close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: Airco vertikt het bij warmer weer

Bouwjaar: 2005, Motorcode: 1.5 DCI

Hallo experts,

Ik heb een vreemde klacht bij een Scenic 1.5dci 2005: Airconditioning is enkele weken geleden gevuld en de druksensor is vervangen. De sensor gaf ook een foutmelding in de computer. Of de melding na vervanging ook gewist is is niet bekend. Zal ik van de week even laten checken. In ieder geval werkte de airco prima in de eerste week, 1-3 graden uitblaastemperatuur.

Dat het aan de buitentemperatuur ligt is ook maar een gok maar met de hitte in de afgelopen weken (>28 graden) vertikte het systeem het, pomp sloeg niet aan. De laatste dagen, temp rond de 20 graden, werkt ie weer zonder problemen, bij hogere temperatuur dus niet! Kan het liggen aan de stekkers pomp/sensor? Of afvoerslang condens? Dan zou ie het toch helemaal niet moeten doen?
Ik krijg deze week de auto weer op de brug en kan ik misschien meer zien maar ik vind het zonder meer vreemd dat je de airco niet kan benutten juist als het nodig is!
Als jullie iets meer kunnen vertellen, graag!

Bij voorbaat dank!
Marcel

Geplaatst door

vegadesigns (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is volgens mij nieuwe software voor even naar de dealer

Het kan heel goed kloppen dat er een software update voor is. Heb ik in de wandel gangen inderdaad ook iets over gehoord

jertam 0

14 jaar

Die software is dan zeker om te zorgen dat de handrem er niet spontaan inspringt ;). Kreeg vandaag de brief van Renault aangetekend binnen.

In ieder geval: De foutmelding Airco druksensor is er weer. Gebeld met Renault (Stam), volgens de man die ik aan de lijn had daar kan de sensor niet alweer stuk zijn (...) en zal het wel aan de bedrading liggen dan. Met andere woorden, ik weet niet óf het simpel door te meten is, maar de bedrading is optisch in prima staat en ik verwacht niet dat het hieraan ligt. Bovendien, een maand geleden vertelde dezelfde man me dat ze om de haverklap kapot gaan en dat ze standaard in voorraad zijn.

Wordt vervolgd..

[Edit]: de foutmelding was na de eerste vervanging gewist, dus dáár lag het niet aan.

vegadesigns 0

14 jaar

Daar ben ik weer ;)

Weet iemand hoe je de sensor kan doormeten? We hebben gemeten op prik en dat is wel in orde, maar het probleem is er nog steeds. Af en toe de airco aangezet de afgelopen week en hij sprong er 2 keer even in, maar de 2de keer leek het op haperen, pomp sloeg even aan en dan weer uit en deed dit nog een paar keer, maar echt continu deed ie het niet. Ik vind het gek dat Renault bij het eerste defect zegt dat de sensor er om de haverklap mee ophoudt terwijl ze nu beweren dat het de sensor niet kan zijn. Dit is echter het enige wat veranderd is in het airco-circuit.. Vulling is ook goed dus ik hou nog steeds voet bij stuk dat de sensor toch niet goed is. Moet toch naar de dealer voor het modificeren van het handrem verhaal, misschien word ik daar wat wijzer van.

vegadesigns 0

14 jaar

De drukschakelaar kan getest worden door deze af te persen op de drukwaarden, kan zijn dat ie defect is (hoeft niet altijd).

Als ik je eerste bericht lees, dan zou ik denken aan een verstopping in het systeem waardoor de druk te hoog wordt, ofwel overvult.
Ook rekening ermee houden dat de pomp wellicht aan het vast lopen is.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Weer een weekje, of twee, verder. Ik heb het systeem vorige week laten checken, airco is opnieuw afgetapt en gevuld. Er kwam 515gram uit terwijl er 550 in zou moeten. Lijkt me het probleem niet. Druk was LB 2 1.8, 1.9 bar. Ik kan maar één slang aansluiten (vlgs mij de lagedruk) om te vullen dus veel meer diagnose lukt niet, toch?

In ieder geval deed de airco het een paar dagen tot vanmiddag, met een goede 23 graden op de temperatuurmeter. Airco aangezet voor het stoplicht en sloeg aan, echter, optrekken lukte me nog amper getuige de stadsbus die me voorbijkwam, de auto ging met horten en stoten alsof de pomp achter elkaar inkwam en meteen weer uitsloeg, enfin, stotterde bij het leven. Airco uitgezet en het was over. Hierna, in een parkeergarage, auto stilgezet en airco aangezet, sloeg niet meer aan, daarna nog een keer geprobeerd maar helaas.

Ik verdenk nog steeds de sensor en ik denk ook dat mijn riemen en poelies vanmiddag een paar rake klappen hebben gekregen. Hoe kan dit nu?

vegadesigns 0

14 jaar

Even rustig geweest. Airco nog niet gefixt. Wel valt het me de laatste 2 weken op dat wanneer ik 's ochtends bijvoorbeeld koud start of wanneer de motor nog niet warm kan zijn, toch de koelvin aanslaat. Niet altijd, maar toch gek en ik zou niet gek opkijken als dit ook met dat airco-gedoe in verband staat.

