vandaag met de hitte met airco/ecc gereden. Doet het in de binnenstad goed. perfect zelfs, maar als ik de snelweg op ga dan lijkt het als of ie het niet doet.
Terwijl de ac lamp gewoon brandt. Hoe kan dit? Kan het zo zijn dat de druk verlaagd op het moment van een bepaalde snelheid? Moet ik hem een keer laten nakijken of de druk nog oke is en koeltevloeistof? Raar eigelijk dat ie het bij stadsverkeer wel perfect doet.
Waar zitten de sensoren die de temperatuur meten (zowel binnen als buiten)? Kan het zijn dat de sensor een bepaalde temp krijgt door de aanrijwind en daardoor de binnentemperatuur niet meer koelt en op het moment van langzamer rijden de sensoren warmer worden en harden gaan koelen. Lijkt mij wel alleen dan heb je binnen toch ook een sensor?
Hopelijk hebben jullie een antwoord.
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zitten 3 sensors in de buurt van de interieur verlichting, een vochtigheidsgraad, interieurtemperatuur, en de kachelaanjagersensor, dan zit er nog 1 sensor bij de luchtinlaat van de aanjager, de zonlicht sensor zit in het midden van het dashboard, de buitentemperatuursensor zit onderop in de rechter buiten spiegel.
[quote]Kan het zo zijn dat de druk verlaagd op het moment van een bepaalde snelheid?[/quote]
Ja, de druk word verlaagd in de condensor door rijwind of de ventilator, immers is de druk en temperatuur aan elkaar gerelateerd.
Als te weinig koudemiddel in het systeem zit is de vraag naar koude groter dan dat geleverd kan worden, druk zakt en schakelt de compressor uit. (vise versa).
In ieder geval toch het systeem laten kontroleren op de vulling, er kan te weinig in zitten.
controleer kabel onderkant pomp eens
Vandaag een beurt gegeven aan de airco. Zat inderdaad halfvol.
Maar het blijft als ik op de snelweg rij dat de airo uitvalt. Vreemde is dat ie het gewoon doet als ik op de 2000 toeren zit maar ga ik naar 2500 dan gaat de airco uit. Kan het aan de aandrijfriem liggen of kan de pomp defect zijn? Heb de kabel aan de onderkant niet gecontroleerd. Is die kabel makelijk te vinden of zijn er meerdere?
Hoop dat jullie een idee hebben wat de reden iks dat ie het niet meer doet?
14 jaar
Vandaag heb ik de stekker onderaan de aircopomp vervangen door van die luidspreker stekkers. Originele stekker van de pomp is nergens te krijgen.
Tijdens het installeren wel even sluiting gehad met de twee draden. Nu doet de airco het niet meer. Waar kan ik de zekering vinden. De zekering in de zekeringskast aan de bestuurderskant is nog intact. Waar zit nog een zekering voor de aansturing van de aircopomp? Kan dit eigenlijk wel? Hopelijk doet ie het gauw weer.
Kan het ook zijn dat er nu meerdere foutcodes vermeld staan door de sluiting waardoor de pomp niet meer aanslaat?
14 jaar
Ik denk het laatste, even uitlezen en resetten zou ik denken.
14 jaar
alle foutcodes laten verwijderen en werkt nog steeds niet. Heb oude stekker weer gemonteerd. Zit ook een stekker op de pomp. Heb ik met veel moeite los kunnen krijgen. Stekker ziet er niet gecorrodeerd uit. Misschien de sprietten alleen dat kon ik niet zien. Vrijdag heb ik de Renault dealer gebeld en die hadden ook een Laguna 2 die bij 70 km/u ook uit gaat(ongeveer 2000rpm). Zijn ze 1,5 uur bezig geweest met uitzoeken. Wou alleen niet zeggen wat het was. Het konden 3 dingen zijn: 1. te weinig koeltevloeistof. (kan niet is net bijgevuld) 2. Iets in het electra 3. in de pomp zelf en dit is niet op te lossen ( dit zou 900 kosten).
Ben er ziek van. Iemand een sugestie?
14 jaar
Even van mijn ander schrijven gekopieerd.
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.
Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.
Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.
Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot, (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.
Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.
As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.
Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt
http://www.aircotechniek.nl/?action=prod...,
14 jaar
Gisteren stekker onderaan de pomp los gemaakt en de sprietjes doorgemeten bij 22 graden. Kwam uit op 8 ohm. Dit is toch de juiste plek voor de sensor toch? Ik moet niet degene hebben die schuin van boven zit?. Als dit echt de genene is, is het dan makelijk om de sensor te vervangen? Ik zag rond de stekker een borgring en weet niet of hier ook druk op staat. Ik wil niet een stekker in mijn oog krijgen. Als ik bovenstaande laatste link klik dan lijk het namelijk op de stekker schuin op de airco pomp. Ik beschrijf de positie vanaf de onderszijde van de auto. Ik hoor het graag.
