Oliepeil was nog goed. Men heeft mij nu ook laten zien hoe je alternatief kan peilen bij een AD4 bak, maar 100% garantie geven ze daar niet op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.