vegadesigns 0

14 jaar

Het is een vrij ingewikkeld proces ,ik heb hier een klein verhaaltje,



Werking van de koelventilateur afhankelijk van de druk van het koudemiddel en van de
rijsnelheid.
GMV = 1 Lage snelheid koelventilateur
GMV = 2 Hoge snelheid koelventilateur
GMV = 0 Koelventilateur draait niet
De koelventilateur wordt niet gebruikt als de auto sneller rijdt dan 70 km/u, behalve in zeldzame gevallen of als,
ondanks deze snelheid, de druk van het koudemiddel hoger is dan 23 bar (bijv.: rijdend achter een vrachtwagen).
Als de auto stilstaat wordt de koelventilateur altijd ingeschakeld, op de lage snelheid als de druk van het
koudemiddel lager is dan 19 bar relatief, en op de hoge snelheid in het tegenovergestelde geval.
Tijdens het rijden draait de koelventilateur niet of draait hij met de lage of de hoge snelheid, afhankelijk van de
rijsnelheid en van de druk van het koudemiddel bij de uitgang van de condensor.
Druk (bar relatief)

teunissen 0

14 jaar

stekker op arco pomp geeft ook vaak problemen,als hij stoorring aangeeft kan die stoorring drie oorzaken hebben.
te weineg koelmiddel,inderdaad het drukcontact,en slechte stekker op pomp (dus bij foutcode is het ooit niet makkelijk om de juiste oorzaak te vinden)

willyvan 15
badge

14 jaar

Vrijdag een afspraak bij de dealer, zal zeker even naar de stekker laten kijken, thanks. Airco hebben we leeggehaald, kwam 515gr uit dus prima eigenlijk, en weer gevuld tot de vereiste 550gr, druk was 1.8-1.9 dus goed. Heeft echter niet mogen baten. Koelvin draait nu continu vanaf starten op hoge snelheid. Tests via de ecu van de koelvin leveren niks op, vin reageert wel op de tester.

vegadesigns 0

14 jaar

Als dat de werkdruk is, dan is de druk van 1,8 - 1,9 niet goed.
Bij de druk van 1,8 bar vertegenwoordigt het koudemiddel een temperatuur van -1 °C.

Je hebt een verstopping in het systeem zitten!! het kan niet anders dan dat zijn en dat herleid ik uit je bevindingen.
[quote]Dat het aan de buitentemperatuur ligt is ook maar een gok maar met de hitte in de afgelopen weken (>28 graden) vertikte het systeem het, pomp sloeg niet aan. De laatste dagen, temp rond de 20 graden, werkt ie weer zonder problemen, bij hogere temperatuur dus niet![/quote]
Dat is geen gok, hoe warmer het wordt hoe hoger de druk in het systeem, dus bij 20 °C zakt de druk weer.

Je hebt de druksensor laten vervangen omdat die een foutcode gaf, een week later was die er weer...wil niet zeggen dat de druksensor kapot is, als de druksensor boven zijn waarde komt krijg je dezelfde foutcode.

Nu draait de koelventilator meteen na het starten op de hoogste snelheid, dus de druk in het systeem ligt hoger dan 23 bar.
Dit betekent dat de druksensor zijn werk doet, er zit een verstopping in het systeem!! een werk druk van 23 bar haal je niet bij deze temperatuur.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Echter, wanneer we de airco testen geeft ie niet de extreem hoge druk op het systeem? Ik kan er ook met de pet niet meer bij, wellicht dat de dealer uitkomst weet, ik hoop daar eigenlijk wel op.

vegadesigns 0

14 jaar

en kon de dealer het probleem oplossen??

teunissen 0

14 jaar

Ik ben nog aan het evalueren :). Ze hebben *nieuwe* software geinstalleerd, is ook meteen mijn handremprobleem verholpen, en alle codes gewist en tot op heden lijkt het er op dat alles weer naar behoren werkt.. Volgens de werkplaats wist de computer zelf niet meer wat ie wel en niet moest.
Ik kom volgende week nog even terug..

vegadesigns 0

14 jaar

Ik heb wel vaak gehoord van leeglopende systemen bij renault..

Zo is de condensor heel erg slecht en daar heb ik er al een aantal van vervangen.

Je kan evt. kijken of die lekt dmv zo'n groen lampje met een speciale bril..

svenney 0

14 jaar

Ik zou even terugkoppelen, bij deze.
Hoe triest kan het zijn met de garage-service tegenwoordig. Ik heb er géén woorden voor!
Het hele euvel blijkt voort te komen uit de stekker op de sensor. De garage waar ik al jaren kom heeft de sensor, die van de dealer kwam, vervangen. Hierbij niet even de stekker gecheckt die totaal groen en gecorrodeerd was. Je ziet het meteen als je hem er af haalt. Ook de twee keer dat ik teruggegaan ben hebben ze niet even gekeken dus. Wel de airco opnieuw afgevuld, storingen wissen, etcetera. Veel meer werk. Vervolgens ga je twee keer naar de dealer die net zo veel doet, alleen tegen dik 100 euro per uur! Het laatste bezoek was aan de dealer, hier wisten ze me te vertellen dat het aan de stekker zou kunnen liggen. Ze hadden die er wel afgehaald gekeken, ook gezien dat ie aangeslagen en roestig was, maar NIET inspuiten hoor. Niks aan gedaan. Zo gebeurd toch? Nee, dan moet daar een werkorder voor gemaakt worden. We KUNNEN het wel doen, maar dan moet ik even kijken of ik nog een monteur heb............. Waardeloos.

In ieder geval, opgelost. En lering: bij vervangen sensor even de stekker checken op goede contacten. Ik heb m schoon gekrabd met behulp van remmenreiniger en daarna ingespoten met WD40. Werkt prima weer.

vegadesigns 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.