14 jaar
Het is de stekker precies na de grond, dus bodemplaat eronder heen en meten. 8 ohm is dus niet goed en dus nieuwe sensor of nieuwe pomp in dit geval. Zie bovenstaande verhaal.
14 jaar
Oei is dat nu nog niet opgelost,
@Koning Seat, het airco systeem van jouw auto heeft geen lagedruk beveiliging ! wil dan ook zeggen dat de compressor altijd mee draait ook als de airco uit staat.
De sensor waar je het over hebt is het elektronisch regelventiel, de aansturing van de elektronische klep gebeurt door de klimaatcomputer of wel regeleenheid genoemd.
Het regelventiel kun je niet zomaar loshalen ! hiervoor moet het systeem drukloos worden gemaakt om deze te vervangen, de regel ventielen zijn los te verkrijgen (niet allemaal) op voorhand moet je nu achterhalen welke compressor gemonteerd is.
Het werkt als volgt: De regeleenheid meet via de verdamper-temperatuursensor de temperatuur aan de uitgang van de verdamper, hierdoor bepaalt de regeleenheid met welke zuigdruk de ver-
damper annex compressor moet werken, druk en temperatuur zijn immers altijd aan elkaar gerelateerd.
Zou nu de temperatuur te veel oplopen ! zal de regeleenheid de elektronische klep langer aansturen en gaat de compressor meer koudemiddel verpompen.
Wordt de temperatuur aan de uitgang van de verdamper te laag (onder het vriespunt) dan zal de regeleenheid de elektrische klep korter aansturen, de compressor gaat minder koudemiddel verpompen.
Eerst moet je nu achterhalen of vaststellen of de elektronische klep voldoende wordt aangestuurd door de regeleenheid.
aar hij heeft wel 2 toeren bereiken, een laag en hoog bereike, is omstreeks de 2200 toeren. Daarnaast heb je gelijk, het systeem staat onder druk.
In het topic 8 staat de goede sensor met link.
Mijn mening is, wat dan werkt voor deze auto, eerst sensor doormeten, dan kabelboom doormeten, dan computer eraan.
14 jaar
Goedendag,
Ben een jaar bezig met mijn airco.
Bij 2500 rpm gaat ie uit. Uit laten lezen en inderdaad DF030 komt eruit.
Pomp vervangen omdat bij 25 graden de onderste stekker 8 ohm geeft en een andere pomp 19 ohm.
Nu pomp vervangen is gaat ie nog uit bij 2500. Is net afgevuld.
Hoe moet ik nu mijn kabelboom checken. Bovenstekker kom ik moeilijk bij.
En de climat display moet ie eerst los?
Kan je mij wat tips geven hoe ik het beste te werk kan gaan?
Overigens heb ik 2 x df030 laten verwijderen uit het geheugen.
Bedankt
Inderdaad nog steeds met mijn pomp aan de gang. Tot nu toe nog niet veel gekost maar het moet niet gekker worden.
13 jaar
grote kans dat de display stuk is al meerdere malen meegemaakt
gr
martin
Kan ook de kabelboom zijn, maar zeer grote kans dat het display kapot is.
13 jaar
Zal proberen zo spoedig mogelijk nog eens de stekkers te controleren op oxidatie. Heb eerlijk gezegd de bovenste stekker nog niet gecheckt op oxidatie. Anders ga ik opzoek naar een display.
Bedankt nog.
13 jaar
Heb hier een laguna met hetzelfde probleem, in het verleden kabelboom gerepareert en is toen een tijdje goed geweest. daarna kachelpaneel vervangen, weer een tijdje goed. Nu klacht weer aanwezig. Pomp vervangen zonder resultaat. Ander kachel paneel van werkende airco geprobeerd, ook zonder resultaat. Schakelt uit op hoge druk. Condensor is ook vernieuwd. kan dit wijzen op een verstopping in het systeem, bv expansieorgaan?dit is bij dit type een z.g Orifice-tube.
[quote]kan dit wijzen op een verstopping in het systeem, bv expansieorgaan?dit is bij dit type een z.g Orifice-tube.[/quote]
Ja, dit kan naar een verstopping (vuil/rijp) wijzen bij de Orifice-tube, als de Orifice-tube zodanig vervuild is of rijp afzetting heeft ? dat het koudemiddel niet kan expanderen ontstaat er een te hogedruk.
Zou er een matige doorlating zijn van vloeibaar koudemiddel, waardoor de zuig/verdampingsdruk daalt, dan daalt ook de verdampingstemperatuur en treed rijp afzetting op aan beide leidingen.
Bij de HD leiding treed rijp op, direct achter de Orifice-tube (inspuiting naar de verdamper).
