Al behoorlijke tijd heb ik tijdens het rijden erg veel last van schokken. Vooral wanneer ik filerijd en het gas loslaat en dan licht gas geef begint de auto te schudden als een gek.
Half jaar geleden zoog de motor nog valse lucht aan (bekende probleem) en dat is toen verholpen. De EGR is toen niets aan gedaan. Het schokken is gebleven en lijkt de laatste tijd erger te worden. De auto rijdt prima als ie nog koud is, maar zodra hij op temperatuur komt begint het schokken (bij gas los en wanneer je het gaspedaal weer indrukt). De auto schokt niet/zelden bij gewoon rijden. Het gaat voor de duidelijkheid om:
Renault 19, 1.4 C3J benzinemotor uit 1992
Stroomverdelerkap, rotor en bougies heb ik onlangs vervangen. Bougiekabels heb ik doorgemeten en leek goed (allemaal dezelfde weerstand). Met de nieuwe kap en rotor reed ie al een stuk 'soepeler'.
Nu denk ik dat de EGR het schokken veroorzaakt en wil deze graag zelf afdoppen. Ik heb dit echter nog niet eerder gedaan en kan nergens foto's of uitleg vinden hoe dit te doen bij dit type motor.
Nu vroeg ik me af of ik de EGR op plaats A (zie afbeelding) kan afdoppen dmv. een dicht plaatje. Dit leek mij het makkelijkst te bereiken. Of moet dit persé door de luchtinlaat (bij plaats B) met de vier moeren eraf te halen en daar het gaatje af te dekken?
Mocht iemand een ander/beter idee hebben dan hoor ik dit uiteraard graag.
Alvast bedankt.
[url=http://imageshack.us][img]http://img229.imageshack.us/img229/8074/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
plaatje A gewoon helemaal afpluggen
[quote=robby10030]plaatje A gewoon helemaal afpluggen[/quote]
Bedankt voor je antwoord.
Ik ben er mee aan de slag gegaan en uiteindelijk was de oplossing zelfs nog makkelijker dan het afpluggen ter hoogte van plaatje A. Aangezien de klep zich nog sloot heb ik simpelweg het vacuüm slangetje afgedopt. Resultaat: de auto rijdt 10X beter, geen schokkende motor meer in ieder geval :)
Problem solved!
16 jaar
dat heb je goed gedaan maar bij elektronische kleppen moeten deze aangesloten blijven anders krijg je foutmelding,en wat ook ooit nodig is gewoon de opening op de klep dichtlassen,je hebt erbij namenlijk met een toet eronder op en is moeilijk af te pluggen
16 jaar
[quote=robby10030]dat heb je goed gedaan maar bij elektronische kleppen moeten deze aangesloten blijven anders krijg je foutmelding,en wat ook ooit nodig is gewoon de opening op de klep dichtlassen,je hebt erbij namenlijk met een toet eronder op en is moeilijk af te pluggen[/quote]
Dat van die foutmeldingen bij elektronische kleppen had ik inderdaad (waarschijnlijk op dit forum) gelezen. Zolang m'n auto nu goed blijft rijden laat ik het gewoon zoals het nu is. Mocht ik weer problemen krijgen dan zal ik de boel 'echt' afdoppen/dicht maken.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar