Renault Megane: Airbaglampje + stroomstoring

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: K7M

Heb de volgende storing gehad, op snelweg (bij +/- 130 km/h) mistlicht aangezet met alsgevolg dat de airbaglamp op dashboard ging branden, eenmaal bij richting aan geven hetzelfde euvel. Bij uit zetten mistlicht viel voor een miliseconde de gehele stoom verzorging uit tijdens rijden. Motor bleef wel draaien op dat moment. Het zou kunnen zijn dat wanneer er te veel stroom verbruikers ingeschakeld worden er een storing optreedt. De accu is nieuw (5000 km), bobines zijn vervangen, accu is ook vol, 12.8 volt onbelast. Bougies zijn 10000 km geleden vervangen. Dus de dynamo laat de accu tijdens rijden. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Eventueel massa punten? Bekende bougie probleem in combinatie met dashboard?

Groeten, Sparkey.

sparkey

Geplaatst door sparkey , lid sinds 12 jaar geleden

12 Reacties

AS1, 12 jaar geleden

[quote=sparkey]op snelweg (bij +/- 130 km/h) mistlicht aangezet[/quote]
misschien ben je wel gestraft voor
a. met ware doodsverachting met 130 km/u door mist heen jakkeren
b. misplaatst stoer doen met mistlampen terwijl er helemaal geen mist was
c. met de knoppen spelen
;-)

[quote=sparkey]Eventueel massa punten? Bekende bougie probleem in combinatie met dashboard?[/quote]
controleer inderdaad eens alle massapunten. Volg de kabel van de min-pool van de accu. Dan kom je iig bij een massapunt.
Bekende bougie probleem? Wat bedoel je daarmee?

sparkey, 12 jaar geleden

AS1: antwoord C.

Dashboard brandt minder fel, als de binnen verwarming op maximaal gezet wordt... massapunten lijken okey te zijn aan min-pool. En de motor trilt iets meer dan gebruikelijk.

AS1, 12 jaar geleden

controleer eens de spanning met lopende motor en verhoogd toerental. Moet ongeveer 14.4V zijn.

UNIVERSEEL11698 PRO, 12 jaar geleden

Lijkt mij een probleem in de voedingspanning.
Heeft dit model ook die zekeringen rechts onder de motorkap naast de accu?
Zo ja zou ik daar ook eens naar kijken.

Oiram

sparkey, 12 jaar geleden

Net alles even gechecked.

De spanning met lopende motor is +/- 13.8 volt
Bij Verhoogd toerental +/- 14.2 Volt (dus net geen 14.4 volt.)
Spanning accu en motor uit is 12.6 Volt.



[quote=AS1]controleer eens de spanning met lopende motor en verhoogd toerental. Moet ongeveer 14.4V zijn.[/quote]

abc PRO, 12 jaar geleden

controleer idd de zekering houder langs de accu die rotten nogal eens weg

sparkey, 12 jaar geleden

Gister is de motor uit gevallen tijdens rijden. Zou het zou zijn dat de motor-bestuurings computer (zwarte kast voor Accu - SIEMENS) defect is? In duitsland heet het volgens Etzold (So wirds gemacht) de Motor-Steuergerat. Moet daar de oorzaak gezocht worden voor de storingen? Volgens Renault kost deze kast zeker 500 euro. Verlichting Dashboard wordt zwakker als je koplampen aanzet.

[quote=abc]controleer idd de zekering houder langs de accu die rotten nogal eens weg[/quote]

abc PRO, 12 jaar geleden

een megane van 96 heeft de accu rechts onder de voorruit zitten de motor computer zit achter de rechter koplamp.ik zou eerst de massa's en plussen van de computer controleren en dan dus met name de zekeringen langs de accu

sparkey, 12 jaar geleden

De Megane rijdt inmiddels weer goed, maar ik weet dat er dus een storing is opgetreden in het elektrische systeem, Voel me nu een beetje onzeker in de auto, wil niet dat de auto ergens blijft liggen.

AS1, 12 jaar geleden

[quote=sparkey]De Megane rijdt inmiddels weer goed, maar ik weet dat er dus een storing is opgetreden in het elektrische systeem, Voel me nu een beetje onzeker in de auto, wil niet dat de auto ergens blijft liggen.[/quote]
of je controleert de zekeringhouder nadat dat al twee keer is geadviseerd.........

sjaak r PRO, 12 jaar geleden

Nou idd, staat nergens dat hij dit nu al eens gedaan heeft.

sparkey, 12 jaar geleden

Ben bij de garage langs geweest, hebben alles nagemeten. (Accu is een paar maanden oud - merk: Berga / PowerBlock, incl. Dynamo uitgewisseld). De accu is okey. Dynamo schijnt ook okey te zijn. Garage meldt dat de accu aansluiting schoenen niet meer optimaal werken / of slecht contact maken met de accu. Waardoor de accu niet meer geladen wordt tijdens rijden. Dit probleem met de accu aansluitschoenen schijnt een bekend probleem te zijn bij de Renault Megane volgens de monteur. Massa punten aan auto kant zijn okey. Zekeringhouders zijn okey. Sinds ik deze kwaliteits accu heb van Berga heb, heb ik meerdere malen problemen gehad. De vorige accu heeft 6 jaar gewerkt zonder troubles. Heb nog een extra vraag: wordt het elekrische systeem (dus niet motor) van de auto, boordcomputer van stroom voorzien tijdens het rijden van de accu of van dynamo? De UCH schijnt ook niet helemaal meer 100% te zijn. Kan de UCH invloed hebben op het starten van de auto, of uitvallen van de motor?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Mégane of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.