Een te hogedruk ontstaat ook als de condensorventilator niet aanslaat, hetzelfde als dat ie wel aanslaat maar niet in staat is om de druk te verlagen.
Er moet een doorlating zijn want onder de 2200 toeren werkt de airco wel. Zie jij een verband Theo tussen een eventuele vervuiling van de Orifice-tube en het uitschakelen op een hoger toerental?
Is de fout eruit gehaald? Zoniet, blijft het werken zo, ook als je alles hebt gerepareerd. Deze code gaat er niet vanzelf uit.
Wat ik bedoel, als je de kabelboom hebt vervangen, aircopomp en display, blijft het zo werken, net zolang de foutcode is verwijderd.
13 jaar
Ik zie overal een verband in, maar je had niet gezegd in je eerdere posting dat de airco wel werkt beneden de 2200 toeren ...als de compressor te weinig koelcapaciteit heeft wordt die uitgeschakeld door het motormanagement, dus zal die ook niet op te hogedruk worden uitgeschakeld. Ik meen dat deze maar 1 service koppeling heeft op de lagedruk leiding en is ook nog ééns een hogedruk koppeling.
Zoals Ejnn al vermeld, controleren of er foutcodes zijn opgeslagen en die moeten gewist worden, PF09, is een (veel )voorkomende code die aangeeft dat de compressor te weinig opbrengst heeft.
vanzelfsprekend foutcodes in airco en motormanagment gewist. Anders blijft het systeem in storing. Vertoond ook geen nieuwe foutcodes.
Deze topic is gestart met het probleem van een airco die uitschakeld boven de 2200 toeren dus vond het overbodig dit nogmaals te vermelden.
Klopt dat ie maar 1 service-koppeling heeft
[quote=ejnn]Even van mijn ander schrijven gekopieerd.
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.
Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.
Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.
Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot, (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.
Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.
As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.
Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt
http://www.aircotechniek.nl/?action=prod...,[/quote]
Even goed doorlezen, staat alles in. Alleen de sensor is nu niet meer te verkrijgen.
13 jaar
andere pomp, ander display, kabelboom doorgemeten. klacht blijft aanwezig
@EJNN, h
ten eerste
een laguna heeft GEEN temp zender oid op de pomp, enkel een stekker voor de electromagneetkoppeling
ten tweede, de enige AC foutcode in de PCM = DF1050, wat op slaat dat de pomp te zwaar heeft gedraait (teveel vermogen gevraagt). en door de PCM is uitgeschakeld om motor schade te voorkomen
controleer codering van de airco, waarschijnlijk staat hij op een verkeerd motor type
laguna heeft 2 stekkers op pomp. 1 voor magneet koppeling en in voor variabele inhoud pomp
[quote=Renaultmonteurtje]@EJNN, h
ten eerste
een laguna heeft GEEN temp zender oid op de pomp, enkel een stekker voor de electromagneetkoppeling
ten tweede, de enige AC foutcode in de PCM = DF1050, wat op slaat dat de pomp te zwaar heeft gedraait (teveel vermogen gevraagt). en door de PCM is uitgeschakeld om motor schade te voorkomen
controleer codering van de airco, waarschijnlijk staat hij op een verkeerd motor type[/quote]
Sorry, maar waar staat dat er een temp sensor in de pomp zit?
Kan ik niet terug vinden.
Daarnaast ben ik nooit bij een laguna 2 die deze problematiek heeft niet een andere code tegen gekomen dan DF030.
Ook ben ik nooit een airco pomp tegen gekomen van een Laguna 2 die niet 2 stekkers heeft.
13 jaar
[quote=jan4911]andere pomp, ander display, kabelboom doorgemeten. klacht blijft aanwezig[/quote]
Is de storing gewist, alles kan wel vervangen zijn, maar storing moet gewist worden.
13 jaar
heb alles gedaan wat renault voorschrijft bij deze storing. Alles was goed. alleen airco werkte niet. Toch weer uitgekomen op kachelpaneel. Geleende kachelpaneel terug in auto gezet. Blijkt deze auto dezelfde storing te hebben. Stuur morgen het originele paneel naar actronics en dan maar even afwachten wat er uit komt maar kan bijna niks anders zijn. Jullie horen van mij
Gisteren en vandaag twee stekkers nogmaals gecontroleerd op oxidatie. Niet het geval.
Stekkers 1 voor 1 verwijderd en gekoppeld dmv speaker stekkers maar het resultaat blijft hetzelfde. Heb niet de code df030 verwijderd.Waar ik de kabel had doorgeknipt ziet het koper er als nieuw uit. Mantel is ook nergens beschadigd of verweerd.
