close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Laguna: airco ratel

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v break

Beste mensen,
Betreft Laguna break, maart 2003, benz.16Valve, 1.8.
Ik heb een ratel onder de motorkap, waarvan ik vrij zeker ben dat het van de aircopomp vandaan komt. De ratel doet zich alleen voor als de airco (climat control) ingeschakeld is. Dot gas en de ratel is hoorbaar en ratelt nog even door, als de toeren van de motor al verminderen.
Nou kan ik wel voor 90 Euro de airco laten navullen, maar weet niet zeker of probleem dan verholpen is. (?)
Iemand (betaalbare) ideeen/suggesties/oplossingen?
Alvast dank!
Cas

Geplaatst door

dobro 1 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of het is de poelie die stuk is.

Safrane10698 0

11 jaar

Zou de ratel (in geval van poelie stuk) dan niet ALTIJD hoorbaar zijn? Ongeacht in- of uitgeschakelde airco...?

Nog even ter aanvulling:
de airco koelt wel een beetje, maar niet echt fanatiek, heb ik het idee...

dobro 1 0

11 jaar

kan inderdaad regelplunjer uit aircopomp zijn wel heel vlug maken anders overlijdt aircopomp zeker

willyvan 15
badge

11 jaar

Beste Willy,
Dank voor je feedback; als amateur heb ik geeen idee waar die regelplunjer zit :-). Op de pomp zelf?? en wat doet dat ding?
Hier een quote van een andere laguna bezitter ivm. de ratel, misschien kun je hier je licht over laten schijnen??
Grt. Cas

De hoofdoorzaak bleek het volgende: een lekkage in de condensor zorgde ervoor dat het koelmiddel-niveau te laag kwam. Er blijkt een smeermiddel in dit koelmiddel te zitten en door het te lage niveau werd de aircopomp onvoldoende gesmeerd. Als dit te lang duurt, treedt het ratelende (drooglopende) geluid op. Als je nog langer wacht, dan slijt de pomp waardoor er metaaldeeltjes in het koelcircuit komen. Een nieuwe pomp slijt extra snel, want die pompt dan dit ook deze metaaldeeltjes rond en daar is zo'n pomp niet voor bedoeld ;-)

LET OP: ik weet van de genoemde Duitse (laguna.de)site dat ook de spanner van de multi-riem verdacht is. Maar dan is het geluid niet helemaal weg als je de airo uitzet; het kan wel minder worden. Als je airco uitzet, dan schakelt de electro-magnetische koppeling van de airco-pomp uit, waardoor er minder vermogen via de multi-riem wordt gevraagd. De spanrol drukt dan anders tegen de riem waardoor het lager anders wordt belast. Ik weet echter niet zeker of alle spanrollen met een kogellager zijn uitgerust. Als het een glijlager is, dan weet ik namelijk niet of dit wel een hoorbaar geluidsverschil oplevert.

dobro 1 0

11 jaar

Hebben een kogellager.

Safrane10698 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.