Wat ik nu ook merk is dat bij stationair lopen het toerental een schok krijgt en een paar tellen later weer zo'n schok. Je voelt dan even een warme walm en daarna weer de koelte. Ook tijdens het rijden onder de 2500 rpm voel je soms de motor inhouden een korte acceleratie en weer een inhouding waarbij ook weer een warme walm voelbaar is en daarna weer een koele. Duidt dit op display storing? Zit er sterk over na te denken om een afspraak bij Renault te maken alleen zullen ze voor een kleine reparatie grote prijzen rekenen. Daar heb ik weinig trek in. Maar als het zelf niet op te lossen is dan is het niet anders.
Hebben jullie nog andere ideeën buiten het vervangen van het displaypaneel?
Bedankt
13 jaar
Eerst foutcodes uitlezen, dan weet je of er iets met die sensor aan de hand is.
Het is niet handig om een kabel te strippen, nu na 2 jaar is hij doorgerot, als je er niets aan hebt gedaan, bv een krimpkous erom gelegd.
Lees deze even na; http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Kan ook zijn dat het airco paneel opnieuw ingesteld moet worden. Heb je een Benzine uitvoering?
13 jaar
[quote=Koning Seat]Wat ik nu ook merk is dat bij stationair lopen het toerental een schok krijgt en een paar tellen later weer zo'n schok. Je voelt dan even een warme walm en daarna weer de koelte. Ook tijdens het rijden onder de 2500 rpm voel je soms de motor inhouden een korte acceleratie en weer een inhouding waarbij ook weer een warme walm voelbaar is en daarna weer een koele.[/quote]
Dit is volgens mij gewoon het in- en uitschakelen van een (belaste) aircopomp.
Mijn Laguna (1.8 16V 120 PK) deed dat precies hetzelfde: als de aircopomp (vraagt pakweg 10 pk?) door de ECC werd ingeschakeld, hield de motor even in ("- 10 pk") en als hij (pakweg 30 seconden later) weer uitschakelde ("+ 10 pk") had je weer zo'n hikje, maar nu "vooruit". Afwisselend blaast de blower dus gekoelde en niet-gekoelde lucht uit de roosters. Bij mij was dit jarenlang de normale werking van de airco (die het overigens prima deed). De auto ging overigens daarbij niet steeds harder/zachter rijden, wel merkte je duidelijk dat als je veel trekkracht nodig had (bv. bergop) dat je beter de airco even uit kon zetten.
Doel van mijn boodschap: als inmiddels je airco gewoon blijft draaien (ongeacht het toerental) is dit dan niet de normale werking van de airco? Dat zou betekenen dat e.e.a. nu gerepareerd is?
Enige kanttekening: een in/uitschakelinterval van een paar seconden is te kort, dat moet volgens mij normaal gesproken langer zijn.
13 jaar
@ejnn. Ik heb een 1.9 dci 2002
@Heino4267. Heb de interval vandaag met een stopwatch gemeten en het is telkens exact 15 sec dat ie uitgaat.
13 jaar
zoals eerder gesteld controleer de codering van de airco
@Renaultmonteurtje. Hoe kan ik deze codering controleren? Ben amateur geen pro. Kan je mij uitleggen hoe ik dat kan doen of moet ik mij wenden tot de vakgarage?
13 jaar
ritje naar de dealer is hier voor nodig
Beste,
Het is opgelost.
Het was de aansturingspaneel van de ECC. Heb op de sloop een goeie gevonden uit een laguna van 2004.
Zelf uit moeten bouwen. kosten 70.
Eindelijk na een jaar weer koelte in de auto, maar kan hem niet gebruiken omdat het nu het weer er niet voor is maar dat is weer iets ander.
Bedankt allemaal voor de tips en hulp.
Totale kosten wat is heb gehad aan de airco is 320. Vind ik netjes. Was bijna naar de dealer gegaan en die had het over prijzen van 45 voor het uitelezen, 136 voor het aftappen en vullen van de airco en dan nog de onderzoekskosten tegen werkplaats tarief. Reken maar uit. Gelukkig maar dat ik nog 1 optie heb uitgeprobeerd op advies van jullie.
13 jaar
Kun je aangeven waar dit onderdeel precies zit. Ik heb bij mijn Laguna uit 2003 precies hetzelfde probleem.
13 jaar
[quote=Koning Seat]Eindelijk na een jaar weer koelte in de auto, maar kan hem niet gebruiken omdat het nu het weer er niet voor is maar dat is weer iets ander.[/quote]
Juist nu, met al dat vocht in de lucht zou ik hem juist gebruiken
@Smodje. Bedieningspaneel is het display met de twee draaiknoppen die zich tussen de radio en asbak bevindt. Is uit te bouwen door eerst de asbak te demonteren en daarna voorzichtig het paneel te demonteren dmv de twee klipjes.
We rekening houden met de twee pinnen die aan de bovenzijde van het pa neel bevinden, want die breken snel af.
@Hans4040. Ik heb hem van de week al een paar keer gebruikt was inderdaad benauwd door het vocht.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar